Domov Recenzie TEST Nový Fiat 500e, je výlučne elektrický a vydrží vám celý týždeň...

TEST Nový Fiat 500e, je výlučne elektrický a vydrží vám celý týždeň bez nabíjania!

Úplne nová platforma a výlučne elektrický pohon, Fiat 500e prichádza sebavedomo na trh ako premiant. Je väčší, inteligentnejší ale hlavne, Made in Torino!

Fiat kvôli novej generácii 500ky vyvinul novú plne elektrickú platformu a investoval milióny do kompletnej prestavby domácej fabriky v Toríne. Predchádzajúca generácia sa vyrábala v Poľsku a bola dostupná s bežným spaľovacím motorom alebo ako hybrid. Tá súčasná je výlučne elektrická, Fiat tak stavil všetko na jedinú kartu. Urobil správne rozhodnutie?

Príchod nového Fiatu 500 znamenal malú revolúciu. Najmä na našom Slovenskom trhu, značka za poslednú dekádu výrazne obmedzila komunikáciu a aj samotná paleta modelov s výnimkou Tipa trochu zaostala. Punto a jeho nová generácia jednoducho chýba a postavenie v segmente preberajú modely ako Ibiza či 208. 500ka ale nikdy nebola mainstreamom, teda aspoň v tomto tisícročí nie. Najmä posledná generácia sa snažila priblížiť statusu MINI, pôvodne Britské autíčko dnes už vôbec nehovorí po anglický. To ale nevadí pretože jeho nemecký prízvuk mu sedí viac a stala sa z neho ikona.

Ikona novej dekády

Malý Fiat 500 je však rovnaká ikona a aktuálne sa šplhá na pomyselný vrchol svojho segmentu. Musím sa priznať, že už pri prvom pohľade na živé auto som ostal ohromený. To auto si doslova pýta pozornosť! Veľmi špecifický, jemne modrý lak upúta váš pohľad takmer okamžite. Je skutočne nádherný aj keď v kombinácií s mužským osadenstvom vyznieva dosť vtipne.

Naopak samotný postoj vzbudzuje sebavedomie ktoré 500ke chýbalo, auto je podstatne širšie a proporčne vyváženejšie. Pôsobí dospelo a mužnejšie, už to nie je chutný jazvečík, ale skôr seriózne mini auto s vlastnou tvárou.

Primračený vzhľad predných svetlometov je agresívnejší a denný LED podpis tvoriaci takmer celý kruh je vyslovene futuristický. Karoséria je plná jemných detailov s ktorými sa Taliani skutočne vyhrali. Predný nárazník vyzerá najlepšie bez značiek, vynikne tak minimalistický dizajn masky.

Bočné smerovky sú potom kategóriou samou o sebe, pripomínajú skôr futuristický hyperšport ako malé mini autíčko do mesta. Ako mini krídla vyčnievajú decentne z karosérie a tvoria spoločne s chrómovou linkou, tiahnucou sa celým autom, prirodzenú hranicu.

Vrcholom sú ale zapracované kľučky dverí s elektrickým spínačom na otvorenie. Wow tak toto sme nečakali a už vôbec nie v prípade Fiatu. Pre tých ktorích okamžite napadla bezpečnosť a myšlienka ako ich otvorím keď zlyhá elektronika, Taliani mysleli na všetko. Vo dverách je nižšie umiestnené aj núdzové manuálne mechanické otváranie dverí. Táto vychytávka sa skutočne podarila a cieľ, zaujať, splnila.

Funkčnosť originalita a zmysel pre detail

Pokiaľ sa povie Fiat väčšina asociácii asi nebude práve pozitívna a už vôbec nie spojená s precíznosťou a 100% funkčnosťou. Bohužiaľ vás sklamem asi tak ako mňa prekvapila nová 500ka. Do auta som vstupoval s minimálnymi očakávaniami a značným skepticizmom. Interiér mi doslova vyrazil dych, nie veľkým displejom, množstvom technológií či materiálmi ale tou harmóniou praktickosti a funkčnosti.

Toto je auto ktorému nemám čo vytknúť, všetko v interiéri má svoje miesto. Pred vami je digitálny prístrojový štít, ktorého grafika je ohromná, rovnako prehľadnosť a jednoduchosť ovládania. To isté platí aj pre displej infotainmentu, ten má svoje miesto jasne stanovené tak aby neprekážal vo výhľade. Grafika je rovnako prívetivá a intuitívnosť ovládania predčila všetky aktuálne novinky nemeckých alebo francúzskych koncernov.

Pod displejom sa nachádza praktický panel ovládania klimatizácie, jednoduché, moderné a hlavne logické ovládanie. Toto množstvo automobiliek vôbec nepochopilo a nasilu sa snaží integrovať všetko do dotykových displejov, ktoré často ani nefungujú. Vo Fiate všetko funguje okamžite, za celú dobu testu nám nič neseklo ani nezamrzlo. Nechýba ani bezdrôtový Apple CarPlay či Android Auto, tie fungujú príkladne aj na širokouhlom zobrazení displeja a to bez dodatočného orámovania.

O poschodie nižšie sa nachádza bezdrôtová nabíjačka na telefón, nechýba ani dekor v podobe panorámy Torina. Absentuje štandardný volič prevodovky, ten nahradil pás tlačidiel pre voľbu smeru jazdy. Na samostatnej plávajúcej stredovej konzole, medzi sedadlami, sa nachádza panel s elektrickou ručnou brzdou potenciometrom pre ovládanie hlasitosti a voľbou jazdných režimov.

Kvalita interiéru je na vysokej úrovni aj keď sa nám tu mieša hojné zastúpenie tvrdých plastov, kompenzuje ho práve kvalita a spracovanie. Rovnako aj množstvo milých a prepracovaných detailov či kvalitných a pohodlných sedadiel. V prípade limitovaných dizajnérskych edícií Kartell, Bvglari či Armani Fiat zašiel ešte ďalej a interiér atakuje luxusnú prémiovú triedu, za čo si nakoniec automobilka vie aj poriadne vypýtať.

Nákupná taška alebo transport pre deti

Autá tejto kategórie nikdy neboli o vnútornom priestore ale skôr o čo najmenších rozmeroch do mesta. Nová generácia 500ky ale predsa len podrástla, čo sa prejavilo hlavne v interiéri a v priestore pre vodiča či spolujazdca. Kým v tej predchádzajúcej, som mal problém zmestiť sa za volant, v novej som si miesto našiel ľahko. Volant ponúka široké spektrum nastavenia pozdĺžne ale aj priečne. Sedadlo ide konečne spustiť úplne dole, čo je mimochodom vzhľadom na umiestnenie batérie v podlahe malou raritou.

Pravdou ale zostáva, že dozadu si dospelí asi nesadne, štyri dospelé ženy sa síce odvezú ale len veľmi skromne. Rovnako tak aj batožinový priestor nezahviezdi. Priestor je porovnateľný s trojdverovým MINI. K dispozícií je ale aj špeciálna verzia karosérie pre mamičky s deťmi, ktorým Fiat vyšiel v ústrety a splnil ich požiadavky. Verzia 3+1 ponúka zadné mini dvere otvárajúce sa do protismeru tak, aby uľahčili manipuláciu s deťmi alebo detskou sedačkou na zadných sedadlách. Musíme uznať že je to skutočne praktické riešenie pri zachovaní rovnakých rozmeroch karosérie a rázvoru.

Dojazd predčí očakávania

Nová generácia Fiat 500 e je k dispozícií v dvoch výkonnostných verziách, 70 kW, 95 koní a 220 Nm, pričom využiteľná kapacita akumulátora je 21,3 kWh. Alebo verzia s výkonom 87 kW, 118 koní, totožným krútiacim momentom a najväčšou kapacitou akumulátora na úrovni 37,3 kWh.

V našom prípade sme preverili najvyššiu výbavu La Prima s väčším výkonom a kapacitou batérie. V tabuľkách výrobcu nájdete zázračný dojazd na úrovni 460 km pre mestský cyklus, táto hodnota je však nereálna. Omnoho reálnejšie pôsobí údaj kombinovaného cyklu s dojazdom 298 až 321 kilometrov. A približne na takú hodnotu sme sa aj reálne dostali.

To sú skutočne dobré údaje ktoré svedčia o vysokej efektivite pohonu, ale aj relatívne nízkej hmotnosti. Počas nášho testu sa nám v kombinovanej premávke, mesto, obchvat, okresky podarilo prejsť 280 kilometrov so spotrebou na úrovni 12 kWh na 100 km. Jazda čisto po diaľnici si vypýtala 24 kWh na 100 km čo znamená že s istotou prejdete 150 kilometrov. Samozrejme, my elektromobily na diaľnici nešetríme, to znamená 130 km/h + predbiehanie na 140-150 a klimatizácia. Jednoducho tak ako sa bežne jazdí s normálnym autom.

A to sme sa ešte nezmienili o nabíjaní s výkonom 85 kW vďaka ktorému nabijete auto na 80% kapacity za 30 minút.

Komfort a technológie

Vďaka nižšiemu ťažisku nová Fiatka drží na ceste o čo si stabilnejšie ako predchodca, aj napriek novej, výlučne elektrickej platforme sú však rozdiely v jazdnom komforte skôr zanedbateľné. V zákrutách je o čosi stabilnejšia ale pri prejazde niektorých nerovností je cítiť jednoduchú zadnú nápravu. Rovnako v prípade diaľničných rýchlostí do kabíny preniká vyšší aerodynamický hluk, najmä vďaka absencií hluku motora je tak o čosi výraznejší.

Ponuka asistenčných systémov zodpovedá aktuálnym trendom a okrem tých konvenčných tú nájdete aj pokročilý adaptívny tempomat s funkciou udržiavania vozidla v strede jazdného pruhu. To funguje skutočne prvotriedne.

K dispozícii sú tri jazdné režimy ktoré menia predovšetkým správanie plynového pedálu. 500 e viete dokonca ovládať výlučne prostredníctvom akcelerátora tak ako napríklad Nissan Leaf. Chce to trochu cviku ale po pár kilometroch dokáže úplne zabrzdiť bez použitia brzdy v 90% prípadov. Rekuperácia je dostatočne intenzívna a práve vďaka nej dokážete dojazd efektívne zvýšiť.

Fiat ide na 120%

Toto všetko robí z novej 500ky skutočne solídny kus auta ktoré patrí do mesta a reálne má zmysel ako čistý elektromobil. Bez problémov s nim viete dochádzať z prímestských satelitov ale aj zo vzdialenejších miest za prácou. Kvalita spracovania komfort a jednotlivé prvky výbavy prekonávajú povesť Fiatu a stanovujú latku naozaj vysoko. Jediným mínusom je trochu vyššia cena pri top výbave.

Vozidlo nám do testu zapožičala spoločnosť Auto-Impex.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor Elektrický, asynchrónny
Typ a kapacita akumulátora Li-ion, 37,3 kWh
Max. výkon 87 kW/ 118 k
Max. krútiaci moment 220 Nm
Dojazd WLTP 298 – 460 km
Pohon FWD
Prevodovka 1 – stupňová
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 3 632 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 1 683 mm
Výška 1 527 mm
Rázvor náprav 2 322 mm
Pohotovostná hmotnosť – kg
Objem batožinového priestoru – l
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,5 s
Rozmer pneumatík – R18
SPOTREBA (počas testu)
Elektromotor
Mesto: 16,5 kWh / 100 km
Diaľnica: 24,3 kWh / 100 km
Okresky: 14,3 kWh / 100 km
Dojazd 150-310 km
Maximálny nabíjací výkon 85 kW
Doba nabíjania 0 – 100% 75 min
Doba nabíjania 20 – 80% 30 min
CENA
Základná cena modelu 23 800 eur
Základná cena testovanej verzie 36 450 eur

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.8 / 5. Počet hodnotení 5

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokNissan predstavil novú verziu populárneho SUV Nissan X-Trail !
Nasledujúci článokJe to oficiálne: Najnovší diel Rýchlo a zbesilo bude vo vesmíre…