Ministerka hospodárstva Denisa Saková zo služobnej cesty v Číne avizovala rokovania s čínskym koncernom Huawei v súvislosti s výrobou automobilov na Slovensku.
„Našim cieľom je, aby sa aj Slovensko stalo v budúcnosti partnerom pre subdodávateľské spoločnosti pre tento segment výroby áut,“ uviedla Denisa Saková na svojom profile na Facebooku.
Spoločnosť Huawei je na Slovensku prítomná aj dnes ako výrobca elektroniky. Smartfónov, hodiniek, slúchadiel, fitness náramkov či Wi-Fi routerov. Účasť výrobcu na slovenskom autopriemysle by mal byť novinkou, o ktorú má rezort hospodárstva záujem ako o strategickú záležitosť.
„Chceme nielen udržať existujúce pracovné miesta v automobilovom priemysle na Slovensku, ale aj včas zachytiť nové trendy a vytvárať ďalšie príležitosti,“ píše Saková a dodáva: „Pracujeme na tom, aby sme našu krajinu dostali medzi svetových lídrov v tejto oblasti!“
Správa o rokovaniach ministerky a čínskeho podniku prichádza práve v čase, keď Huawei oznámil spoluprácu s automobilkou BYD na vývoji systémov autonómneho riadenia automobilov, informoval Automotive News Europe. Spolupráca Huawei a BYD sa týka u nás neznámej automobilky Fangcheng Bao.
Jej model Bao 8 bude ako prvý vybavený technológiou Qiankun, ktorá sa stará o samočinnú jazdu vozidla. V predaji bude ešte tento rok na domácom čínskom trhu.
Značka Huawei je viac ako len výrobca mobilných telefónov a jeden z lídrov v oblasti telekomunikačných sietí. Aktivity koncernu zahŕňajú aj hlbokú účasť v automobilovom priemysle a na zahraničných trhoch dokonca Huawei vyrába a predáva vlastné automobily, napríklad luxusné SUV Huawei Aito M9 alebo Aito M5.
Problémová reputácia firmy Huawei
Značka Huawei už dlhší čas trpí na zhoršenú reputáciu pre svoj čínsky pôvod a údajne netransparentné aktivity. V máji 2019 sa spoločnosť Huawei dostala na čiernu listinu vlády USA pre podozrenie zo špionáže.
Dôsledkom toho sa nielen zamedzilo používaniu jej elektroniky vo vládnych inštitúciách, ale dokonca firma prišla o právo používať operačný systém Android. Pre jedného z najväčších výrobcov smartfónov a tabletov na svete išlo o tvrdú ranu, z ktorej sa však dostal. Huawei na základoch staršej verzie Androidu vytvoril vlastný operačný systém HarmonyOS.
Kauza známa ako Huawei ban na prvý pohľad spoločnosti strategicky neuškodila, pretože za uplynulých päť rokov sledujeme skôr jej rozvoj.
Avšak, obavy z možnej špionáže čínskej spoločnosti na európskych a amerických trhoch pretrvávajú.
„Pre štvrtú vládu Roberta Fica sú čínske investície veľmi lákavé. KDH upozorňuje na narušenie národnej bezpečnosti“ konštatujú autori príspevku v Denníku E, ktorý sumarizuje aj riziká spojené s hlbšou integráciou spoločnosti Huawei do dodávateľského reťazca autopriemyslu na Slovensku. Vážne otázky vyvstávajú aj pri téme megainvestície čínskych spoločností CATL a Gotion na Slovensku (zdroj). Gotion a slovenský startup InoBat plánujú na Slovensku postaviť prvú veľkú továreň na batérie do elektromobilov.
Ambíciám rezortu hospodárstva motivovať zahraničných investorov k vstupu na Slovensko možno rozumieť. Slovensko je napriek (alebo vďaka) svojej súčasnej závislosti na autopriemysle pre automobilky zaujímavé hneď z viacerých dôvodov a každá nová účasť zahraničného kapitálu sa pozitívne prejavuje na zamestnanosti a zvyšovaní životnej úrovne.
Ako presne by ale mala vyzerať spolupráca Slovenska s Huawei, zatiaľ nie je zrejmé a podrobnosti o rokovaniach neobjasnila ani ministerka hospodárstva Saková. Zhrnuté, je príliš predčasné hovoriť dnes o tom, že by na Slovensko prišla značka Huawei ako automobilka.