Domov SPRÁVY Doprava Za peniaze z EÚ vybudovali v poli kruhový objazd, nikam nevedie

Za peniaze z EÚ vybudovali v poli kruhový objazd, nikam nevedie

Zdroj: atlatszo

Na ceste medzi mestami Zalaegerszeg a Zalaszentiván v Maďarsku sa nachádza nový, starostlivo vybudovaný kruhový objazd. Pôsobí moderne, je označený dopravnými značkami a dokonale zapadá do okolia, až na jeden detail. Nikam nevedie. Na jednej strane sa končí v poli a na druhej v tráve. Vedľa neho stojí projektová tabuľa oznamujúca, že stavba stála viac ako 500 miliónov forintov (cca 1,284 mil. eur) z európskych fondov a mala byť súčasťou rozsiahleho logistického projektu, píše atlatszo.

Celý príbeh sa začal v roku 2021, keď minister zahraničných vecí Péter Szijjártó oznámil, že nemecká spoločnosť Metrans vybuduje v Zalaegerszegu logistické centrum a kontajnerový terminál v hodnote viac ako 15 miliárd forintov. Cieľom bolo vytvoriť dopravný uzol, ktorý by prepojil prístavy Trieste, Koper a Rijeka so strednou Európou bez nutnosti prechádzať cez Budapešť.

Zdroj: atlatszo/Youtube

Mesto sa rozhodlo projekt podporiť a z európskych dotácií postavilo prístupovú cestu, kruhový objazd a zaviedlo všetky inžinierske siete. Do konca roka 2023 bolo všetko hotové a samospráva splnila svoje záväzky. No výstavba samotného logistického centra sa nezačala, pretože chýba kľúčový prvok, ktorým bola železničná trať spájajúca nové územie s hlavnou dopravnou sieťou.

Štát sľúbil trať, no práce stále nezačali

Projekt závisí od výstavby takzvanej deltovej trate pri Zalaszentiváne. Tá by umožnila vlakom prechádzať bez zmeny smeru, čo je nevyhnutné pre fungovanie terminálu. Maďarská vláda v roku 2021 prisľúbila, že trať postaví, no odvtedy sa projekt prakticky nepohol. Ministerstvo dopravy požiadalo o európske financovanie až o rok neskôr a hoci bolo schválené v roku 2023, verejné obstarávanie sa neustále posúva.

Sehonnan sehová vezető körforgalom a mezőn 500 millió forintnyi EU-s pénzből

Odhadované náklady na výstavbu dosahujú 12 miliárd forintov, ktoré by mali pokryť EÚ a štát rovným dielom. Ministerstvo i železničná spoločnosť GYSEV potvrdili, že proces výberu zhotoviteľa je stále otvorený. Primátor mesta Balaicz Zoltán pripomenul, že mesto splnilo všetko, čo sľúbilo, a čaká na krok vlády. Zároveň pripravuje novú etapu rozvoja územia vrátane odvodnenia a druhej cesty, financovanej z ďalších európskych prostriedkov.

Zástupca spoločnosti Metrans Zahalka Attila vysvetlil, že bez železničného spojenia nemá zmysel začať výstavbu. „Terminál môže fungovať iba s priamym napojením na trať, bez nej by nebolo možné prevádzkovať prekladisko,“ uviedol a dodal, že firma zostáva pripravená projekt okamžite spustiť, len čo sa začne štátna výstavba.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!