Domov Recenzie TEST Seat Ibiza FR, má radosti na rozdávanie a nie len to…

TEST Seat Ibiza FR, má radosti na rozdávanie a nie len to…

Seat Ibiza je dlhodobo autom, ktoré sa radí k prvej voľbe mladých šoférov. Ako sa však táto malá raketa správa na našich cestách?

Španielska automobilka Seat má u nás naozaj silné renomé. Ibiza sama o sebe nie je veľmi drahým vozidlom, no pokiaľ si ju vyskladáte podľa seba, dokáže zamiešať veľmi kartami aj pri vozidlách o kategóriu vyššie. Malé autá to nemajú ani jednoduché v aktuálnej dobe. Väčšina ľudí sa orientuje na kategóriu SUV alebo kombi.

Malým a šikovným vozidlám do mesta do kariet nehrajú ani emisné normy a „povinná“ výbava bezpečnostných prvkov. Tieto doplnky ich predražujú a preto sa nestávajú už voľbou číslo jedna. Pred pár týždňami sme mali možnosť vyskúšať Leon kombi so 190 koňovým motorom, no za cenu presahujúcu ľahko 30.000 €. Ibiza je samozrejme budgetovejšie auto a má toho naozaj čo ponúknuť.

Začíname

Ibiza je jednoznačne autom, ktoré keď príde vždy v omladenej verzii, tak sa na ňu človek teší. Reálne za tie roky, čo je auto v ponuke zmenila sa iba vizáž a prvky. Aktuálna piata generácia sa predstavila v roku 2017 a tak bolo viac než jasné, že čoskoro sa predstaví facelift. Lifting prináša iba malé kozmetické úpravy.

Do redakcie nám zavítala výbava FR. Táto výbava je tou najšportovejšou, ktorú od Seatu dostanete. Hlavnými prvkami sú štandardne obúvané 17“ kolesá z ľahkých zliatin. Naša verzia však mala obuté 18“ – príplatkové. FR verzia mala taktiež o čosi znížený podvozok a iné nárazníky. Charakteristickým prvkom je tmavo-červené lakovanie. Nie je to tá červená, ktorú má Mazda, ale na malom chutnom aute vyzerá naozaj bombasticky.

Facelift veľké zmeny nepriniesol. Asi najzásadnejším rozdielom je zmena nápisu „Ibiza“ na zadnej časti batožinového priestoru.

Zmena v interiéri?

Oproti pred-faceliftu sa interiér aktuálnej novinky trošku pomenil. 9,2“ dotyková obrazovka sa z utopenej pozície dostala (konečne) do zorného poľa vodiča. Horizontálne orientované dekory sú nahradené guľatými výduchmi ventilácie po stranách. Tieto guľaté otvory sú taktiež podsvietené. Nie je to najšťastnejšie riešenie ak jazdíte v noci. Svetlo sa odráža do skla a bráni to vo výhľade do spätného zrkadla. Viete intenzitu stlmiť, no nie až tak, že by sa to neodrážalo. Pochvalu si vyslúži klíma panel s otočnými tlačidlami.

Sem-tam nájdeme tvrdené plasty, ale je to oveľa lepšie, než u predchodcu. Na druhú stranu, nejedná sa o prémiovú triedu, takže za mňa určite veľmi príjemný pocit aj na dotyk. Ak by sme to porovnali s predchodcom o 5 rokov dozadu, takto vyzerá malé športové auto v roku 2021.

Výbava FR v štandarde dostáva športové sedadlá, ktoré dokážu telo príjemne udržať aj pri rezkejších prejazdoch zákrut. Ak máte radi športovejší posed, t.j. sedadlo čo najnižšie a volant čo najvyššie, Ibiza Vám toto bohato ponúkne aj vďaka variabilite volantu. So svojou výškou cca 182 cm si za seba dokážem sadnúť. Pre moju výšku to vzadu nie je moc kóšer, no menší by sa zmestil v pohode. Prekvapil aj batožinový priestor s hodnotou 355 litrov.

Konečne motor

Seat Ibiza pri predajoch vsádza prevažne na litrovej trojvalce. Nám sa však pod kapotu dostal štvorvalec 1.5 TSI. Ten je štandardne spojený so sedemstupňovou automatickou DSG prevodovkou. Maximálny výkon motora je 110 kW / 150 koní a krútiaci moment 250 Nm. Z pokoja na hranici 100 km/h ste v priebehu 8,2 sekundy a maximálna rýchlosť sa zastaví na 200 km/h.

Tento motor však zatiaľ ešte neprešiel elektrifikáciou, čiže pod kapotou drieme preplňovaný motor vychádzajúci z pôvodnej 1,4 TSI. Aj tento motor disponuje funkciou odpojovania dvoch valcov, čo sa môže zdať zbytočné, no pokiaľ si na to človek zvykne, tak je to naozaj príjemné a dokáže ušetriť aj vašu peňaženku.

Jazda

Pokiaľ od FR Ibizy neočakávate športovosť, tak s týmto spojením budete nadmieru spokojní. 1.5 TSI s výkonom 150 koní a 7-stupňovou DSG prevodovkou je naozaj príjemné a dokáže v niektorých momentoch príjemne prekvapiť.

Najlepšie sa auto správa pri 4.000 ot./min. Väčšina jazdných situácií je na jednotku, len pri nízkych otáčkach musíte vedieť ako s dvojspojkou narábať. Niekedy tam je turbodiera, ktorá absentuje pri výkone a odozva je tak menšia, ako by človek očakával. Škoda, že nie je taktiež možnosť 6-stupńového manuálu, ten by sa zrejme správal lepšie.

Palivová nádrž je skromná, 40-litrová a spotreba vie byť aj na hodnote piatich litrov. Teda pokiaľ sa človek snaží. Zväčša sa budete hýbať na hodnote 6,2 litra. Nie je to veľa, nie je to ani málo. Pokiaľ však chcete pod kapotou 1.5 TSI, musíte zobrať výhradne automat a stotožniť sa s tým.

Tak ako?

Športovejšia verzia má spomínaný tuhší podvozok a dalo by sa nazvať, že v pomere váhy a výkonu by sa mohlo jednať o vstup do brán hot-hatchov. Novej Ibize pomáha aj diferenciál XDS. Do zákrut auto pekne drží a nemá problém udržať sa aj vo vyšších rýchlostiach. 18“ kolesá sú na pohľad atraktívne, no čo sa týka využiteľnosti na našich cestách nie sú asi tou najlepšou voľbou.

Čo sa týka okresiek, tam si užijete to „FR“ zrejme najviac. Pri diaľničnej rýchlosti je auto kultivované, tiché a dopomáha mu aj množstvo asistentov. Nechýba udržanie v jazdných pruhoch, adaptívny tempomat a množstvo ďalšieho.

Sumár

Seat Ibiza FR je krásnym vstupom do sveta hot-hatchov. Je to malé, univerzálne a hravé auto. Tak ako sa nestratí v meste a nájdete preňho miesto všade, tak sa nestratí ani na okreskách. Aj po niekoľkých rokoch ide o atraktívne auto a facelift prospel hlavne kabínovému priestoru. Tá tak budí prémiovejším dojmom aby dokázala zaujať čo najvyššie množstvo ľudí.

Pre zhrnutie. Motor 1.5 TSI je k dispozícií iba v najvyššej výbave FR. S cenovkou 19.860 € atakujeme už strednú triedu. To je trošku viac, než by človek očakával, no stojí to naozaj za to, nakoľko sa jedná o solídny kus auta, ktorý dokáže zaujať naozaj každého.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1 498 cm3
Max. výkon 110 kW / 150 koní
Max. krútiaci moment 250 Nm
Palivo benzín
Pohon predný
Prevodovka 7- stupňová, automatická DSG
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 059 mm
Šírka 1 780 mm
Výška 1 447 mm
Rázvor náprav 2 564 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 261 kg
Objem batožinového priestoru 355 l
Maximálna rýchlosť 200 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,2 s
SPOTREBA (počas testu)
Mesto 5,9 l / 100 km
Diaľnica 7,4 l / 100 km
Okresky 6,2 l / 100 km
Priemer 6,7 l / 100 km
CENA
Základná cena modelu 14 980 eur
Cena testovanej verzie 19 860 eur

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokGéčko za málo peňazí? To je Suzuki Jimny s úpravou od Brabus
Nasledujúci článokMercedes prekonal Teslu, jeho autonómne riadenie je v Nemecku realitou