Domov Elektromobilita TEST: Opel Combo-e Life – na papieri tragédia. Čo ukázala prax?

TEST: Opel Combo-e Life – na papieri tragédia. Čo ukázala prax?

Opel Combo-e Life

Už je to niekoľko mesiacov, čo obľúbené rodinné vany koncernu Stellantis prešli na čisto elektrický pohon. S tým samozrejme výrazne narástla cena a podstatne sa znížil dojazd. Ide o malú automobilovú tragédiu? To sme zisťovali v teste Opelu Combo-e Life v dlhšej verzii XL so 7 sedadlami.

Benzínové a naftové motory sa však nestratili úplne, vysvetlenie nájdete na konci článku. Faktom ale je, že Opel Combo v osobnej verzii inak ako výlučne s elektromotorom nekúpite. Čo je dôležité, jeho univerzálnosť nijakým spôsobom neutrpela. Batérie sa nachádzajú pod podlahou medzi prednou a zadnou nápravou, takže vnútorný priestor zostal rovnaký. Užitočná hmotnosť sa znížila iba nepatrne, pretože v aute je zakomponovaná batéria s kapacitou len 50 kWh. Je teda Opel Combo-e Life použiteľný na každodenné potreby rodín a podnikateľov?

Opel Combo-e Life
Otvorenie mohutných dverí batožinového priestoru si vyžaduje veľa miesta. V úzkych miestach preto príde vhod možnosť vyklopenia zadného skla.
Večná téma: dojazd

Menšia kapacita batérie na jednu stranu podstatne nezvyšuje pohotovostnú hmotnosť, na tú druhú obmedzuje dojazd. Už to nie je 700-800 km na jedno natankovanie, ale v optimálnych podmienkach tak 250-280 km, v chladnejších mesiacoch počítajte aj menej. Ale uvedomte si: ako často potrebujete za jeden deň prejsť dlhšiu trasu? A keď aj, na rýchlonabíjačke môžete nabíjať výkonom až 100 kW, takže na nabitie 80 % batérie vám stačí počkať 30 minút, čo nie je zase až tak dlho.

Priznávame, že u nás je problémom skôr infraštruktúra nabíjacích staníc, ktorá má od dokonalosti ešte ďaleko. Ale počas testu sme sa rozprávali s niekoľkými majiteľmi podobných typov áut so spaľovacími motormi a takmer všetci potvrdili, že dojazd na jedno nabitie by im počas ich podnikateľských aktivít na ten 1-2 dni úplne stačil. Pokiaľ by ste Opel Combo-e Life využívali na rozvoz detí do školy a na krúžky, dojazd vám pokojne vystačí aj na celý týždeň. V meste sa totiž spotreba energie blížila k hodnote len 16 kWh/100 km, čo je na tak veľké auto veľmi dobré číslo.

Automobil vyzerá z každej strany elegantne, manipulácia s bočnými dverami ide ťažšie zvonku aj zvnútra. Elektronické ovládanie tu chýba.
Bohatá výbava

Vo vozidle nás potešila bohatá výbava vrátane asistenčných systémov. Aj keď Combo-e Life nie je nejakým terénnym autom, v prípade, že opustíte asfalt, môžete sa spoľahnúť na asistent rozjazdu či zjazdu z kopca alebo elektronický systém kontroly trakcie IntelliGrip (vo vozidlách značky Peugeot znám pod menom Grip Control). Otočný ovládač umožňuje vybrať si z niekoľkých režimov, akými sú blato, piesok alebo sneh. To samozrejme neznamená, že elektrické Combo teraz prejde všade, ale tam, kde by mali bežné predokolky možno problém, vďaka správne nastavenej elektronike kontroly trakcie sa Combo zadýcha oveľa menej.

Volič smeru jazdy na obmedzil na kompaktnú páčku, stredový tunel je napriek tomu zbytočne široký, čo obmedzuje miesto na kolená vodiča aj spolujazdca.

Keď už sme pri tých elektronických pomocníkoch, spomeňme tiež asistenta udržiavania v jazdnom pruhu, upozornenie na ospalosť vodiča, systém rozpoznávania dopravných značiek či upozornenie na kolíziu vpredu s ochranou chodcov a automatickým núdzovým brzdením. Opel Combo-e Life dostal aj virtuálny kokpit z Mokky, ktorého režimy zobrazenia sa dajú prepínať páčkou smeroviek. Ponúka niekoľko režimov zobrazenia, vrátane navigačných pokynov a mapy. Auto bolo vybavené tiež falošným head-up displejom, ktorý ako jediný do celého celkom solídneho vypracovania kabíny príliš nezapadal. Zvuk vysúvania a zasúvania sklíčka bol jednoducho príliš hlasný.

Falošný head-up displej je v tejto triede príjemným a užitočným detailom. V Opli však mohli zapracovať na zvuku jeho vyklápania/sklápania. V kontexte ticha elektro pohonu je príliš hlasný.
Odveziete aj paddle board

Opel Combo-e Life nájdete v cenníku v dvoch dĺžkach (4,40 m a 4,75 m ako variant XL). Kratšia verzia má 5 sedadiel, dlhšia štandardne 7. Kratší päťmiestny variant ponúka minimálne 597 litrov batožinového priestoru (850 litrov v dlhšej verzii). Batožinový objem krátkej verzie sa po sklopení zadných sedadiel (sklápajúcich sa do absolútnej roviny) viac ako strojnásobí na 2 126 litrov, dlhšia odvezie dokonca až 2 693 litrov. Sedadlo spolujazdca s výklopnou západkou sa navyše dá sklopiť v jednej rovine so zadnými sedadlami, čím sa predĺži dĺžka ložnej plochy, takže v aute dokáže previezť napríklad aj taký paddle board. Ale pozor, platí to len v prípade, že na sedadle spolujazdca nemáte namontovanú lakťovú opierku.

Automobil môže mať úložný box nad hlavami predných pasažierov aj strešný box v batožinovom priestore, či dokonca veľkú panoramatickú strechu. My by však zvolili konfiguráciu testovacieho vozidla, ktorý mal len veľký odkladací priestor na strope vpredu. Treba si uvedomiť, že Combo-e Life je stále iba MPV a nie veľká osobná dodávka typu Zafiry, takže miesta nad hlavou nie je na rozdávanie, špeciálne ak chcete mať v aute vyšší posed, či v kufri prepravovať vyššie predmety. Čo však v dnešnej dobe vo výbave už aspoň za príplatok byť mohlo, je digitálne vnútorné spätné zrkadlo.

Strešný box s objemom 38 litrov môžete mať aj vzadu na strope batožinového priestoru. Keď prostredné sedadlo obsadí dospelý cestujúci, cez spätné zrkadlo toho veľa neuvidíte. Alternatíva v podobe digitálneho zrkadle v ponuke chýba.

Naše auto bolo vybavené 8-palcovou dotykovou obrazovkou ponúkajúcou integráciu telefónu cez Apple CarPlay a Android Auto prostredníctvom kábla. USB vstup sa nachádza na obrazovke, je len jeden a nie je osvetlený. Dobre je však vyriešená priehradka na indukčné nabíjanie telefónu na palubnej doske v ideálnej výške. Samotná navigácia neobsahuje zoznam nabíjacích staníc, dostanete sa k nim len cez špeciálnu aplikáciu Free2Move.

Funkcia riadenia jedným pedálom nevyužila svoj potenciál

Jazda s elektrickým pohonom a okamžitou dostupnosťou krútiaceho momentu je určite príjemnejšia ako so spaľovacím motorom kombinovaným s manuálnou prevodovkou. Na pomery súčasných elektromobilov ale Combo-e zaostáva v niektorých veciach. Umožňuje jazdiť v režime jazdy s jedným pedálom (de/aktivuje sa tlačidlom B na voliči smeru jazdy), ale potenciál toho režimu nie je využitý tak, ako by mohol byť. Špeciálne v porovnaní s Hondou e, ktorá bola v tom čase u nás v redakcii na dlhodobý test, nám v Opli chýbalo agresívnejšie brzdenie po uvoľnení pedálu akcelerátora a pri zastavení sme aj tak nohu museli presunúť na pedál brzdy, aby sa vozidlo nehýbalo vpred. Ani samotné brzdenie nie je také kontinuálne a prirodzené. To je však zatiaľ chyba aj ďalších elektrických Oplov či Peugeotov. Prechod od rekuperačného brzdenia ku klasickým brzdám často totiž nie je plynulý a auto preto cuká a trhá.

Volant má optimálny tvar a príjemne sa drží. Napriek bohatej bezpečnostnej a komfortnej výbave vôbec neponúka adaptívnu funkciu tempomatu.
Spotreba energie

Čo sa týka spotreby, tu opäť platí v prípade elektromobilov stará obohratá pesnička – pomalšie ďalej zájdeš. V meste sme jazdili za 15-16 kWh/100 km, cez víkend počas prázdnejších ciest spotreba energie dokonca padla na 12-13 kWh/100 km. Okresky v rámci zákonných rýchlostných limitov pokojne absolvujete za 17 kWh/100 km a spotreba na diaľnici závisí podľa zvolenej rýchlosti. Najvyššia rýchlosť tohto elektromobilu je 130 km/h (tachometrových 136 km/h). Cestujte touto rýchlosťou a spotreba energie dosiahne hrozivých 30 kWh/100 km. Ako ideálny kompromis medzi spotrebou a rýchlosťou sa javí cestovná rýchlosť 110 km/h, počas ktorej spotreba energie klesne k 22 kWh/100 km.

Základom sú 16-palcové kolesá, za príplatok môžete mať sedemnástky.

Napriek svojej veľkosti mohlo Combo-e Life dostať riadenie so strmším prevodom. Okrem toho, že je úplne bez citu, pripomína riadenie osobnej dodávky. Podvozok pritom ťaží z nižšieho ťažiska spôsobený zástavbou ťažkých batérií, ale takto naladené riadenie vás neláka na nejakú svižnejšiu jazdu po okreskách. To platí aj o menej výkonných brzdách.

Komfort jazdy je tiež iba priemerný. Malé nerovnosti Combo odfiltruje svedomito, ale prejazdy tých väčších už výraznejšie prenáša do kabíny. Keď si spomenieme na v súčasnosti už nevyrábanú Zafiru a jej úžasne komfortne naladený podvozok, až sa nám slza tlačí do očí.

V mnohých moderných elektromobiloch prednú kapotu už ani neotvoríte. Tu je všetko po starom.
Optimálne auto na prevoz detí

Čo sa týka praktickosti, tu Oplu nie je veľmi čo vyčítať. Na každom sedadle je dostatok miesta vo všetkých smeroch. Combo-e Life je však lepšie používať na prepravu detských pasažierov. Ak budete v aute často voziť dospelých cestujúcich, bude pre vás vhodnejšia Zafira-e Life. Okrem ľahšieho prístupu do tretieho radu sedadiel budú cestujúci sedieť v prirodzenejšej polohe. Keďže Combo-e Life nie je príliš vysoké, podlaha je položená vyššie, čo má za následok, že kolená dospelých cestujúcich budú príliš vysoko. Na dlhé vzdialenosti to nebude úplne pohodlné.

Aký je rozdiel medzi osobnou dodávkou a rodinným vanom? Sú na trhu ešte alternatívy so spaľovacími motormi? Prečítajte si náš porovnávací test Fordu Tourneo Custom a Tourneo Connect.

Architektúra palubnej dosky vychádza z koncernových súrodencov. Podľa nás je však zbytočne široká a ukrajuje miesto na kolená vodiča i spolujazdca. Posuvné bočné dvere sa ovládali manuálne, podobne tak aj veľké veko batožinového priestoru (v úzkych priestoroch poteší otváranie zadného skla). Cestujúci na zadných sedadlách si sťažovali na náročnejšie zatváranie dverí. Tie sa posúvajú až príliš dozadu, takže na zatvorenie dverí je potrebné si neprirodzene vykrútiť ruku. Elektrické otváranie dverí k dispozícii nie je.

Odkladacie priehradky medzi prednými sedadlami sme počas testu používali najčastejšie. Pokojne do nich uložíte aj dvojlitrovú fľašu.

Volant pochádza z ostatných osobných vozidiel značky Opel. Dobre sa drží, má ideálny tvar a prehľadne usporiadané tlačidlá vrátane ovládania tempomatu. Ten je súčasťou už základnej výbavy Edition, jeho adaptívnu funkciu však nenájdete ani vo výbave za príplatok.

Záver

Oplu sa podarilo implementovať elektrický pohon do rodinného vanu bez straty praktickosti, flexibility a priestoru. Jazda je pohodlnejšia a dynamickejšia a vďaka nabíjaciemu výkonu 100 kW je možné s ním absolvovať aj dlhšie trasy. Len musíte zvolniť tempo a zvyknúť si na niekoľko nedostatkov, ktoré budú snáď v prípade faceliftu alebo novej generácie odstránené.

Opel Combo-e Life je konzervatívnejšiou alternatívou k Citroenu Berlingo, ktorého dizajn nemusí sadnúť každému.
Opel Combo Life Pro

Stále by ste si Opel Combi Life chceli kúpiť so spaľovacími motormi? Táto možnosť tu stále je. Opel Combo Life Pro je klasické Combo vo verzii N1. V ponuke je benzínový motor 1,2 Turbo s výkonom 110 koní alebo naftová jednotka 1,5 CDTi s výkonom 102 alebo 130 koní. Na výber je 6-stupňový manuál alebo 8-stupňový automat a menej strašidelné ceny – 18 až 25-tisíc eur.

TECHNICKÉ ÚDAJE  Opel Combo-e Life
Motor Elektrický, asynchrónny
Typ a kapacita akumulátora Li-ion, 50 kWh
Max. výkon 100 kW/136 k
Max. krútiaci moment 260 Nm
Dojazd (WLTP) 245-318 km
Pohon predných kolies
Prevodovka 1 – stupňová
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY  
Dĺžka 4 753 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 1 848 mm
Výška 1 880 mm
Rázvor náprav 2 975 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 738 kg
Užitočná hmotnosť 582 kg
Objem batožinového priestoru 850 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,7 s
Rozmer pneumatík 205/60 R16
SPOTREBA (počas testu)  
Elektromotor  
Mesto: 15,8 kWh / 100 km
Diaľnica: 22,5 kWh / 100 km
Okresky: 16,9 kWh / 100 km
Dojazd 260 km
Maximálny nabíjací výkon 100 kW
Doba nabíjania 0 – 100% 75 min
Doba nabíjania 20 – 80% 32 min
CENA  
Základná cena modelu 29 990 eur
Základná cena testovanej verzie 34 990 eur

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 6

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokNový Volkswagen Amarok prinesie niečo, čo ste ešte nevideli
Nasledujúci článokSsangYong láka na nové SUV Torres. Do Európy príde iba ako elektromobil