Domov Elektromobilita TEST BMW X1 xDrive 25e trojvalcový hybrid, ktorý dokáže čítať myšlienky?!

TEST BMW X1 xDrive 25e trojvalcový hybrid, ktorý dokáže čítať myšlienky?!

Kedysi sa o X1 hovorilo ako o kabelke pre ženy a ak ste chceli pohodlne sedieť, museli ste si amputovať časť kolien. To sa ale dávno zmenilo, teraz dospela a stalo sa znej skutočné BMW.

Druhá generácia modelu X1 je tu s nami už pár rokov. Keď sa ale objavil po prvýkrát, išlo o mierne kontroverzné vozidlo, pretože nešlo ani tak o SUV, ako skôr o auto v SUV oblečení. Takzvaná ženská kabelka. Recept na prestavbu viacúčelového automobilu s pohonom predných kolies na kompaktné SUV sa však BMW veľmi osvedčil. Dobre vedia, že väčšina ľudí, ktorí kupujú SUV, to robí predovšetkým kvôli jeho výške a nie kvôli jazdným vlastnostiam v teréne.

Najmenšieho člena radu BMW X netreba nijako zvlášť predstavovať. Druhá generácia prebrala svoju podobu v roku 2015. X1 prešla ale aktuálne menšou modernizáciou, aby mohla lepšie pokračovať vo svojej úspešnej kariére. Bez ohľadu na úroveň výbavy sa preto v novej generácii objavila nová predná časť založená na väčšej maske chladiča s obličkami, ktoré sa uprostred dotýkajú. LED žiarovky s ostrejším svetelným podpisom mu dodávajú punc veľkého a agresívneho auta, pričom paradoxne šetrí svojim pohonným ústrojenstvom prírodu.

Ak sa pozriete na predok lepšie, všimnete si, že má odlišný nárazník s veľmi diskrétne integrovanými hmlovkami a širšími otvormi na nasávanie vzduchu. Pri identifikácii elektrifikovanej verzie sa možno spoliehať iba na názov modelu uvedený na dverách batožinového priestoru. Keby ho neprezrádzala zelená tabuľka s evidenčným číslom, asi by si človek ani nevšimol, že sa jedná o hybrid.

Ďalším odlišovacím znamením je pridaný kryt na nabíjacie ústrojenstvo umiestnený na ľavom prednom blatníku. Za ním sa nachádza elektrická zásuvka, ktorá vám umožní pripojiť X1-tku k tradičnej zásuvke na 5 hodín alebo na 3 hodiny a 40 minút k rýchlonabíjačke. Poďme si teda posvietiť na pohon, ktorý vylepšenú X1-tku poháňa.

Skutočný plug-in hybrid

Základ tohto PHEV sa predstavil už v roku 2015, presnejšie v modeli 225xe Active Tourer, ktorý s X1 zdieľa svoj podvozok. Pre automobilku teda išlo o menšie náklady pri vymýšľaní pohonu a platforme, no na cenovke to príliš nevidno.

V porovnaní s pohonným ústrojenstvom spomínaného radu 2 Active Tourer sa veľa vecí zmenilo. Batéria narástla zo 7,7 na 9,7 kWh, elektromotor na zadnej náprave má teraz silnejší výkon 70 kW, zatiaľ čo 1,5-litrový trojvalec mierne poklesol zo 100 kW (136 koní) na 92 kW (125 koní). Pokiaľ ide o výkon systému, X1-tka sa musela vzdať 3 kW, ale 162 kW je stále pikantné číslo.

Pod kapotou sa tým pádom nachádza 1,5-litrový benzínový trojvalec, ktorý dodáva výkon 125 koní a 220 Nm, ktoré poháňajú predné kolesá. Druhé husle v tomto prípade hrá elektromotor s výkonom 95 koní a 165 Nm, ktorý zasa smeruje energiu na zadné kolesá. Celkovo má auto kombinovaný výkon 220 koní a krútiaci moment 385 Nm, čo sú veľmi podobné hodnoty ako má Golf GTI.

Vysávač pod kapotou nepočuť

Určite vyčarí úsmev na tvári. S plne nabitou batériou auto akceleruje na 100 km/hod bez prebudenia trojvalca. Ten na prekvapenie ani pri štartovaní a pridávaní nehučí ako klasický vysávač, čo je podľa mňa skvelé. Bavorák je navyše lepšie tlmený ako väčšina konkurencie na vysokej nohe a aj pri nízkych otáčkach dostatočne potláča pískanie elektromotora.

Ak kapacita batérie začne časom klesať, elektromotor automaticky požiada o tepelnú pomoc. Celok však funguje prekvapivo hladko a bez nepríjemných nárazov, čo dokazuje, že BMW vie ako čo najjemnejšie zaradiť plug-in hybrid do ponuky. Ničím nerušený prechod si tiež všimnete aj na inteligentnej interakcii medzi spaľovacím motorom, 6-stupňovou prevodovkou a elektromotorom. BMW pridali ale do auta ešte jednu vychytávku. Keď v režime AUTO eDrive aktivujete navigáciu, systém zohľadní trasu tak, aby proaktívne získaval energiu a maximalizoval výkon batérie optimalizáciou dojazdu. To čiastočne kompenzuje relatívne malú batériu a palivovú nádrž.

Konvenčná X1 sa vyznačuje efektívnym prejazdom tesnými zákrutami, ľahkým postavením a dobrým agilným pohybom. Napriek tomu, že hybrid váži o 300 kilogramov viac ako verzia sDrive 18i s automatickou prevodovkou (1820 kg oproti 1 505 kg), vstupuje do zákruty s rovnakou rozvahou, sebavedomím a nenechá sa oklamať. Dalo by sa povedať, že volant dokáže čítať myšlienky – auto robí presne to, čo od neho očakávate, a vyžaduje si len veľmi malú korekciu. X1 nie je žiadna kabelka na nákupy, je to skutočné BMW.

Hmm…

Uvádzaný čistý elektrický dojazd výrobcu sa pohybuje medzi 50 až 52 kilometrami. Bohužiaľ, v zime pri mínusových teplotách nie sú pre batériu práve najideálnejšie podmienky na fungovanie, takže za týždeň sa táto hodnota v reálne znížila na 38 kilometrov, čo stále nie je vôbec zlé. Veď aj tak sa oplatí využívať elektrinu hlavne v meste, alebo ako v mojom prípade v kolóne na diaľnici, kde sa doslova pohybujete metrovými krokmi.

Ak patríte medzi vodičov, ktorí sú schopní naplno využiť hybridný systém, určite ho budete nabíjať častejšie ako iba dvakrát za týždeň a tým pádom sa zníži aj celková kombinovaná spotreba. Život mimo mesta prináša ale svoje úskalia a tak sa X1 v mojej prítomnosti nasávala priemerne 6,8 litrami benzínu na 100 kilometrov. Samozrejme, s každým nabíjaním sa táto hodnota bude len znižovať a pokiaľ máte prácu v rámci mesta, tak môžete skutočne jazdiť bez kvapky tekutého paliva.

Resumé

Hybridná verzia X1 robí na ceste skvelý dojem. Jazdí mimoriadne vyvážene, rozbieha sa tak ako chcete a zároveň vás povzbudzuje k tomu, aby ste vďaka pokrokovým a prepojeným funkciám dosiahli ekologický výkon. Zdá sa, že jediná vec, ktorá jej môže stáť v ceste, je nadhodnotená cenovka.

Technické údaje
BMW X1 xDrive25e
Usporiadanie a počet valcov radový 3-valec
Zdvihový objem 1499 cm3
Max. výkon 92 kW/125 k
Max. krútiaci moment 220 Nm
Palivo Benzín
Elektromotor (batéria) 9,7 kWh
Max. výkon 70 kW/95 k
Max. krútiaci moment 165 Nm
Pohon xDrive
Prevodovka AT6
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 447 mm
Šírka so sklop. zrkadlami 1 821 mm
Výška 1 598 mm
Rázvor náprav 2 670 mm
Prevádzková hmotnosť (priemerná): 1 820 kg
Objem batožinového priestoru 450 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,9 s
Max. rýchlosť 193 km/h
SPOTREBA
Kombinovaná (WLTP) 6,8 l/100 km
CENA
Základná cena modelu 44 070 eur
Základná cena testovanej verzie 57 846 eur

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokOtvorili doposiaľ najdlhší úsek obchvatu Bratislavy D4, spája Vrakuňu s Ivankou
Nasledujúci článokSuzuki predstavilo model Hayabusa pre rok 2021, čo prináša?