Európsky automobilový priemysel sa aktuálne nachádza uprostred historického prechodu na výrobu elektrických vozidiel. Zdá sa, že sa tak deje v epicentre obchodnej vojny. Okrem nepredvídateľnej politiky amerického prezidenta a jeho mariášu s clami sa európski automobiloví výrobcovia musia pasovať aj s konkurenciou z Číny. Mnohé automobilky by boli tiež vďačné aj za zabezpečenie predvídateľného dopytu po elektrických vozidlách, keďže predaje elektromobilov z mesiaca na mesiac kolíšu ako grafy kryptomien.
Na vybudovanie odolného automobilového priemyslu musí EÚ zaviesť opatrenia, ktoré posilnia dopyt po elektrických autách vyrábaných v Európe. Najväčší potenciál zvýšiť dopyt po elektromobiloch majú firmy. Na Slovensku tvoria firmy 93 % trhu s elektromobilmi, v EÚ je tento podiel 60 %. Avšak na dvoch najväčších európskych trhoch – Nemecku a Francúzsku – korporátny trh zaostáva za súkromnými zákazníkmi.
Európska komisia teraz oznámila, že predloží legislatívny návrh na urýchlenie elektrifikácie firemných flotíl. Cieľ EÚ v oblasti elektrifikácie pre veľké firemné vozové parky by v roku 2030 zaručil trhový dopyt pre európskych výrobcov automobilov vo výške viac ako 2,1 milióna elektrických vozidiel. Tým by sa zabezpečil odbyt v priemere polovici elektromobilov, ktoré automobilky potrebujú predať, aby splnili svoje emisné normy CO₂ do roku 2030, a vyhli by sa plateniu pokút.
Firmy s veľkým vozovým parkom by mohli nakupovať už iba elektromobily
Vypracovaním nariadenia EÚ o elektrifikácii vozového parku spoločností bol poverený komisár EÚ pre dopravu. Hoci podrobnosti o tomto nariadení ešte nie sú známe, skupina T&E požaduje, aby spoločnosti s flotilami čítajúcimi viac ako 100 automobilov mohli od roku 2030 kupovať len elektrické vozidlá. Tieto ciele v oblasti elektrifikácie vozového parku by boli prínosom najmä pre európske automobilové skupiny, keďže 62 % ich predaja áut je na firemnom trhu v porovnaní s iba 49 % v prípade mimoeurópskych výrobcov automobilov.

V januári začala Európska komisia dialóg o budúcnosti európskeho automobilového priemyslu, ktorému predsedá prezidentka Ursula von der Leyenová. Hlavným cieľom tohto dialógu je „riešiť kritické výzvy, ktorým tento sektor čelí, a zabezpečiť jeho trvalý úspech ako hlavnej hybnej sily európskych ekonomík“. Tento dialóg povedie k akčnému plánu pre automobilový priemysel, ktorý bude oficiálne predstavený 5. marca. Nový zákon EÚ stanovujúci záväzné ciele v oblasti elektrifikácie pre veľké vozové parky by podľa T&E jednoznačne podporil investície výrobcov automobilov v EÚ do elektrifikácie a zároveň by do roku 2035 priniesol na trh ojazdených automobilov takmer 7 miliónov cenovo dostupnejších elektrických vozidiel pre súkromných kupujúcich. V Európe si takmer 8 z 10 občanov EÚ kupuje svoje auto na sekundárnom trhu.
Veľké spoločnosti majú prejsť na elektrickú energiu rýchlejšie
Stef Cornelis, riaditeľ programu elektrických flotíl v T&E, hovorí: „Európa dnes viac ako kedykoľvek predtým potrebuje klimatickú politiku, ktorá tiež posilní našu konkurencieschopnosť. Ciele v oblasti elektrifikácie pre veľké vozové parky robia presne to: žiadame veľké spoločnosti, aby prešli rýchlejšie na elektrinu, a tým zvýšili dopyt po viac ako 2 miliónoch elektrických vozidiel vyrobených európskymi výrobcami automobilov. Namiesto lobovania za oslabenie emisných pravidiel by sa mali európski výrobcovia automobilov zasadzovať za európsky zákon o vozových parkoch, ktorý ich skutočne podporí pri plnení ich cieľov.”
Vytvorenie veľkého sekundárneho trhu s elektromobilmi
T&E tiež vyzýva Európsku komisiu, aby oznámila iniciatívu EÚ týkajúcu sa ekologického hodnotenia – odzrkadľujúcu francúzsky ekobonus – ktorá hodnotí a odmeňuje výrobu nízkouhlíkových elektrických vozidiel, ktoré využívajú čisté materiály. V dôsledku toho by elektromobily vyrobené v Európe boli lepšie hodnotené vďaka čistejšej energii používanej vo výrobnom procese. V nariadení EÚ o vozových parkoch by sa mala stanoviť požiadavka, aby firemné elektromobily spĺňali určitú úroveň ekologického skóre, a ako také zvyšovali dopyt po automobiloch vyrobených v EÚ.

Vzhľadom na oveľa kratšiu dobu vlastníctva firemných áut (tri až štyri roky) elektrifikácia týchto vozidiel rapídne urýchli dodávku cenovo dostupnejších ojazdených elektromobilov pre súkromných kupcov. Pokiaľ by takýto návrh prešiel a veľké obchodné spoločnosti by od roku 2030 mohli nakupovať len elektrické vozidlá, T&E predpokladá, že do roku 2035 bude mať 7 miliónov rodín v EÚ prístup k cenovo dostupným jazdeným elektromobilom.
O T&E
Transport & Environment (T&E) je európska nezisková organizácia, ktorá sa zameriava na environmentálne politiky v oblasti dopravy. Založená bola v roku 1990 a sídli v Bruseli. Venuje sa témam ako znižovanie emisií z dopravy, rozvoj elektromobility, regulácie v oblasti palív a letectva či udržateľné riešenia pre logistiku. Často spolupracuje s Európskou úniou a lobuje za prísnejšie environmentálne normy. Víziou tejto organizácie je poskytnúť dopravný a energetický systém s nulovými emisiami, ktorý je cenovo dostupný, obehový a má minimálny vplyv na zdravie a životné prostredie.
Na svojej webovej stránke T&E uvádza, že už viac ako 30 rokov tvorí kľúčové európske environmentálne zákony. Organizácia prinútila EÚ, aby stanovila najambicióznejšie normy CO2 na svete pre osobné a nákladné autá, pomohla odhaliť škandál Dieselgate, úspešne viedla kampaň za ukončenie predaja nafty s palmovým olejom, zabezpečila celosvetový zákaz používania nečistých lodných palív a vytvorila najväčší svetový trh s uhlíkom pre letectvo. V roku 2022 kampaň T&E viedla k tomu, že EÚ prijala zákaz predaja nových vozidiel a dodávok so spaľovacími motormi od roku 2035.