Domov Lifestyle Nejde naň zabudnúť. Legendárne BMW oslavuje 20. narodeniny

Nejde naň zabudnúť. Legendárne BMW oslavuje 20. narodeniny

Foto: BMW

BMW M5 generácie E60 je jedným z najvýznamnejších športových sedanov, aké kedy BMW vyrobilo.

Predstavený v roku 2005, BMW M5 E60 redefinoval pojem výkonného auta. Spájajúc luxus s technológiami a nekompromisným výkonom. So svojím ikonickým 5,0-litrovým motorom V10 a pokrokovými funkciami sa stal symbolom inžinierskeho majstrovstva. V roku 2025 oslávi 20. výročie, čím nám pripomína, aký významný vplyv malo na svet výkonných vozidiel.

Technické špecifikácie

Srdcom M5 E60 je už dnes legendárny atmosférický 5,0-litrový V10 motor s označením S85B50, ktorý produkuje 373 kW (507 koní) pri 7750 ot./min a maximálny krútiaci moment 520 Nm pri 6100 ot./min. Tento motor umožňuje vozidlu zrýchliť z 0 na 100 km/h za približne 4,7 sekundy. Motor sa používal aj v modeli M6 generácie E63. S kompresným pomerom 12:1 motor využíva nepriame vstrekovanie paliva a škrtiacu klapku pre každý valec. Používa jednoradové reťazové rozvody a variabilné časovanie ventilov VANOS. Špecialitou sú štyri olejové čerpadlá – dve v hlavách valcov, ktoré pri preťažení viac ako 0,8 G prečerpávajú olej zhora do olejovej vane. Tento motor je inšpirovaný technikou z F1 a je komplikovaným kusom techniky. Pri pravidelnej výmene oleja a starostlivosti o ojničné ložiská však môže zostať spoľahlivý a poskytovať veľa zábavy.

BMW M5 (E60)
Foto: BMW

Prevodovky

BMW M5 E60 ponúkalo dve rôzne prevodovky, ktoré odrážali jeho spojitosť medzi športovosťou a luxusom. Sedemstupňová automatizovaná manuálna prevodovka SMG III: Táto technicky pokročilá prevodovka umožňovala rýchle radenie prevodov a bola navrhnutá na dynamickú jazdu. Vodič si mohol voliť medzi plne automatickým a manuálnym režimom s radením pomocou pádiel na volante. Napriek svojmu technologickému pokroku bola SMG III občas kritizovaná za menej hladké radenie pri nižších rýchlostiach a zložitejšiu údržbu. Pre slovenský trh bola, žiaľ, M5 E60 dostupná iba s touto prevodovkou.

Foto: BMW

Šesťstupňová manuálna prevodovka: Tento variant bol dostupný iba na americkom trhu a bol určený pre nadšencov, ktorí uprednostňovali väčšiu kontrolu nad vozidlom.  Viac o manuálnej prevodovke v M5 E60 sa dozviete v našom článku.

Spoľahlivosť a údržba

Napriek svojmu výkonu má motor S85B50 niektoré známe slabé miesta. Najčastejším problémom bývajú ojničné ložiská, ktoré si vyžadujú výmenu každých 100 000 kilometrov, aby sa zabránilo poškodeniu kľukového hriadeľa. Pravidelná údržba a včasná výmena oleja výrazne prispievajú k spoľahlivosti tohto motora. Ďalšími známymi problémami sú škrtiace klapky, netesnosti olejových tesnení, poruchy panoramatickej strechy, zatekanie do priestoru rezervy a problémy s elektroinštaláciou sedadiel. Prevodovka SMG môže spôsobiť časť nákladných opráv od jednoduchých chýb ako čerpadlo a snímač spojky po deštrukciu prevodovky.

Finančné náklady vlastníctva

Vlastniť M5 E60 môže byť finančne náročné. Okrem možných nákladov na opravy motora zahŕňajú výdavky aj vysokú spotrebu paliva, drahú poistku a údržbu špecifických komponentov, ako sú brzdy a pneumatiky. Tieto faktory môžu výrazne ovplyvniť celkové náklady na vlastníctvo. Dobová cena na slovenskom trhu bola 3 011 124 SK, čo v prepočte na dnešné eurá predstavuje 99 951 €.

Špeciálne verzie

BMW M  vytvorilo jednu oficiálnu špeciálnu edíciu modelov E60 M5 sedan a E61 M5 Touring na oslavu 25. výročia modelového radu M5. Táto edícia však nesmie byť zamieňaná s prototypom E60 M5 CSL, ktorý bol predstavený pri rovnakej príležitosti.

E60 M5 CSL: Tento unikátny prototyp využíval špeciálnu 5,5-litrovú verziu motora S85 V10 s výkonom 580 koní, ktorá spolupracovala so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou M-DCT. Oproti štandardnej M5 vážil o 50 kg menej, a to vďaka karbónovej streche, odľahčeným pretekárskym sedadlám a ďalším úpravám. Dizajn zdobilo výrazné pruhovanie v M trojfarebnom štýle. Na Nürburgringu dosiahol čas o 20 sekúnd rýchlejší než štandardná verzia M5.

Foto: BMW

25th Anniversary Edition: Táto edícia sa ponúkala v matnej farbe Frozen Grey z programu BMW Individual a zahŕňala špeciálne prahy dverí s nápisom “25th Anniversary M5”. Interiér bol k dispozícii v dvoch variantoch: Black Merino koža s kontrastným svetlosivým prešívaním alebo dvojfarebná Black + Silverstone Merino koža s rovnakým prešívaním. Mechanicky však zostali tieto vozidlá nezmenené oproti štandardnej verzii. Vyrobených bolo len 27 kusov – 13 sedanov s volantom na ľavej strane, 11 sedanov s volantom na pravej strane a 3 kombi verzie.

Zberateľská hodnota 

Napriek uvedeným výzvam si však BMW M5 E60 naďalej udržiava vysokú zberateľskú hodnotu. Okrem toho je právom považované za jedno z najvýznamnejších vozidiel vo svojej kategórii, a to vďaka svojmu jedinečnému výkonu a technickým inováciám. Jeho jedinečný V10 motor a športový charakter z neho robia vyhľadávaný model medzi automobilovými nadšencami. Na mobile.de sa ceny pohybujú od 17 000 až po 120 000 eur. Celkovo bolo vyrobených 20 589 kusov, z toho 19 564 sedanov a 1025 kombi.

Farebné variácie

V tabuľke nižšie sú uvedené všetky farby, v ktorých sa BMW M5 E60 vyrábalo. Pri farbách, pri ktorých nie je nič uvedené, bol vyrobený neznámy počet zo zvyšného počtu 649 áut. BMW Individual laky neboli dostupné na niektorých trhoch. Farba Carbon Black Metallic bola navyše do marca 2008 dostupná výlučne cez program BMW Individual.

Názov farby kód farby  Pôvod farby Výrobne obdobie Počet vyrobených kusov
Alpine White III 300 BMW AG od 09/2004 do 04/2010

1661

Silver Grey metallic A08 BMW AG od 09/2004 do 02/2007

1928

Space Grey metallic A52 BMW AG od 03/2007 do 04/2010

839

Silverstone II metallic A29 BMW M od 09/2004 do 04/2010

3940

Interlagos Blue metallic A30 BMW M od 09/2004 do 04/2010

2060

Indianapolis Red metallic A31 BMW M

od 09/2004 do 04/2010

654

Sepang Bronze metallic A32 BMW M od 09/2004 do 04/2010 507
Monaco Blue metallic A35 BMW AG od 03/2007 do 04/2010

218

Black Sapphire metallic 475 BMW AG od 09/2004 do 04/2010

7868

Carbon Black metallic 416 BMW M od 05/2005 do 04/2010

246

Sepia metallic 474  INDIVIDUAL od 05/2005 do 03/2007
Brass metallic FQ 95-4472  INDIVIDUAL od 05/2005 do 03/2007
Dark Malachite Green metallic S10  INDIVIDUAL od 05/2005 do 03/2007
Blue Onyx metallic S11  INDIVIDUAL od 05/2005 do 08/2008
Black Opal metallic S12  INDIVIDUAL od 05/2005 do 03/2007
Diamond metallic A10  INDIVIDUAL od 05/2005 do 03/2007
Ruby Black metallic S23 / X03  INDIVIDUAL od 05/2005 do 04/2010

7

Azurite Black metallic S34  INDIVIDUAL od 09/2005 do 04/2010 10
Moonstone metallic S37 / X04  INDIVIDUAL od 09/2005 do 04/2010 1
Diopside Black metallic S44  INDIVIDUAL od 03/2007 do 04/2010
Aventurine Silver metallic S58  INDIVIDUAL od 09/2007 do 04/2010 1

Záver

Dvadsať rokov po svojom uvedení na trh zostáva BMW M5 E60 symbolom inžinierskej dokonalosti a športového ducha. Napriek určitým technickým výzvam tento model predstavuje významný míľnik v histórii automobilového priemyslu. Vďaka svojmu výnimočnému výkonu a dizajnu dodnes fascinuje a zanecháva silný dojem.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 4

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJBmw m registry
Predchádzajúci článokTEST Mitsubishi ASX: Po facelifte s vlastnou identitou
Nasledujúci článokJeep Grand Cherokee sa v Európe dlho nezdrží. Koniec po niekoľkých mesiacoch
Od roku 2024 pracujem ako redaktor a som členom redakcie magazínu Stop. Autá sú pre mňa nielen prácou, ale aj vášňou a celoživotnou zábavou. Rád cestujem, pravidelne sa zúčastňujem prestížnych tuningových stretnutí a zároveň jazdím amatérske slalomy, kde si užívam radosť z jazdy.