Domov Recenzie TEST Dacia Spring – horšie to už byť nemohlo, toto nie je...

TEST Dacia Spring – horšie to už byť nemohlo, toto nie je zlý sen ale krutá realita

Dacia Spring má ambíciu stať sa najlacnejším elektromobilom, s cenou pod 20 000€ má na to všetky predpoklady. Na druhej strane je potrebné si uvedomiť, čo dostanete za tieto peniaze, pretože autom by sme to rozhodne nenazvali

V úvode začnime pochvalou, Dacia Spring vyzerá naozaj dobre. Dizajnérom sa podarilo vytvoriť dobre vyzerajúce micro-auto, ktoré klame svojím vzhľadom. V realite je bližšie skôr k modelu Renault Twizy než k Dacii Duster. Za zmienku stojí aj efektný podpis denného svietenia tak vpredu ako aj vzadu.

Na platforme Renaultu Kwid, ktorý je určený pre rozvojové krajiny, automobilka postavila raritný kúsok. Dacia Spring má na dĺžku len 3 734 mm a široká je 1 579 mm. Pohotovostná hmotnosť dosahuje 970 kilogramov a užitočné zaťaženie predstavuje 373 kilogramov.

Výkon elektromotora dosahuje 33 kW a krútiaci moment predstavuje 125 Nm. Čísla sú to síce nízke ale musíme uznať že malý Spring má výkonu viac než dosť. Pokiaľ ho nezoberiete na diaľnicu…

Návrat do minulosti

Označenie auto je pre toto vozidlo príliš odvážne, elektrická batériová rikša by bola príznačnejšia, no bohužiaľ aj tá rikša… Pokiaľ sa rozhodnete nastúpiť do takej rikše alebo TUK-TUK-u aspoň viete na čom ste, kdežto Spring sa vás snaží presvedčiť že je to auto.

Už pri otvorení dverí vám musí byť jasné, že bezpečnosť na Európskej úrovni tu jednoducho nenájdete. Po usadení na miesto vodiča vás najprv uvíta zápach ako keby ste sa ocitli v rafinérii. Po pol hodine v tomto vozítku vás bude bolieť hlava a bude vám zle, no po týždni si zvyknete a zápach časom vyprchá. Dacia Spring bolo zároveň prvé vozidlo v ktorom sme dobrovoľne inštalovali vonný stromček.

S volantom nepohnete v žiadnom smere, sedadlá nie sú výškovo nastaviteľné a výhľad z auta je hrozný. Pokiaľ ste vyššia postava, jazda v Dacii Spring bude pre vás utrpením. Aby ste totiž aspoň ako tak dobre videli, budete musieť byť prikrčený. Vaša hlava je totiž v takej výške, že vidíte viac čalúnenie stropu ako cestu.

Zaujímavosťou je štartovanie a volič jazdných režimov, chýba totiž poloha P. Spring sa štartuje kľúčom, presne ako staré autá, jednoducho treba počkať kým zhasnú všetky kontrolky a až potom otočiť spínačom. Pokiaľ chcete nechať auto zaparkované, je potrebné zvoliť polohu N a zatiahnuť ručnú brzdu, inak sa auto pohne.

Za dažďa radšej ani nešoférujte, auto má len jeden nemotorný stierač, ktorý ani nie je schopný poriadne zotrieť zorné pole vodiča. Svetlá sú taká katastrofa, že pokiaľ by ste si dopredu namontovali dve baterky starej mamy, svietili by lepšie. K bezpečnosti a jazdnej stabilite sa radšej ani nevyjadrujeme, za všetko hovoria výsledky testovania Euro NCAP, kde Dacia Spring pohorela.

Slušný dojazd aj nabíjanie

Aby sme ale len nekritizovali, najlacnejší elektromobil ponúka veľmi slušné reálne hodnoty dojazdu. Kapacita akumulátora je podľa výrobcu 27,4 kWh samotný výrobca akumulátora však udáva iba 26 kWh. To síce nie sú horibilné hodnoty avšak vzhľadom k hmotnosti je efektivita skutočne vysoká.

Nám sa počas testu pri teplote zhruba 3°C podarilo prejsť takmer 200 kilometrov v čisto mestskej premávke. Pri kombinovanej jazde mesto a okresky dosiahnete slušný dojazd na úrovni 170 kilometrov. Diaľnica nie je pre Spring vôbec vhodná, okrem extrémne vysokej spotreby, atakujúcej hodnotu 30 kWh, sa pripravte na výrazný diskomfort.

Spring nedokáže dosiahnuť ani maximálnu povolenú 130 km/h, tachometer sa zastaví na 125 km/h. Takouto jazdou dokážete vybiť batériu veľmi rýchlo, nehovoriac o hluku v kabíne a stabilite jazdy, pokiaľ fúka vietor. Spring je jednoducho určený do mesta a na dochádzanie po okreskách, čo mu nemôžeme zazlievať. Na druhej strane každý občas potrebuje vyjsť na diaľnicu, kde by sa vyššia stabilita a rýchlosť zišla.

Vďaka nízkej kapacite akumulátora, Spring nepotrebuje ultra-rýchle nabíjanie, vystačí si s maximálnym výkonom 33 kW. Vďaka tomu dokážete nabiť Daciu za menej ako hodinu. Za túto vychýtavku si však musíte priplatiť 400€.

Nedávne hodnotenie elektrických vozidiel EcoBest Chalange 2021 ukázalo, že Dacia Spring dokázala ako jediná obhájiť dojazd udávaný výrobcom na viac ako 98%.

Pochváliť musíme aj efektné otváranie nabíjacieho portu a jeho samotné umiestnenie. Slušný je aj batožinový priestor na úrovni 290 litrov.

Jazda

V tejto kategórii nemôžete mať veľké očakávania, Spring je jednoduchým vozidlom s jednoduchou konštrukciou. Absentuje dokonca aj stabilizátor vďaka čomu si auto v zákrutách pri vyššej rýchlosti robí čo chce.

O to viac nás prekvapil komfort pri jazde v meste a pri prejazdoch nerovnosťami, Dacia ich príjemne odfiltruje. Síce nevedno kam a čím, keďže tlmiče sú skutočne tenké, ale funguje to.

Úprimne tomuto autíčku nechýba zas až tak veľa aby bolo dôstojným autom. Možno stačila len dodatočná modifikácia pre Európsky trh. Pokiaľ by Spring dostal normálny stierač, výškovo nastaviteľné sedadlo predný stabilizátor a pár výplni do podbehov, všetko by mohlo byť inak.

Nehovoriac o cene, ktorá je síce na pomery elektromobilov nízka ale povedzme si pravdu za 18 000€ si môžete kúpiť skutočné auto.

Renault prečo?

V roku 2015 Renault predstavil, ultra jednoduché vozidlo pre rozvojové krajiny s názvom Renault Kwid. Automobilka vtedy zvažovala nasadenie tohto modelu aj do portfólia značky Dacia a teda následný predaj v Európe. Našťastie sa tak nestalo a autíčko s cenou na úrovni 3 500€ sa na náš trh nikdy nedostalo, až doposiaľ.

Prísne emisné limity, zrejme donútili Francúzov prehodnotiť stratégiu a postaviť najdostupnejší elektromobil na trhu na platforme Renaultu Kwid. Toto elektrické auto sa vyrába v Číne a to ako päť rôznych derivátov automobiliek. Jeho výroba je preto extrémne lacná.

Cena nového akumulátora pre Daciu Spring je 13 000€ (pre koncového zákazníka), pri základnej cene 16 700€ sa tak dostaneme na cenu 3 700€ za ktorú si kúpite aj Renault Kwid. Tu sa naskytá hneď niekoľko otázok. Čo to musí byť za auto ktoré ako nové dokáže automobilka predávať za menej ako 4 000€? Aká je jeho bezpečnosť na ceste, obzvlášť v roku 2021? Je toto absolútne dno elektromobility, ktoré zároveň ukazuje obrovskú neefektivitu? Stojí vám to za tie peniaze?

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor elektromotor synchrónny
Typ a kapacita akumulátora využiteľná Li-ion 27,4 kWh
Max. výkon 33 kW / 44 k
Max. krútiaci moment 125 Nm
Dojazd WLTP 460 km
Pohon FWD
Prevodovka 1-stupňová
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 3 734 mm
Šírka 1 579 mm
Výška 1 516 mm
Rázvor náprav 2 423 mm
Maximálny dojazd 220 km
Maximálna rýchlosť 125 km/h
Objem batožinového priestoru 290 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 19,1 s
SPOTREBA (elektromotor)
Mesto 13,2 kWh
Diaľnica 31,0 kWh
Okresky 16,8 kWh
Priemer 18,5 kWh
CENA
Základná cena modelu od 16 700 €
Cena testovanej verzie 18 700 €

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 2.8 / 5. Počet hodnotení 16

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokIný za každú cenu. Range Rover ponúka až 1,6 milióna rôznych kombinácií individuálnej úpravy
Nasledujúci článokHennessey opäť šokuje modelom Hyper GT s výkonom 2 400 koní…

1 COMMENT

  1. Nie je to auto, je to len dopravný prostriedok za veľa peňazí. Jeho výbava a komfort je na míle vzdialená od spaľovákov v podobnej cenovej kategórii. Možno príde doba, keď sa cenovo vyrovnajú, ale asi vtedy, keď zdražia spaľováky.

Comments are closed.