EÚ oficiálne potvrdila, že urýchli preskúmanie nariadenia o emisných normách CO2 pre autá a dodávky a oznámila časový rámec konečného rozhodnutia v tejto veci. Členské krajiny na vec nemajú konzistentný názor. Kým Nemecko a Taliansko sú proti, Španielsko a Francúzsko presadzujú potvrdenie zákazu predaja spaľovacích vozidiel.
Ešte snáď žiadna z tém nerozdeľovala členské krajiny Európskej únie práve tak ako nariadenie o zákaze predaja benzínových a naftových vozidiel, ktoré má vstúpiť do platnosti od roku 2035. Čo sa ešte nedávno javilo ako na 100 % isté, teraz zostáva visieť vo vzduchu. Ešte do konca tohto roka totiž príde k preskúmaniu tohto nariadenia a ono bude buď potvrdené, alebo sa môže aj celkom zmeniť.
Členské štáty v posledných mesiacoch vytvárajú obrovský tlak na Európsku komisiu. Jej predsedníčka Ursula von der Leyenová tak musela konať a členským štátom zaslala list, v ktorom potvrdila, že bolo prijaté rozhodnutie o urýchlenom preskúmaní nariadenia o emisných normách CO2 pre osobné automobily a ľahké úžitkové vozidlá.
Rozhodnutie padne do konca roka
Komisia tak ešte tento rok definitívne potvrdí status nariadenia, ktoré je predmetom intenzívnej diskusie a politických súbojov v ktorých členských krajinách únie. Názor nie je jednotný – zatiaľ čo veľké krajiny ako Nemecko alebo Taliansko presadzujú korekciu tohto nariadenia, Francúzsko a Španielsko vyzývajú na jeho zachovanie. Vlády týchto krajín prostredníctvom spoločného listu zaslaného všetkým lídrom Európskej únie potvrdzujú, že tieto emisné ciele musia byť „zachované “, a zároveň žiadajú nové stimuly na pomoc európskemu automobilovému priemyslu. Ten má s prechodom na elektromobiltu čoraz väčšie problémy, napriek tomu sa Francúzsko aj Španielsko domnievajú, že je potrebné „udržať kurz“ a že vozidlá s nulovými emisiami sú „nevyhnutné“.
Francúzsko a Španielsko v spoločnom liste tiež pripomínajú „výšku finančných prostriedkov, ktoré už priemysel vynaložil na splnenie záväzných cieľov.“ Automobilový priemysel od roku 2023 investoval do vývoja elektromobilov desiatky miliárd eur. Paríž a Madrid tvrdia, že ak sa zruší zákaz spaľovacích áut, EÚ sa nepodarí dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050, čo je záväzok, ktorý je teraz záväzný v rámci klimatického práva spoločenstva. Krajiny nesúhlasia ani s tým, aby po roku 2035 boli podporované vozidlá typu plug-in hybrid, čo je jedno z opatrení, ktoré navrhnuté niektoré krajiny, ktoré žiadajú revíziu nariadenia.
Taliansko, Nemecko aj Slovensko žiadajú revíziu rozhodnutia
Taliansko a Nemecko, naopak, podpísali dokument, v ktorom požadujú zmeny emisných predpisov pre automobily do roku 2035 s cieľom zrušiť alebo predĺžiť rozhodnutie o zákaze predaja vozidiel so spaľovacím motorom. Talianska premiérka Georgia Meloni nedávno označila zákaz za „ideológiu šialenstva.“ Robert Fico vyhlásil, že „zelené utópie“ ohrozujú slovenský automobilový priemysel.
Aj Európska asociácia automobilového priemyslu (ACEA) zaslala Európskej komisii list, v ktorom vyzvala na prehodnotenie opatrenia zakazujúceho predaj vozidiel so spaľovacími motormi a tvrdila, že to nie je možné a že „európsky transformačný plán pre automobilový priemysel musí ísť nad rámec idealizmu a uznať súčasnú priemyselnú a geopolitickú realitu. Splnenie prísnych cieľov emisií CO2 pre autá a dodávky na roky 2030 a 2035 je v dnešnom svete jednoducho neuskutočniteľné.“ Uvidíme, aký bude konečný výsledok tohto nariadenia, ktoré v každom prípade vyvolá v Európe veľkú kontroverziu. Konečné rozhodnutie by malo byť známe do konca roka.



































