Domov SPRÁVY Elektromobilita Koniec lacným čínskym autám? EÚ zasiahla, clá dosiahnu takmer 40 %

Koniec lacným čínskym autám? EÚ zasiahla, clá dosiahnu takmer 40 %

Foto: BYD

Európska komisia dnes oznámila, že EÚ zavedie dodatočné clá na elektromobily vyrábané v Číne. Rozhodnutie je predbežným výsledkom jej vyšetrovania, ktoré potvrdilo, že ceny čínskych elektromobilov sú skreslené štátnou podporou.

Čínske elektromobily ťažia z nespravodlivého dotovania, ktoré spôsobuje ekonomickú ujmu výrobcom batériových elektrických vozidiel v EÚ, povedal na margo predbežného cla podpredseda Európskej komisie Margaritis Schinas. Dôležité je, že clá sa budú líšiť v závislosti od výrobcu automobilov. Najvyššiemu clu bude čeliť čínsky koncern SAIC, pod ktorý patrí aj značka MG, a to až 38,1 %. Geely musí počítať s clom vo výške 20 % a BYD 17,4 %. Clu budú čeliť aj európske či americké značky, ktoré v Číne vyrábajú elektrické autá a dovážajú ich do EÚ. Tesla, Dacia či BMW budú čeliť clu vo výške 21 %.

Clo vo výške 21 % by sa mohlo týkať aj Dacie Spring, pretože tá sa vyrába v Číne. Foto: Dacia
Konečné rozhodnutie padne do novembra

Hoci by sa clá EÚ mali formálne zaviesť od 4. júla 2024, oznámenie exekutívy EÚ na čele s komisárom Valdisom Dombrovskisom je predbežné. “Teraz budeme rokovať s čínskymi úradmi a všetkými stranami s cieľom dokončiť toto vyšetrovanie,” povedal Dombrovskis. Zámerom tohto kroku by mohlo byť naštartovanie rokovaní s Čínou a zmeniť konečnú sadzbu, prípadne ju úplne zrušiť. Konečné rozhodnutie padne do novembra 2024. O konečnej sadzbe cla bude následne hlasovať Rada, kde by ju mohla zablokovať len „kvalifikovaná“ väčšina členských štátov, teda aspoň 15 krajín zastupujúcich 65 % celkovej populácie EÚ.

Pred rozhodnutím bola Komisia vystavená silnému lobovaniu, pričom čínska vláda hrozila odvetou voči EÚ opatreniami proti poľnohospodárskemu alebo leteckému sektoru. Európski výrobcovia automobilov tiež zintenzívnili varovanie pred týmto krokom, pretože sa obávajú, že by sa mohli stať terčom protiopatrení zo strany čínskej vlády. Podľa mimovládnej organizácie Transport & Environment bolo v roku 2023 19,5 % elektrických vozidiel predaných v Európe vyrobených v Číne, pričom mnohé z nich boli autá značiek západných automobiliek ako Tesla, Dacia alebo BMW.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJEuractiv
Predchádzajúci článokPoslanci schválili jednodňovú diaľničnú známku a definitívny koniec ročnej. Prešiel aj chyták s dvojitou cenou
Nasledujúci článokMINI Cooper so zadnými dverami nemá elektromotor, diesel ani manuál

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here