Nová výletná loď Icon of the Seas je päťkrát väčšia ako Titanic, váži takmer 250-tisíc ton a jej stavba stála 2 miliardy dolárov. Na palubu pojme skoro 10-tisíc ľudí.
Ikona morí je najnovším prírastkom do flotily výletných lodí spoločnosti Royal Caribbean. S dvadsiatimi palubami a kapacitou pre 7 600 hostí (plus 2 350 členov posádky) je to aktuálne najväčšia výletná loď na svete. Loď bola postavená vo Fínsku a jej prvá plavba s cestujúcimi je naplánovaná už na túto sobotu 27. januára. Potom sa bude až do apríla v 7-dňových turnusoch plaviť okolo karibských ostrovov.
Po skončení pandémie je dopyt po výletných lodiach na maxime. Prvé plavby na Ikone morí sa vypredali už v októbri. Medzinárodná asociácia Cruise Lines predpovedá, že objem cestujúcich dosiahne v tomto roku 36 miliónov pasažierov, čo je približne o 20 % percent viac ako pred pandémiou. Záujem o takýto druh turistiky, resp. dovolenky však straší všetkých ekologických aktivistov, keďže odvetvie výletných lodí vyprodukuje na pasažiera v porovnaní s leteckou dopravou viac ako dvojnásobok emisií uhlíka. Emisie súvisiace s výletnými plavbami síce klesli počas pandémie takmer na nulu, ale do augusta 2021 sa tento priemysel nielenže vrátil k emisiám spred pandémie, ale tieto čísla dokonca aj prekročil o 6 %.
Problém s emisiami
Zatiaľ čo sa mnohé spoločnosti zaoberajúce sa výletnými plavbami zaviazali k uhlíkovej neutralite do roku 2050, zdá sa, že v súčasnosti nie je vynaložené dostatočne veľké úsilie na dosiahnutie týchto cieľov. Spoločnosť Royal Caribbean navyše vyhlásila, že v blízkej budúcnosti postaví ďalšie tri podobne veľké lode. Každá pritom bude mať hmotnosť vyše 200-tisíc ton a poháňaná bude skvapalneným zemným plynom.
Ikona morí ukrýva v útrobách dve obrovské, 307-tonové nádrže na LNG, ktoré poháňajú šesť 14-valcových 4-taktných motorov s celkovým výkonom 121 400 koní. Vďaka tomu sa loď môže plaviť maximálnou rýchlosťou 40 km/h. Skvapalnený zemný plyn je priemyslom výletných lodí propagovaný ako jedno z najekologickejších palív, pretože výrazne znižuje emisie oxidov síry a dusíka a celkovo znižuje emisie skleníkových plynov o 30 %. Na druhej strane, z týchto lodí častokrát uniká do atmosféry metán, čo je asi 80-krát silnejší skleníkový plyn ako oxid uhličitý. Vyšetrovanie z roku 2023, o ktorom informoval Bloomberg, dospelo k záveru, že prechod lodí na LNG bol pre klímu čistou pohromou.
Priemerná výletná loď vypustí za deň plavby viac emisií ako 1 milión áut. Hoci výletné lode tvoria len jedno percento veľkých svetových lodí, vytvárajú viac ako 6 % svetových emisií čierneho uhlíka. Ten nie je dobrý nikde, ale obzvlášť škodí Arktíde, kde sa usadzuje na snehu a ľade, čím sa zrýchľuje rýchlosť topenia ľadovcov.