Domov News TEST Renault Clio E-Tech 145 Esprit Alpine – keď je R.S. mŕtve

TEST Renault Clio E-Tech 145 Esprit Alpine – keď je R.S. mŕtve

Robí to presne naopak ako väčšina súčasných áut a napriek tomu dosahuje v mestskej prevádzke mimoriadne nízke hodnoty spotreby paliva.

V prvej polovici tohto roka prešlo Clio faceliftom. Ten kládol dôraz predovšetkým na vizuálne zmeny, čo na jednu stranu tento model ešte viac zatraktívnilo, no na tú druhú inžinieri nevyužili príležitosť opraviť drobné chyby, ktorými trpel pôvodný model. Takisto sa opäť škrtalo medzi položkami motorizácií, na druhú stranu pribudla nová, mimoriadne atraktívna výbava Esprit Alpine.

Renault Clio po modernizácii tak definitívne dáva zbohom označeniu R.S. Line a do popredia stavia názov Alpine, ktorý je v súčasnosti charakteristickým označením tých najviac športovo orientovaných vozidiel, ktoré vychádzajú z liniek Renaultu resp. Alpine. Už základná verzia pôsobí vďaka novým predným svetlometom atraktívnejšie a prémiovejšie. Zoskupenie viacerých horizontálnych LED svetiel pre denné svietenie odkazuje na logo automobilky Renault. Ide o jednu stranu kosoštvorca, pričom tento motív sa stane poznávacím znakom aj ďalších modelov, ako môžeme napríklad vidieť aj v prípade nového Scénicu.

Len tak sa na neho pozerať

Verzia Esprit Alpine má vpredu neprehliadnuteľnú aerodynamickú lištu, ktorá takisto pôsobí veľmi dobre. Bočný profil sa prakticky nezmenil. Stranám vozidla dominujú rozsiahle chrómové prvky, čo na pohľad robí vozidlo drahším. Typické zapustené kľučky zadných dverí zostali zapustené v C-stĺpikoch, čo vyvoláva dojem kupé. Zadné svetlomety dostali číre krycie sklo a prepracovanú grafiku. Výbava Techno obsahuje klasickú okrúhlu koncovku výfukového systému, Clio Esprit Alpine používa difúzor, takže jeho koncovka výfuku je skrytá za ním. Všimnite si aj pekné dizajny diskov kolies. Celkovo ich je na výber šesť, ich maximálna veľkosť je 17 palcov. Môžeme teda s pokojným svedomím konštatovať, že minimálne po dizajnovej stránke sa Clio pokojne môže porovnávať s MINI.

Vonkajšie rozmery sa nezmenili. Aj po facelifte zostalo u Clia prítomné riešenie otvárania zadných dverí, ktoré nejde vykonať na jeden pohyb rukou, pretože tlačidlo na ich otvorenie sa nachádza nižšie ako veko batožinového priestoru. Je to síce drobnosť, ale skúste otvárať kufor týmto spôsobom 20x za deň… Takisto sa musíme na chvíľu pristaviť pri bezdotykovom otváraní a zatváraní dverí.

Výborná vec, pretože nemusíte nič vyťahovať z vrecka ani nič stláčať, jednoducho pristúpite k vozidlu a ono sa otvorí, resp. od vozidla odstúpite a vozidlo sa zamkne. Urobí to však aj v prípade, že uložíte dieťa na zadné sedadlo a obídete auto k dverám vodiča. Napriek tomu, že sa od vozidla nevzdialite ani na meter, auto sa zamkne. Zisťovali sme príčinu takéhoto riešenia a bolo nám povedané, že je to tak urobené preto, aby v prípade poruchy motora pri oprave sa vozidlo automaticky zamklo a zlodeji nemali šancu z vozidla nič ukradnúť.

Renault Clio disky kolies

Po nasadnutí

Koncepcia interiéru sa nezmenila, prítomné tu sú však nové materiály. Pochopiteľne, viac ekologické a udržateľnejšie. Pôsobia však na nerozoznanie od klasických materiálov používaných v automobilovom priemysle. Napríklad nové MINI používa taktiež vo väčšom percentuálnom podiely recyklované materiály, no tie v Cliu nám boli na dotyk príjemnejšie. Dekoratívne prvky sú čalúnené ekologicky vyrábanou látkou a malým prispením k trvalej udržateľnosti je aj absencia zvieracej kože. Tá bola nahradená umelou alternatívou vyrobenou z prírodných a polyesterových vlákien, pričom na jej farbenie sa spotrebuje menej vody aj energie. Kombinácia koženého a látkového čalúnenia je priam ideálna a s logom Alpine a francúzskou trikolórou to aj skvelo vyzerá. A výborne sa v nich aj sedí, ani po piatich hodinách jazdy sme v nich necítili žiadnu únavu.

Renault Clio predné sedadlá

Na volante sa zmenilo len logo automobilky. Bez výraznejších zmien zostal aj digitálny prístrojový panel. Potešil nás však príjemný detail. Autíčko zobrazované v strede obrazovky je vyhotovené vo farbe vozidla, v ktorom sedíte. Banálna vec, ale toto ani zďaleka nie je pravidlom aj pri prémiovejších a drahších značkách.

Renault Clio prístrojový panel

Čo sa týka dostupných motorizácií, základ tvorí benzínová jednotka TCE 90, alternatívou je full-hybrid s výkonom 145 koní a potom tu ešte je Clio s pohonom na LPG s výkonom 100 koní. A to je všetko, motorizácia TCE 140 sa už u nás nepredáva. Priznajme si na rovinu, je to veľká škoda. Cliu by najviac pristal preplňovaný štvorvalec s objemom 1,3 litra vyladený na 160 alebo 180 koní. Jeho podvozok je totiž na výkon dostupných motorizácií predimenzovaný.

Renault Clio volant a palubná doska

Na ceste

Jazda s Cliom, a nech už ho poháňa akýkoľvek motor, je mimoriadne zábavná. Smer mení ako myška, podvozok je dostatočne tuhý, aby si získal vašu dôveru aj vo vysokých rýchlostiach, pričom prostredníctvom volantu máte stále dostatok informácií o priľnavosti predných kolies. Napriek tomu sme si nesťažovali ani na komfort jazdy. Jazdné vlastnosti sú teda špičkové a prevádzka auta vychádza na rozumné peniaze. Hybrid sa v meste dokáže pohybovať aj pod 4,5 l/100 km/h. Vďaka mimoriadne prepracovanému hybridnému pohonu je prakticky jedno, v akom prostredí jazdíte, spotreba bude vždy nízka. S hybridným Cliom sme otočili trasu Bratislava – Dolný Kubín s priemernou spotrebou 5,3 l/100 km.

Renault Clio batožinový priestor

Pohonný systém používa prevodovku so 4 prevodovými stupňami pre spaľovací motor a 2 prevodové stupne pre elektrický motor. Na elektrinu tak Clio dokáže jazdiť aj diaľničnými rýchlosťami, aj keď iba na niekoľko sto metrov, zatiaľ čo zrýchlenie je kvôli dlhým prevodom pozvoľné. Energia do batérie sa ukladá nielen regeneráciou pri brzdení, ale atmosférický motor funguje zároveň ako generátor energie pre batériu.

To sa prejavuje tým spôsobom, že neraz drží na niekoľko sekúnd vysoké otáčky, a keď sa batéria dostatočne nabije, riadiaca jednotka prepne vozidlo do elektrického režimu. Systém si však vždy necháva približne 50 % energie v zálohe pre potreby okamžite dostupného výkonu. Jazda po meste tak pokojne môže vyzerať aj tak, že vozidlo sa rozbehne na elektrinu a po zastavení na križovatke sa aktivuje spaľovací motor. Počas státia na červenú benzínový motor dobije batériu na ďalšiu jazdu po ďalšiu križovatku. Takýmto spôsobom, ktorý síce nie je akusticky príliš príjemný, ale zato mimoriadne efektívne, dokáže Clio jazdiť 80 % času na elektrinu.

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.4 / 5. Počet hodnotení 34

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokKoniec The Grand Tour? Clarkson, Hammond a May vraj natočili poslednú epizódu
Nasledujúci článokSúboj Lotus verzus Tesla o najrýchlejšie nabíjačky začína