Domov Recenzie TEST Hyundai Staria – Multivan posiela späť do školských lavíc

TEST Hyundai Staria – Multivan posiela späť do školských lavíc

Hyundai sa už nebojí absolútne ničoho a žiaden etalón už pred ním nie je v bezpečí. Nový rodinný VAN, Hyundai Staria, dáva legendárnemu Multivanu poriadnu príručku. V čom je tak úžasný a dokáže si získať Slovákov?

Foto: Karol Gajdoš

Kórejský gigant rozširuje svoje modelové portfólio závratným tempom. Je pravda, že by sme klamali, ak by sme tvrdili, že Hyundai nemal doposiaľ žiadny osobný VAN. Veď predsa model H-1 sa predával aj na Slovensku, no jeho úspech nebol príliš hviezdny. Dôvod bol jednoduchý, nie príliš atraktívny dizajn a predovšetkým stará technika, ktorá nemala šancu konkurovať zabehnutým žralokom v segmente.

Kde Multivan končí, začína Staria... TEST Hyundai Staria

Dnes je všetko inak a Staria vie presne, čo sa od nej očakáva a zdá sa, že triafa klinec priamo po hlavičke. Vzhľad nového kórejského vanu je extrémne futuristický, nič podobné sme v danom segmente doposiaľ nevideli. Z úvodných fotografií sme boli trochu skeptickí, no naživo si nás Staria získala. Pôsobí jedinečne a exkluzívne zároveň, nehovoriac o dôraze na aerodynamiku vďaka tvaru kvapky. Predná časť je úplne vyhladená, bez akéhokoľvek skoku v karosérii.

Extrémne nízka maska chladiča v sebe ukrýva aj hlavné svetlomety pozostávajúce z ôsmich segmentov v tvare kociek. Nad maskou nájdeme úzky LED pás tiahnúci sa celou šírkou karosérie, ten tvorí denné svietenie, pričom v noci svieti úplne celý. Bočnej siluete dominujú netradične masívne okná, presný opak francúzskych súrodencov ako Traveller či Movano. Zadná časť je vskutku obrovská, pričom svetlá sú umiestnené po bokoch a prechádzajú takmer celou výškou auta.

V jednoduchosti je krása

To si povedal aj importér a na náš trh priniesol len jednu jedinú motorizáciu, ktorou je naftový štvorvalec 2.2 CRDi v kombinácii s osem-stupňovým automatom a pohonom všetkých štyroch kolies. Jedinou možnosťou výberu je buď sedem-miestna alebo deväť-miestna karoséria. Pozor, mení sa len počet sedadiel a ich usporiadanie v interiéri. Dĺžka karosérie a rázvoru zostáva bez zmeny.

Foto: Karol Gajdoš

Podobne to je aj s výbavou, kým 7-miestnu verziu kúpite výlučne vo výbave Luxury, pre 9-miestnu je pripravená výbava Premium. Obe sú nabité prakticky všetkým, čo v modernom aute dokážete mať. Jediným voliteľným príplatkom okrem laku je panoramatické strešné okno. Usporiadanie sedadiel v nami testovanej sedem-miestnej verzii je 2-2-3, pričom posledný rad predstavuje posúvateľná a sklápacia lavica.

Prvá trieda

Pasažieri v poslednom rade netrpia, práve naopak, užívať si môžu neuveriteľné množstvo priestoru, nie len na nohy, ale aj hlavu. Nechýbajú výklopné okná, ambientné osvetlenie, USB porty, držiaky na poháre či výduchy ventilácie. Lavica je polohovateľná ako celok, čiže ak sa jeden pasažier rozhodne pre ležiacu polohu, ostatní dvaja sa mu budú musieť prispôsobiť, čo je trochu škoda. Nehovoria o absencii ISO-FIXu, ten nájdete len na dvojici prostredných sedadiel. Tie sú však navrhnuté tak, aby cestovanie v aute posunuli na úroveň prvej triedy v lietadle.

Dve samostatné kreslá je možné nastaviť do polohy, v ktorej dokážete prespať celú cestu, sú plne elektricky ovládateľné, vrátane podložky pod nohy, ventilácie či vyhrievania. Chýba už len masáž a stolík na počítač. Sedadlá sú ukotvené na koľajniciach a je možné ich posúvať, avšak nie otáčať. Pasažieri vzadu majú k dispozícii samostatnú zónu klimatizácie s dedikovaným panelom na strope. K dispozícii je viac ako 8 výduchov, pričom strop je potiahnutý semišom, čo ešte viac zdôrazňuje luxusný charakter Starie.

Všetko, čo potrebujete

Po oboch stranách nájdeme elektricky ovládané posuvné dvere, pričom nechýba ani posuvné okno. Sedadlá vodiča a spolujazdca sú taktiež elektricky nastaviteľné, no opäť chýba masáž, aspoň pre vodiča, na dlhých cestách by sa určite zišla. Palubná doska nepôsobí príliš atraktívnym dojmom, no všetko má svoje miesto a zachovaný ostal aj panel klimatizácie. Nechýba ani množstvo odkladacích priestorov a rôznych inteligentných riešení, ako napríklad prepracovaný stredový box.

Foto: Karol Gajdoš

Množstvo asistenčných systémov, nielen pre jazdu na diaľnici, robí zo Starie plnohodnotný rodinný VAN. Oceníte najmä 360° náhľad okolo vozidla, ale aj systém na udržiavanie vozidla v strede jazdného pruhu vrátane adaptívneho tempomatu. To, ako Staria jazdí, sa dozviete v našej videorecenzii na YouTube.

Kde Multivan končí, začína Staria... TEST Hyundai Staria

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor R4
Zdvihový objem 2 199 cm3
Max. výkon 130 kW / 177 k
Max. krútiaci moment 430 Nm
Palivo Diesel
Pohon AWD
Prevodovka 8-stupňový automat
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 5 253 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 1 997 mm
Výška 1 990 mm
Rázvor náprav 3 273 mm
Pohotovostná hmotnosť 2 438 kg
Objem batožinového priestoru 117 – 431 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 13,5 s
Rozmer pneumatík 235/55 R18
SPOTREBA (počas testu)
Mesto 11,5 l/100 km
Diaľnica 10,9 l/100 km
Okresky 10,3 l/100 km
CENA
Základná cena modelu 53 490 €
Cena testovanej verzie 58 490 €

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4 / 5. Počet hodnotení 18

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJstartstop.sk, Foto: Karol Gajdoš
Predchádzajúci článokDovoz jazdených áut zatiaľ nerastie. Čaká sa, či stúpne po prázdninách
Nasledujúci článokNorma Euro 7 sa musí odložiť, zhodlo sa viacero krajín