Domov SPRÁVY News Volkswagen VR5: Technologická rarita s jedinečným charakterom

Volkswagen VR5: Technologická rarita s jedinečným charakterom

benzínový motor VR5 od Volkswagenu
Foto: Volkswagen

Hoci VR5 neponúkal výkon na úrovni modernejších preplňovaných motorov, jeho konštrukcia bola jedinečná. Spájal výhody kompaktného štvorvalca s hladším chodom päťvalcového motora. Aj vďaka tomu si získal skupinu nadšencov, ktorí oceňovali jeho technické riešenia a netradičný charakter.

Z hľadiska spoľahlivosti bol VR5 pomerne odolný motor, no mal svoje slabé miesta. Problémy sa týkali najmä zanesenia sacieho potrubia, opotrebovania rozvodovej reťaze a občasných porúch elektroniky. Najčastejšie sa kazili snímače vačkového hriadeľa, čo mohlo spôsobovať nepravidelný chod motora. Niektorí majitelia sa stretli aj s netesnosťami v chladiacom systéme, ktoré viedli k prehrievaniu agregátu. Pri vyšších nájazdoch sa mohli objaviť aj problémy s hydraulickými zdvihátkami ventilov, čo spôsobovalo klepanie motora.

Pravidelná údržba mala zásadný vplyv na životnosť VR5. Kvalitný olej a jeho včasná výmena pomáhali predchádzať nadmernému opotrebovaniu reťaze aj usadzovaniu karbónu v sacom potrubí. Mechanici odporúčali dôkladné čistenie sacieho systému každých niekoľko desiatok tisíc kilometrov, aby sa zabránilo poklesu výkonu.

Pokiaľ ide o dostupnosť dielov, Volkswagen stále vyrába niektoré komponenty pre VR5. Bežné súčasti, ako filtre, sviečky či snímače, sú ľahko dostupné. Pri špecifických dieloch, napríklad pri rozvodovej reťazi alebo dieloch hlavy valcov, je situácia komplikovanejšia. Niektoré originálne komponenty už nie sú v ponuke a jedinou možnosťou ostáva použitie dielov z druhej ruky alebo aftermarketových riešení. Majitelia týchto vozidiel preto čoraz častejšie čelia výzvam pri hľadaní originálnych súčastí. Na trhu sa síce objavujú alternatívne náhrady, no ich kvalita sa líši. Pri repasovaných dieloch závisí spoľahlivosť od výrobcu a spôsobu opravy. VR5 si stále drží svoju základňu fanúšikov, no jeho servisovanie si vyžaduje viac úsilia ako pri modernejších motoroch.

Prečo VR5 neprežil?

Náklady na výrobu – Konštrukcia VR5 bola drahšia ako pri tradičných štvorvalcoch. Použitie unikátnej hlavy valcov a špecifického usporiadania piestov zvyšovalo výrobné náklady. Výkon a efektivita pritom neponúkali dostatočne veľkú výhodu. Automobilka preto musela zvážiť, či sa ďalší vývoj oplatí.

Prísnejšie emisné normy – Ekologické predpisy sa sprísňovali a ich plnenie bolo čoraz náročnejšie. Aby VR5 spĺňal nové normy, potreboval by rozsiahle úpravy. Tie by ešte viac zvýšili výrobné náklady. Volkswagen preto radšej investoval do efektívnejších riešení.

Nástup preplňovaných motorov – Automobilový priemysel prechádzal na menšie turbom preplňované agregáty. Volkswagen začal uprednostňovať motory TSI, ktoré mali vyšší výkon a nižšiu spotrebu paliva. Technológia turbodúchadiel umožnila lepší pomer medzi výkonom, efektivitou a emisiami. Atmosférický VR5 tak stratil výhody.

Konkurencia vo vlastných radoch – Volkswagen mal v ponuke aj šesťvalce VR6. Tie ponúkali vyšší výkon a kultivovanejší chod. Zákazníci preto častejšie volili výkonnejšiu alternatívu. To postupne znížilo dopyt po VR5.

Obmedzené využitie – Motor VR5 sa objavil iba v niekoľkých modeloch. Poháňal napríklad Golf a Passat, no nebol vhodný pre všetky platformy. Obmedzené nasadenie znamenalo nižšiu návratnosť investícií. Aj to prispelo k jeho zániku.

Automobilový priemysel sa neustále vyvíjal. Nové technológie priniesli lepšie možnosti a VR5 stratil svoje miesto. Napriek jedinečnej konštrukcii a zaujímavému zvuku ho nakoniec nahradili modernejšie riešenia.

Záver

Hoci VR5 už nie je v ponuke, zostáva zaujímavou súčasťou histórie motorov Volkswagen. Kombinoval unikátnu konštrukciu s charakteristickým prejavom, no jeho technologická výnimočnosť nestačila na to, aby prežil vo svete downsizingu a prísnych emisných noriem. Dnes si ho cenia najmä zberatelia a automobiloví nadšenci, ktorí oceňujú jeho jedinečný charakter.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.8 / 5. Počet hodnotení 4

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

1
2
Predchádzajúci článokBMW ukázalo technológiu, ktorá konkurentov položí na kolená
Nasledujúci článokMohol si radšej kúpiť hothatch. Jazdec rely dostal za vulgarizmus vysokú pokutu
Od roku 2024 pracujem ako redaktor a som členom redakcie magazínu Stop. Autá sú pre mňa nielen prácou, ale aj vášňou a celoživotnou zábavou. Rád cestujem, pravidelne sa zúčastňujem prestížnych tuningových stretnutí a zároveň jazdím amatérske slalomy, kde si užívam radosť z jazdy.