Macan Turbo, ako prvé plne elektrické SUV od značky Porsche, sa na trhu stretne s vážnou konkurenciou – Grecale Folgore, čo je prvé plne elektrické SUV od značky Maserati. Ktoré je na tom papierovo lepšie?
Grecale Folgore prišlo na trh rok po hybridnom a benzínovom modeli. Tento automobil je vybavený batériou s kapacitou 105 kWh, pričom využíva 400V technológiu. Na druhú stranu Porsche Macan využíva 800-voltovú architektúru a nesie so sebou 100 kWh batériu. Vodič v Maserati sa môže spoliehať na maximálny výkon pohonnej sústavy 558 koní a krútiaci moment 820 Nm. Pilot v Porsche má v opatere 639 koní a až 1130 Nm. Ak by sme tieto dve vozidlá postavili na preteky v šprinte, výsledok by bol zrejme dosť jednoznačný. Maserati v prípade Grecale Folgore udáva čas potrebný na zrýchlenie z 0 na 100 km/h na 4,1 sekundy. To Macanu Turbo bude podľa Porsche stačiť len 3,3 sekundy. Aj na diaľnici s neobmedzenou rýchlosťou bude Maserati zaostávať. Kým Folgore vyvinie maximálnu rýchlosť 220 km/h, Macan Turbo dokáže svišťať 260 km/h.
Dojazd, samozrejme, závisí od konkrétnych jazdných podmienok, ale v prípade Maserati je udávaná vzdialenosť na jedno nabitie 500 km. Porsche by malo prejsť viac, až 591 km. Podvozková platforma PPE umožňuje Macanu Turbo nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom až 270 kW. Na vhodnej nabíjacej stanici tak bude možné nabiť batériu z 10 na 80 % za približne 21 minút. Maserati to trvá 29 minút.
Inšpirácia z Bilbaa
Napíšme si niečo o špecifickej farbe Grecale Folgore, s ktorou sa Maserati predstavuje na fotografiách. Nesie názov Rame Folgore a je výsledkom rozsiahleho výskumu interakcie farby so svetlom, ktoré sa v neustálej interakcii s okolím vyvíja v živú bytosť. Inšpiráciu čerpá zo súčasnej architektúry, konkrétne z fasády Guggenheima v Bilbau, kde teplé medené odtiene v častiach na slnku koexistujú s chladnejšími odtieňmi modrastej šedej v oblastiach v tieni. Tieto farby je možné docieliť pomocou dúhových pigmentov.
Maserati Grecale Folgore používa aj niekoľko inovatívnych materiálov. Za všetky menujme aspoň ECONYL. Ide o regenerovaný nylon vyrobený zhodnocovaním nylonového odpadu (ako sú rybárske siete z oceánov či koberce určené na skládkovanie) a ich premena na kvalitnú nylonovú priadzu pre módny a interiérový priemysel. Tento materiál tak má vo výsledku nepriehľadný povrch a vyznačuje sa parametrickým dizajnom, ktorý vyjadruje prirodzenú dynamiku. Pasažieri vpredu sedia v anatomických sedadlách s vyhrievaním i odvetrávaním, ktoré sú nastaviteľné v 14 smeroch. Maserati Folgore Grecale ponúka štyri rôzne jazdné režimy: MAX RANGE, GT, SPORT, OFFROAD. Úpravy je možné vykonať pomocou voliča jazdných režimov priamo na volante. Folgore tiež disponuje vzduchovým odpružením.
Aktívna aerodynamika
Porsche Macan Turbo bolo predstavené len pred niekoľkými dňami v Singapure. Má vonkajšie rozmery 4 784 x 1 938 x 1 622 mm, pričom rázvor osí kolies sa predĺžil o 86 mm na celkových 2893 mm. Macan môže byť vybavený až 22-palcovými kolesami, Grecale používa nanajvýš 21-palcové. Macan disponuje aktívnou aerodynamikou, ktorá zahŕňa adaptívny zadný spojler, aktívne chladiace klapky na predných prívodoch vzduchu a flexibilné kryty na plne utesnenom spodku. Tým dosahuje koeficient aerodynamického odporu vzduchu len 0,25, čím jej najefektívnejšie vo svojej triede. Pokiaľ ide o každodennú praktickosť, Porsche Macan v závislosti od modelu a výbavy ponúkne batožinový priestor s objemom 540 litrov. Do kufra Maserati naložíte 535 litrov batožiny.