Domov SPRÁVY Na pumpách visia nové žlté oznamy. Vysvetľujeme, o čo ide

Na pumpách visia nové žlté oznamy. Vysvetľujeme, o čo ide

Čoskoro by sme mali vedieť lepšie porovnať ceny rôznych palív na pre naše vozidlá

Je lacnejšie prevádzkovať auto na elektrinu, benzín, naftu či plyn? Zatiaľ čo niektorí v tom majú celkom jasno, väčšinová verejnosť už môže mať v cenách zmätok. Preto sa začína implementovať nová smernica EÚ, ktorá má spotrebiteľom pomôcť porovnať náklady na rôzne druhy pohonu – od elektriny cez vodík až po prémiový benzín.

Príznačné žlté oznamy s porovnaním cien palív na 100 km už visia na mnohých nemeckých čerpacích staniciach. V Nemecku táto nová povinnosť platí iba pre čerpacie stanice s viac ako siedmimi výdajnými stojanmi, čo predstavuje 1500 z celkových 14 500 čerpacích staníc v krajine. Zavedenie porovnania nákladov na palivá v Nemecku prijali ako nástroj na implementáciu článku 7 ods. 3 smernice 2014/94/ EÚ o rozvoji infraštruktúry pre alternatívne palivá (AFID).

Žlté oznamy sa môžu v dohľadnej dobe objaviť na čerpacích staniciach aj na Slovensku. Možno budú mať odlišné grafické spracovanie, ale princíp má byť zhodný: na jednoduchom príklade poukázať na cenové rozdiely medzi pohonmi. Neprekvapivo zatiaľ víťazí elektrina, čo je tiež predmetom polemiky. Tabuľka s porovnaním cien ponúka porovnanie siedmich typov palív na dvoch typoch vozidiel – kompaktnom a stredne veľkom až veľkom automobile. Cenové porovnanie palív zahŕňa benzín Super, benzín Super E10, naftu, elektrinu, CNG, LPG a vodík H2.

Takto vyzerajú žlté oznamy na nemeckých čerpacích staniciach
Tabuľa s porovnaním cien palív: Energiekostenvergleich für Personenkraftwagen in € per 100 km

Ako sú vypočítané ceny?

Výpočet už dnes na nemeckých čerpacích staniciach je založený je na troch najpredávanejších modeloch každého typu pohonu. Ich oficiálna spotreba podľa WLTP sa vynásobí priemernou cenou energie za posledný štvrťrok. Určovanie cien je teda systémové a zmysluplné, napriek tomu je potrebné uvedomiť si niekoľko dôležitých skutočností. V prvom rade tieto hodnoty slúžia ako pomôcka. Vaše auto bude mať nepochybne odlišnú spotrebu, než priemerná hodnota troch najpredávanejších modelov podľa metodiky WLTP. Záleží na technickej kondícii vozidla, jazdnom štýle, profile zvyčajnej trasy a tiež na samotnom motore/motoroch. Naviac, ceny vydavatelia oznamov neaktualizujú každý deň a výpočet nezahŕňa sprievodné prevádzkové náklady.

Nabíjanie elektromobilu BMW i5 M60 na stanici ZSE DRIVE na odpočívadle pri Rovinke
Nabíjanie elektromobilu BMW i5 M60 na stanici ZSE DRIVE na odpočívadle pri Rovinke

Polemika o cenách elektriny

Špeciálne pri elektromobiloch vzniká priestor na kritiku. Odborníci kritizujú tieto orientačné tabule za to, že zohľadňujú cenu nabíjania iba v domácnostiach. Pripomínajú, že nabíjanie na nabíjacích staniciach je podstatne drahšie než domáce nabíjanie. Nemecké ministerstvo hospodárstva však pri zavádzaní tabúľ uviedlo, že až 80 percent procesov nabíjania prebieha doma.

Poukazovať na ceny prevádzky má zmysel

Spotrebiteľské prieskumy z pilotného projektu v Nemecku jasne ukázali, že medzi spotrebiteľmi je veľký nedostatok informácií o alternatívnych pohonoch a palivách. Napríklad viac ako 80 percent opýtaných hodnotilo svoje znalosti o alternatívnych palivách a 50 percent svojich vedomostí o batériových elektrických pohonoch ako nedostatočné. Navyše, 55 percent respondentov uviedlo, že ďalšie informácie o nákladoch na palivo by ovplyvnili ich ďalší výber vozidla.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3 / 5. Počet hodnotení 4

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokDefender pre rok 2025: exkluzívne edície a OCTA s motorom V8
Nasledujúci článok300 koní a spotreba Clia. Prichádza Renault s pohonom 4×4