Domov Elektromobilita TEST Mercedes-Benz GLE 350 de, takto by mal vyzerať plug-in hybrid!

TEST Mercedes-Benz GLE 350 de, takto by mal vyzerať plug-in hybrid!

Viete si predstaviť plug-in hybrid ktorý nabije za pol hodinu a prejdete takmer 100 kilometrov? Mercedes GLE 350 de takým rozhodne je.

Či sa nám to páči alebo nie plug-in hybrid sa stane čochvíľa samozrejmosťou na našich cestách. Automobilky jednoducho potrebujú zredukovať vlastné flotilové emisie. Pýtate sa čo sú flotilové emisie? Predstavte si že konkrétna automobilka predá počas roka v Európe 100 000 vozidiel z toho 10% čiže 10 000 áut s poriadnym V8 alebo V6 motorom. Takéto vozidlá produkujú výrazne vyššie emisie CO2 ako väčšina bežných predaných troj a štvorvalcov, ktoré tvoria zhruba 80% predaja. Keď na konci roka spriemerujeme emisie všetkých predaných vozidiel danej automobilky, výjde nám nejaká hodnota emisií CO2. Napríklad taká Toyota mala v roku 2018 tento priemer 100,9 g CO2, skončila tak s najlepšou hodnotou. Pokiaľ prekročíte určitú hodnotu, ktorú stanovila EU, zaplatíte pokutu ktorá sa v konečnom dôsledku odzrkadlí na cene vozidla pre spotrebiteľa.

Riešenie, je veľmi jednoduché a už niekoľko rokov ho môžeme sledovať. Stále čoraz lepšia efektivita motorov, znižovanie objemu, znižovanie počtu valcov, koniec veľkých motorov až sa dostávame k elektrifikácií. Lenže nie každý chce elektromobil a automobilky si to uvedomujú rovnako ako to že batériové elektromobily pravdepodobne nebudú tou finálnou destináciou. Netreba to zazlievať ani jednej strane, to čoho sme aktuálne svedkami je vynútený organizovaný pokrok. Automobilky mali dosť času na vývoj elektrických áut, či už na batérie alebo vodík. Veď prvé pokusy siahajú hlboko do minulého storočia. Ale pokiaľ ste nastavený na určitý zisk a kolobeh sa točí nemáte predsa dôvod nezmyslene investovať do niečoho čo je neisté a neprinesie vám v dohľadnej dobe úžitok. Lenže fosílne palivá sa míňajú a naša ozónova vrstva je stále tenšia. Neveríte? Tak prečo ste sa tento alebo minulý rok tak spálili na slnku keď sa vám to nikdy predtým nestalo?

A tak sa na trhu objavujú mild-hybridy, hybridy a plug-in hybridy. Čiastočne elektrifikované pohony ktorých hlavným cieľom je znížiť flotilové emisie, pokuty a pripraviť nás na dobu elektrickú.

Ďaleko za konkurenciou

Paradoxné je že Mercedes-Benz prišiel ako posledný s plnohodnotným elektromobilom EQC a následne výrazne inovoval a rozšíril portfólio plug-in hybridov. Tie sú dnes bezpochyby ďaleko za konkurenciou. BMW prišlo ako prvé s divizou i a následne aj s plug-in hybridnými verziami obľúbených modelov. Dnes sa píše rok 2020 a najvýkonnejší plug-in hybrid ktorý bol predstavený len nedávno sa nabíja rýchlosťou/výkonom 3,7 kW čo znamená že auto nenabijete skôr ako za 3 hodiny.

Nová generácia GLE s plug-in hybridným pohonom ponúka možnosť rýchlo-nabíjania a to až s výkonom 60 kW. To znamená že akumulátor s kapacitou 31,2 kWh nabijete za 30 minút. Jedinou konkurenciou pre GLE 350 de je jedine Mitsubishi Outlander PHEV ktoré rovnako podporuje rýchlo-nabíjanie.

Zaujimavá je odpoveď na otázku ktorú sme položili niekoľkým konkurenčným automobilkám. Prečo neponúkate rýchlejšiu palubnú nabíjačku, aspoň za príplatok? Odpoveď väčšiny znela: Filozofia plug-in hybridných modelov je že ako majiteľ prídete po práci domov, napojíte si auto na nabíjačku a ráno odídete spokojní s nabitým autom znovu do práce. Lenže nie každý funguje obdobným štýlom a sú situácie kedy chcete auto nabiť rýchlejšie.

Život s naftovým plug-in hybridom novej generácie

Na dobré sa ľahko zvyká a tak sme si počas testovacieho týždňa veľmi rýchlo zvykli na GLE 350 de. Väčšinu pracovného týždňa auto s nami trávilo v meste. Kedže nemáme možnosť nabíjať v rodinnom dome, našim revírom sa stali nákupné centra a relatívne široká sieť nabíjacích staníc v našom hlavnom meste. Škoda len že čím idete ďalej na východ, tým je to horšie… je veľmi komfortné nabiť auto počas pracovného obeda alebo stretnutia do plna a pokračovať ďalej v ceste výlučne na elektrinu 80 kilometrov. Znie to ako utópia, ale od pondelka do piatku sa nám motor spaľovací motor nezapol ani raz.

Elektromotor zvláda aj diaľničné tempo 140 km/h pokiaľ, samozrejme máte nabité batérie. Priemerná spotreba elektrickej energie sa počas testu ustálila na hodnote 33 kWh / 100 km čo zodpovedá nameranému dojazdu. Po vybití akumulátora sa aktivuje spaľovací dvojlitrový štvorvalec, ten poskytuje viac ako dva a pol tonovému SUV slušnú dynamiku. Nie je to žiaden trhač asfaltu ale pri predbiehaní nezaváha a oprie sa o masívny krútiaci moment 700 Nm.

Osobne som čakal šesťvalec tak oko v prípade BMW, ktoré nahradilo pôvodný štvorvalec šesťvalcom v prípade svojich plug-in hybridných modeloch. Je treba uznať že GLE 350 de dynamika vôbec nechýba a pohonná sústava so systémovým výkonom 225 kW je podstatne živšia. Vyššiu hmotnosť ale cítiť, veď rozdiel medzi vrcholnou verziou AMG GLE 63 S 4MATIC+ a plug-in hybridom je nezanedbateľných 235 kilogramov v prospech verzie s osemvalcom pod kapotou.

Aká je spotreba keď sa vybije? Presne táto otázka nás všetkých zaujímala rovnako. GLE dokáže v kombinovanej premávke s nabitým akumulátorom v hybridnom režime jazdiť za 5 litrov po vybití jazdíte so spotrebou ľahko prevyšujúcou 7 litrov. Čo je stále veľmi solídny údaj na veľké naftové SUV.

Stále rovnako priestranný a komfortný

Aj napriek ťažkým batériam si konštruktéri dokázali hravo poradiť s ich zapracovaním, ktoré sa nijak nedotklo batožinového priestoru. Nevznikol v ňom žiaden nepraktický schod, GLE však prišlo o časť dvojitého dna, ale stále máte k dispozícii 490 litrov batožinového priestoru. Priestor pre všetkých pasažierov na palube sa nezmenil a luxus ostal zachovaný.

Milo prekvapili aj jazdne vlastnosti masívneho SUV, v zákrutách sa nenakláňa, neodskakuje a drží stopu. S pohonom všetkých štyroch kolies a nastaviteľnou svetlou výškou podvozku sme sa vybrali aj do ľahšieho terénu na chalupu. Zámerne sme zvolili náročnejšiu cestu cez les, s miernym krížením náprav a prudším stúpaním po nerovnostiach. Pohon všetkých štyroch kolies nesklamal ani v prípade plug-in hybridnej verzie. Na svoj limit narazili jedine obuté štandardné pneumatiky ktorým robila problém práve klzká tráva.

Prvotriedny luxus a komfort ktorý GLE poskytuje cestujúcím je na nezaplatenie, rovnako ako množstvo asistenčných systém ktoré vás podržia v každej situácii. Množstvo rôznych technologických vychytávok odporúčame naštudovať ešte pre kúpou. Perfektnou opciou, za ktorú sa rozhodne oplatí priplatiť, sú Multi Beam LED svetlá ktoré disponujú v jednom module až 84 samostatnými diodami. Tie dokážu s chirurgickou presnosťou vyrezať nie len okolité autá ale aj osoby. Navyše dosvit prekonávajúci vzdialenosť 600 metrov je v noci na nezaplatenie. Za zmienku rozhodne stojí azda najpokročilejší adaptívny tempomat na trhu. ten dokáže vozidlo viesť v strede jazdného pruhu, automaticky upravovať rýchlosť nie len na základe dopravných značiek ale aj obmedzení, situácie a profilu cesty.

K dispozícií je aj funkcia automatického preradenia sa z pruhu do pruhu na diaľnici, stačí ak stlačíte smerovku v požadovanom smere a auto sa už o všetko postará. Dôsledne sleduje aj vozidlá v dostatočnej vzdialenosti za sebou idúce v rýchlom pruhu tak, aby neohrozilo svoju ani posádku druhého auta. Ak cesta nie je voľná alebo vozidlo v rýchlom pruhu idúce za vami sa pohybuje príliš rýchlo, systém počká a preradí sa neskôr. Podrobnejšie sme sa modelu GLE ako takému venovali v našej videorecenzii.

Mercedes-Benz GLE 450 - Startstop.sk - TEST

 

Záver

Väčšina súčasných plug-in hybridov vám poskytne dojazd, pri najlepšom 50 kilometrov a nabíjanie s rýchlosťou ktorá vás uväzní na nabíjačke ešte niekoľko hodín. Nové plug-in hybridné GLE prináša krok vpred správnym smerom. Kombinácia s naftovým motorom pôsobí ešte úspornejším dojmom a ponúka možnosť ušetriť na dvoch frontoch. Dynamický ťah auto rozhodne nechýba a nebudete na čele kolóny taktiež zbytočne nekričí do sveta že je eko. Jedine že by ste si kúpili zelené ŠPZ.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1950 cm3 + elektromotor
Max. výkon 225 kW/320 k
Max. krútiaci moment 700 Nm
Palivo Diesel
Pohon 4X4
Prevodovka 9-stupňový športový automat
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 924 mm
Šírka 1 948 mm
Výška 1 796 mm
Rázvor náprav 2 995 mm
Pohotovostná hmotnosť 2 665 kg
Objem batožinového priestoru 490 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,8 s
Rozmer pneumatík 245/45 R20
SPOTREBA (počas testu)
Elektrický režim
Kombinovaná:
Hybridný režim nab.
Kombinovaná:
Hybridný režim vyb.
Kombinovaná:
 

32,9 kWh/100 km

5,0 l/100 km

7,5 l/100km

CENA
Základná cena modelu 68 070 eur
Základná cena testovanej verzie 104 598 eur

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokKvôli samovznieteniu Hyundai stiahne 77-tisíc modelov Kona – od zákazníkov!
Nasledujúci článokElektricky a lacno, toto je naša budúcnosť! Renault a Dacia idú do elektriny