Rastúca popularita elektromobilov prirodzene prináša otázku, či nie sú vodiči v elektrických autách vystavení zvýšenému množstvu elektromagnetických polí a či môže takzvaný elektrosmog predstavovať zdravotné riziko.
Tento problém zaujíma nielen bežných vodičov, ale aj ľudí s implantátmi. Aj preto ADAC spolu s výskumným centrom femu, Uniklinikou RWTH Aachen a laboratóriom Seibersdorf realizoval rozsiahlu štúdiu na objednávku Spolkového úradu pre ochranu pred žiarením a nemeckého ministerstva životného prostredia. Cieľ bol jasný. Presne určiť, akým poliam sú pasažieri v elektromobiloch vystavení a či môžu byť žiarenie pre nich nebezpečné.
Elektrosmog pritom vzniká všade tam, kde preteká elektrický prúd. Objavuje sa v podobe statických polí, nízkofrekvenčných polí z meniacich sa prúdov, či vysokofrekvenčných vĺn, ktoré poznáme z technológií ako Bluetooth alebo WiFi. ADAC upozorňuje, že elektromobil nie je v tomto smere výnimočný. Rovnaké javy sa vyskytujú aj v spaľovacích autách či v akejkoľvek elektrickej doprave. Rozdiel je len v tom, že elektromobil pracuje s vysokým napätím a výkonovou elektronikou, ktorá môže generovať výraznejšie lokálne polia.

Ako sa meralo a čo presne štúdia odhalila
ADAC informuje, že merania prebiehali na valcovej skúšobni v technickom centre ADAC, na testovacej trati v Penzingu aj počas reálnych jázd. Do merania zahrnuli 11 elektromobilov, 2 plug-in hybridy, 4 elektrické motocykle a 1 benzínový Opel Corsa ako referenčný spaľovací model. Merací systém MF-EASY a 10 sond umiestnených v tele figuríny od chodidiel po hlavu umožnili presne určiť, kde je zaťaženie najvyššie.
Výsledky priniesli jednoznačné závery. Výskumný tím uvádza, že ani v jednom zo skúmaných vozidiel neboli prekročené základné limity, ktoré garantujú zdravotnú bezpečnosť podľa medzinárodných smerníc. Hoci sa pri prudkom štarte, brzdení či zapínaní niektorých elektrických súčastí objavili krátke špičky, numerické modely organizmu potvrdili, že ani v týchto prípadoch nedošlo k prekročeniu hraníc, ktoré by mohli byť zdravotne rizikové.

ADAC upozorňuje aj na zaujímavý nález. Najvyššie hodnoty sa objavili pri nohách vodiča a spolujazdca. Dôvodom je blízkosť vysokonapäťových káblov a výkonovej elektroniky. Naopak, pri hlave a trupe boli hodnoty výrazne nižšie. Štúdia tiež poukazuje na to, že lokálne zvýšené hodnoty môže spôsobovať vyhrievanie sedadiel, najmä ak používajú určitý typ spínania. Takéto zvýšenia sú však stále bezpečné a vyskytujú sa aj v spaľovacích autách.
Výskumníci doplnili aj porovnanie s inými druhmi dopravy, ako sú diaľkové vlaky, mestská železnica, električky, metro či klasické autá so spaľovacím motorom. Merania ukázali, že priemerná záťaž v elektromobiloch je porovnateľná s týmito dopravnými prostriedkami. ADAC zdôrazňuje, že elektrosmog teda nie je špecifikom elektromobilov a elektromobily v tomto smere nepredstavujú žiadne zdravotné riziko.







































