Domov SPRÁVY Elektromobilita Budú elektrické autá v roku 2030 lacnejšie ako benzínové?

Budú elektrické autá v roku 2030 lacnejšie ako benzínové?

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Ceny batérií podľa agentúry Bloomerg NEF za posledné desaťročie klesli o 89 percent. Dočkáme sa elektrického veku v roku  2030, pri ktorom naša peňaženka nebude plakať?

Cena lítium-iónových batérií pre automobilový priemysel v roku 2020 klesla na 137 dolárov za kilotwatthodinu a podľa údajov dcérskej spoločnosti Bloomerg NEF by mohla už v roku 2023 prekročiť hranicu 100 dolárov. Niektorí odborníci sa domnievajú, že s takýmto indikátorom budú elektromobily schopné svojou cenou dobehnúť bežné modely s benzínovými alebo naftovými motormi už v roku 2030.

NEF v tomto znení predpovedá, že do roku 2030 cena batérií klesne na 58 dolárov za kilowatthodinu. Aby sa tak však stalo, je potrebná technológia batérií na tuhý elektrolyt. Ten zatiaľ existuje iba v experimentálnej fáze, Toyota plánuje vydať prvé testovacie jednotky s takýmito batériami budúci rok. Podľa agentúry Bloomerg je výroba pevných elektrolytových batérií asi o 40 % lacnejšia ako tých súčasných kvapalných.

V porovnaní s rokom 2010, kedy prakticky neexistovala žiadna masová veľkovýroba, bola cena 1 100 dolárov za kilowatthodinu. Niektorí nezávislí pozorovatelia však vyjadrili k týmto prognózam pesimizmus. Podľa nich je tohtoročné zníženie ceny batérií spôsobené iba poklesom spotreby a znížením cien niektorých surovín v dôsledku pandémie Covid-19 a opatrení proti nemu.

Zníženie cien v roku 2020 je spôsobené aj zvýšením veľkosti objednávok, rastom predaja BEV a zavedením nových dizajnov balení. Nové chemizácie katódy a pokles výrobných nákladov v blízkej budúcnosti zníži ceny, tak to aspoň tvrdí agentúra NEF. Ceny katódových materiálov od dosiahnutia maxima na jar 2018 klesli, pričom v priebehu roku 2020 dosiahli stabilnejšiu úroveň.

Obnovením normálneho obchodu a spotreby tento efekt zmizne. Zhromažďovanie batérií skutočne umožní ďalšie úspory z ceny, ale bude ich do veľkej miery kompenzovať nové zvýšenie cien komodít v dôsledku zvýšeného dopytu. Ďalším faktorom je rastúci tlak na výrobcov, aby využívali suroviny získané „čestným“ a ekologickým spôsobom, čo prakticky vylúči z trhu najlacnejších dodávateľov z krajín ako Kongo, Rusko a ďalších.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJBloomerg NEF
Predchádzajúci článokPreprava vozidiel vtedy a teraz. Ako to celé začalo?
Nasledujúci článokPrior Design to myslí naozaj vážne. Do ponuky sa dostáva Dacia Duster