Autokamery v súkromných vozidlách by mohli výrazne pomôcť záchranným zložkám s monitoringom miest nehôd na diaľku, čím by sa predišlo zbytočnému preťaženiu sanitiek a hasičov.
Informácie a čas. V prípade dopravnej nehody sú pre záchranné zložky informácie kľúčové k urobeniu správneho rozhodnutia, koľko techniky a personálu je potrebné k dopravnej nehode vyslať. Operátori centier tiesňového volania sú neraz v nesmierne náročnej situácii. Namiesto toho, aby sa na základe pokojného, konštruktívneho a objektívneho zhodnotenia situácie mohli rozhodnúť, ako reagovať na konkrétnu nehodu, musia zvyčajne konať na základe skreslených alebo neúplných opisov situácie od nepripravených a v mnohých prípadoch rozrušených očitých svedkov. Zlé rozhodnutia v konečnom dôsledku môžu stáť ľudské životy. Buď preto, že podcenili nebezpečenstvo a na miesto nehody vyrazia personálne a technicky poddimenzované sily alebo preto, že na miesto dorazia sily vo väčšej kapacite, ako by bolo v danej chvíli potrebné a tie môžu zatiaľ chýbať niekde inde.
V japonskom meste Sakai s takmer miliónom obyvateľov teraz prebiehajú testy úplne nového systému, ktorý využíva obraz z kamier umiestnených vo vozidlách, na lepšie informovanie záchranných zložiek. Tamojší hasičský zbor prijme ročne viac než 100-tisíc tiesňových volaní, teda približne 275 za deň. To znamená, že dispečeri musia robiť kritické rozhodnutia každých 5 minút. V najvyťaženejších dňoch sú sanitky a hasiči vyslaní do terénu až 250-krát. To pre nich znamená mimoriadnu záťaž a zakaždým hrozí, že budú konať na základe nepresných informácií.

Spolupráca s Toyotou
S cieľom nájsť riešenie tohto problému nadviazalo vedenia mesta koncom roka 2022 spoluprácu s Toyotou. Po mesiacoch spoločného vývoja oznámili, že začnú testovať systém, ktorý umožní záchranným zložkám na diaľku zobraziť miesto nehody. Technický základ danej technológie poskytuje už roky fungujúca IT sieť, prostredníctvom ktorej vozidlá značky Toyota posielajú na cloud rôzne diagnostické a systémové dáta. Informácie jednak využíva samotná Toyota na mapovanie technického stavu vozidiel a spoľahlivosti jednotlivých komponentov, no hodia sa aj na iné služby, ako napríklad aktuálne správy o počasí. Prostredníctvom tohto komunikačného systému zároveň možno prenášať akékoľvek informácie – vrátane záznamov z palubných kamier.
V súčasnosti prebieha testovacia fáza, ktorá bude trvať do konca augusta tohto roka. V nej sa používajú zábery z kamier inštalovaných v autobusoch a nákladných vozidlách jazdiacich po meste, ktorých je dohromady okolo 400. Systém funguje tým spôsobom, že ak operátor tiesňovej linky dostane hlásenie, ktoré vyžaduje vizuálnu obhliadku miesta udalosti, zadá hľadanú adresu a systém na základe údajov satelitnej navigácie určí, ktoré vozidlá tam od času nehody prešli a získa zábery z palubnej kamery. Pri presnej znalosti okolností môže byť následne na miesto vyslaná jednotka s príslušným počtom personálu a techniky.
Súbežne s vývojom techniky na profesionálne účely sa začalo pracovať aj na zabezpečení ochrany osobných údajov. Zábery z kamier sa prenášajú na dispečing tak, že nie je možné identifikovať vozidlá ani osoby a videozáznam nie je možné uložiť. To je nevyhnutný predpoklad pre možné budúce rozšírenie systému na osobné autá, čím sa podstatne znásobí jeho účinnosť.