Domov SPRÁVY Elektromobilita Umrznete v kolóne? Expert vysvetľuje, koľko hodín dokáže elektromobil kúriť v mraze

Umrznete v kolóne? Expert vysvetľuje, koľko hodín dokáže elektromobil kúriť v mraze

Škoda Enyaq
Foto: Škoda

Jednou z často sa vyskytujúcich obáv motoristov v prípade presadnutia do elektrických vozidiel je pokles dojazdu v tuhej zime, prípadne vybitie batérie počas niekoľkohodinového státia v dopravnej kolóne. Sú však takéto obavy namieste? Odpovedá Patrik Glenda, vedúci vývoja systémov kokpitu a klimatizácie značky Škoda.

Vlastnosti elektromobilov sa neustále zlepšujú. Už tento rok prídu na trh opäť celkom nové generácie elektromobilov s ešte dokonalejšími technológiami, no napríklad aj novo uvedené elektrické modely Škoda ako Elroq a Enyaq dosahujú s najväčšou batériou dojazd viac ako 570 kilometrov, pričom nabíjanie z 10 na 80 % trvá len 30 minút. Poskytujú teda nielen pohodlné cestovanie v lete k moru, ale zároveň majú dostatočnú rezervu na pokles dojazdu v mrazoch. Ten je z technického hľadiska nevyhnutný, no zároveň sa okolo neho vytvorilo niekoľko mýtov, ktoré si zaslúžia vysvetlenie. Každý elektromobil predávaný na európskom trhu má udávaný dojazd v zmysle noriem WLTP, ktorý poskytujú približnú predstavu o efektívnosti pohonu, dojazde a využiteľnosti daného vozidla v praktických podmienkach.

Tie do výraznej miery ovplyvňuje vonkajšie počasie, teplota, jazdný štýl, profil cesty alebo obsadenosť vozidla, ale to isté platí aj v prípade spaľovacích automobilov. Ako pomôcka na odhad dojazdu konkrétneho elektromobilu značky Škoda je možné použiť orientačnú kalkulačku dojazdu, do ktorej sa dajú zadať jazdné podmienky, obsadenosť vozidla aj ročné obdobie. Zimné hodnoty sa líšia aj o viac ako štvrtinu.

Foto: Škoda

Čo ovplyvňuje dojazd v zime?

Mnohí motoristi si myslia, že práve také množstvo energie spotrebuje elektromobil na kúrenie. Nie je to však celkom tak. Patrik Glenda je jedným z tých, ktorí kúrenie pre elektromobily Škoda navrhli, testovali a jeho vlastnosti poznajú do detailov. „Vďaka testom vozidiel v klimatickej komore máme spotrebu energie na kúrenie presne zmeranú. Škoda Enyaq dokáže pri teplote -7 °C vyhriať interiér na 21 °C za 15 minút. Počas tohto času vykurovacia jednotka spotrebuje 1,5 kWh energie. Ak vezmeme do úvahy, že v mrazoch môže byť spotreba elektromobilu aj 24 kWh/100 km, potom kúrenie počas 15 minút jazdy skráti dojazd o 6,3 kilometra.

Foto: Škoda

Tieto hodnoty platia bez ohľadu na dynamiku a rýchlosť jazdy, čo vyvracia niektoré mýty, ktoré medzi motoristami kolujú. Na palubnom počítači vozidla sa zobrazuje spotreba energie prepočítaná na 100 kilometrov. Koľko energie z batérie odoberie kúrenie, však nezávisí iba od zvolenej teploty v interiéri a prejdenej vzdialenosti, ale aj od času, počas ktorého je kúrenie zapnuté. Keď niekto napríklad jazdí často krátke vzdialenosti po meste, jeho spotreba energie sa oproti jarnému obdobiu zvýši výraznejšie. Jednak zas a znova prechádza fázou ohrevu kabíny z najnižšej teploty a okrem toho sa odber kúrenia pripočíta k spotrebe elektromotora, ktorá je v mestskej premávke nižšia. Naopak, kto jazdí dlhšie trasy po diaľnici, má spotrebu elektromotora vyššiu. V prepočte na kilometre teda kúrenie zvýši spotrebu o niečo menej.

29 hodín príjemného tepla

Akonáhle sa interiér vyhreje na požadovanú teplotu a stačí ju udržiavať, spotreba energie na kúrenie klesne. Podľa našich meraní je výkon potrebný na vykurovanie približne 2,6 kW,“ dodáva Patrik Glenda. To znamená, že počas dvojhodinovej zimnej zápche na diaľnici určite nehrozí vybitie batérie. Posádka sa tak nemusí obávať nižšieho tepelného komfortu ani v dopravných kolónach. Stačí vydeliť kapacitu batérie modelu Enyaq 85 spotrebou kúrenia 2,6 kWh, a zistíme, že plne nabité vozidlo by pri teplote -7 °C dokázalo udržiavať príjemné teplo v interiéri takmer 29 hodín.

aplikácia My Skoda
V elektromobiloch Škoda Enyaq a Elroq možno kúrenie spustiť s predstihom. Foto: Škoda

Spotreba elektromobilu v zime nestúpa len kvôli vykurovaniu. Valivý odpor zimných pneumatík je vyšší, a rovnako tak aerodynamický odpor, pretože studený vzduch je hustejší. Ďalším dôvodom je potreba nahrievať chladnejší olej v prevodovke a nábojoch kolies. Podobný nárast odporov musí prekonávať každé vozidlo bez ohľadu na druh pohonu. Pokiaľ navyše chcete maximalizovať dojazd elektromobilu v zime, je dobré využiť možnosť predhriatia interiéru aj batérie už počas toho, ako je vozidlo zapojené na nabíjačke. Spotreba energie bude potom na ceste oveľa nižšia.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJŠkoda Storyboard
Predchádzajúci článokČínsky gigant chce v Európe fabriku, priláka Slovensko ďalšiu automobilku?
Nasledujúci článokAKTUÁLNE: Nissan povedie nový šéf
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.