Domov SPRÁVY Doprava Akčný plán EÚ pre automobilový priemysel – elektromobily povinne pre vybrané firmy

Akčný plán EÚ pre automobilový priemysel – elektromobily povinne pre vybrané firmy

Foto: Jeep

Európsky automobilový priemysel sa aktuálne nachádza uprostred historického prechodu na výrobu elektrických vozidiel. Zdá sa, že sa tak deje v epicentre obchodnej vojny. Okrem nepredvídateľnej politiky amerického prezidenta a jeho mariášu s clami sa európski automobiloví výrobcovia musia pasovať aj s konkurenciou z Číny. Mnohé automobilky by boli tiež vďačné aj za zabezpečenie predvídateľného dopytu po elektrických vozidlách, keďže predaje elektromobilov z mesiaca na mesiac kolíšu ako grafy kryptomien.

Na vybudovanie odolného automobilového priemyslu musí EÚ zaviesť opatrenia, ktoré posilnia dopyt po elektrických autách vyrábaných v Európe. Najväčší potenciál zvýšiť dopyt po elektromobiloch majú firmy. Na Slovensku tvoria firmy 93 % trhu s elektromobilmi, v EÚ je tento podiel 60 %. Avšak na dvoch najväčších európskych trhoch – Nemecku a Francúzsku – korporátny trh zaostáva za súkromnými zákazníkmi.

Európska komisia teraz oznámila, že predloží legislatívny návrh na urýchlenie elektrifikácie firemných flotíl. Cieľ EÚ v oblasti elektrifikácie pre veľké firemné vozové parky by v roku 2030 zaručil trhový dopyt pre európskych výrobcov automobilov vo výške viac ako 2,1 milióna elektrických vozidiel. Tým by sa zabezpečil odbyt v priemere polovici elektromobilov, ktoré automobilky potrebujú predať, aby splnili svoje emisné normy CO₂ do roku 2030, a vyhli by sa plateniu pokút.

Firmy s veľkým vozovým parkom by mohli nakupovať už iba elektromobily

Vypracovaním nariadenia EÚ o elektrifikácii vozového parku spoločností bol poverený komisár EÚ pre dopravu. Hoci podrobnosti o tomto nariadení ešte nie sú známe, skupina T&E požaduje, aby spoločnosti s flotilami čítajúcimi viac ako 100 automobilov mohli od roku 2030 kupovať len elektrické vozidlá. Tieto ciele v oblasti elektrifikácie vozového parku by boli prínosom najmä pre európske automobilové skupiny, keďže 62 % ich predaja áut je na firemnom trhu v porovnaní s iba 49 % v prípade mimoeurópskych výrobcov automobilov.

Foto: BMW

V januári začala Európska komisia dialóg o budúcnosti európskeho automobilového priemyslu, ktorému predsedá prezidentka Ursula von der Leyenová. Hlavným cieľom tohto dialógu je „riešiť kritické výzvy, ktorým tento sektor čelí, a zabezpečiť jeho trvalý úspech ako hlavnej hybnej sily európskych ekonomík“. Tento dialóg povedie k akčnému plánu pre automobilový priemysel, ktorý bude oficiálne predstavený 5. marca. Nový zákon EÚ stanovujúci záväzné ciele v oblasti elektrifikácie pre veľké vozové parky by podľa T&E jednoznačne podporil investície výrobcov automobilov v EÚ do elektrifikácie a zároveň by do roku 2035 priniesol na trh ojazdených automobilov takmer 7 miliónov cenovo dostupnejších elektrických vozidiel pre súkromných kupujúcich. V Európe si takmer 8 z 10 občanov EÚ kupuje svoje auto na sekundárnom trhu.

Veľké spoločnosti majú prejsť na elektrickú energiu rýchlejšie

Stef Cornelis, riaditeľ programu elektrických flotíl v T&E, hovorí: „Európa dnes viac ako kedykoľvek predtým potrebuje klimatickú politiku, ktorá tiež posilní našu konkurencieschopnosť. Ciele v oblasti elektrifikácie pre veľké vozové parky robia presne to: žiadame veľké spoločnosti, aby prešli rýchlejšie na elektrinu, a tým zvýšili dopyt po viac ako 2 miliónoch elektrických vozidiel vyrobených európskymi výrobcami automobilov. Namiesto lobovania za oslabenie emisných pravidiel by sa mali európski výrobcovia automobilov zasadzovať za európsky zákon o vozových parkoch, ktorý ich skutočne podporí pri plnení ich cieľov.”

Vytvorenie veľkého sekundárneho trhu s elektromobilmi

T&E tiež vyzýva Európsku komisiu, aby oznámila iniciatívu EÚ týkajúcu sa ekologického hodnotenia – odzrkadľujúcu francúzsky ekobonus – ktorá hodnotí a odmeňuje výrobu nízkouhlíkových elektrických vozidiel, ktoré využívajú čisté materiály. V dôsledku toho by elektromobily vyrobené v Európe boli lepšie hodnotené vďaka čistejšej energii používanej vo výrobnom procese. V nariadení EÚ o vozových parkoch by sa mala stanoviť požiadavka, aby firemné elektromobily spĺňali určitú úroveň ekologického skóre, a ako také zvyšovali dopyt po automobiloch vyrobených v EÚ.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Vzhľadom na oveľa kratšiu dobu vlastníctva firemných áut (tri až štyri roky) elektrifikácia týchto vozidiel rapídne urýchli dodávku cenovo dostupnejších ojazdených elektromobilov pre súkromných kupcov. Pokiaľ by takýto návrh prešiel a veľké obchodné spoločnosti by od roku 2030 mohli nakupovať len elektrické vozidlá, T&E predpokladá, že do roku 2035 bude mať 7 miliónov rodín v EÚ prístup k cenovo dostupným jazdeným elektromobilom.

O T&E

Transport & Environment (T&E) je európska nezisková organizácia, ktorá sa zameriava na environmentálne politiky v oblasti dopravy. Založená bola v roku 1990 a sídli v Bruseli. Venuje sa témam ako znižovanie emisií z dopravy, rozvoj elektromobility, regulácie v oblasti palív a letectva či udržateľné riešenia pre logistiku. Často spolupracuje s Európskou úniou a lobuje za prísnejšie environmentálne normy. Víziou tejto organizácie je poskytnúť dopravný a energetický systém s nulovými emisiami, ktorý je cenovo dostupný, obehový a má minimálny vplyv na zdravie a životné prostredie.

Na svojej webovej stránke T&E uvádza, že už viac ako 30 rokov tvorí kľúčové európske environmentálne zákony. Organizácia prinútila EÚ, aby stanovila najambicióznejšie normy CO2 na svete pre osobné a nákladné autá, pomohla odhaliť škandál Dieselgate, úspešne viedla kampaň za ukončenie predaja nafty s palmovým olejom, zabezpečila celosvetový zákaz používania nečistých lodných palív a vytvorila najväčší svetový trh s uhlíkom pre letectvo. V roku 2022 kampaň T&E viedla k tomu, že EÚ prijala zákaz predaja nových vozidiel a dodávok so spaľovacími motormi od roku 2035.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJTransport&Environment
Predchádzajúci článokLada X-1: Sovietska Multipla sľubovala budúcnosť, ktorú nikdy nepriniesla
Nasledujúci článokNová hviezda medzi SUV pluginmi – dojazd 1 115 km, od 36 490 €
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.