Mercedes-Benz dlhodobo patrí na Slovensku medzi najpredávanejšiu prémiovú značku. Hoci by sme našli zopár rokov, kedy BMW zaznamenalo viac predaných vozidiel, dominanciu trojcípej hviezdy nie je možné uprieť. Inak tomu nebolo ani v roku 2023.
Špecifikom slovenského trhu je, že Mercedes-Benz tu v porovnaní s okolitými krajinami (Česko, Poľsko, Maďarsko, Rumunsko) zaznamenáva najvyšší objem predaja vozidiel AMG. Kým sa však dostaneme k podrobnostiam, uveďme si na začiatok zopár čísiel. Mercedes-Benz predal v roku 2023 na Slovensku 3 274 vozidiel kategórie M1 a 431 vozidiel kategórie N1. Najobľúbenejším modelom sa stala GLC s počtom 489 predaných kusov. Celkovo podiel vozidiel typu SUV zaznamenal v prípade tejto nemeckej značky v predchádzajúcom roku takmer 57-percentný podiel na registráciách značky. Celkovo sa pre tento segment rozhodlo 1 849 zákazníkov.
Čo sa týka divízie AMG, táto medziročne rástla o takmer 36 %, keď sa dovedna predalo 382 kusov. Rast zaznamenali aj autá typu Mercedes-Maybach (58 ks, medziročný nárast o takmer 12 %). Celkovo sa pre vozidlá typu “Top-End-Luxury” v roku 2023 rozhodlo dovedna 729 zákazníkov. Najpredávanejším modelom je pritom Mercedes-AMG G 63 so 117 registráciami. Toto vozidlo poháňa vidlicový osemvalec s výkonom 585 koní, krútiacim momentom 850 Nm a schopnosťou zrýchliť z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy. Základná cena tohto modelu začína na sume 200-tisíc eur.
Osemvalce, ale aj najvýkonnejší štvorvalec na svete
Do redakcie sme si preto zavolali Róberta Hatalu, vedúceho predaja Mercedes-Benz Slovensko, aby nám porozprával o týchto predajných úspechoch a zvyklostiach zákazníkov značky Mercedes-Benz. V prvom rade nás zaujímali reakcie zákazníkov na nahradenie vidlicových osemvalcov plug-in hybridnými motorizáciami využívajúcimi štvorvalcové pohonné agregáty v nižších triedach značky. “Štvorvalce sú prirodzeným vývojom automotive priemyslu, ale v AMG reprezentujú len časť cieľovej skupiny zákazníkov. V kompaktných vozidlách sa nachádza najvýkonnejší štvorvalec na svete, ale väčšie modely ako E, GLE či G sú vybavené väčšími motormi,” vysvetľuje Hatala.
V modeloch A 45 AMG alebo CLA 45 AMG je nainštalovaný dvojlitrový štvorvalec s maximálnym výkonom až 421 koní, no ešte vyšší výkon podáva v modeloch C 63 a GLC 63 S E PERFORMANCE. Tieto novinky dostali tento štvorvalec vyladený na výkon až 476 koní a 545 Nm. To z neho robí momentálne najvýkonnejší štvorvalcový benzínový motor na svete. Priestor pod prednou kapotou však nie je jediným zdrojom energie na pohon kolies. Na zadnej náprave sa nachádzajú ešte ďalšie dva elektromotory s celkovým výkonom 150 kW (204 koní). Kombinovaný výkon pohonnej sústavy E PERFORMANCE je skutočne brutálnych 680 koní a 1020 Nm. A tento výkon dokážu tieto autá veľmi efektívne preniesť aj na cestu, ako sme sa presvedčili v teste GLC 63 S E PERFORMANCE. Z nuly na stovku zrýchli skôr než vyslovíte celý jeho názov a je pravda, že v Mníchove zatiaľ na takúto dynamiku Mercedesu nemajú odpoveď.
Najobľúbenejšia je Trieda G
Hatala s úsmevom konštatuje, že najpredávanejším AMG modelom na Slovensku je ten najšportovejší a najvhodnejší na slovenské cesty – model G 63 AMG. Aj Triedu G však čaká v dohľadnej dobe elektrifikácia. Podľa posledných správ však nebude používať označenie EQG ako sa pôvodne predpokladalo, ale automobil by mal niesť názov G580. Toto však nie sú oficiálne potvrdené informácie, na tie si musíme počkať až do oficiálnej premiéry, ktorá je na spadnutie.
Aj keď Mercedes-Benz sa sústreďuje aj na vývoj a výrobu elektrických modelov, vrátane vozidiel AMG, na razantné stiahnutie benzínových motorov z predaja sa zatiaľ obávať netreba. “Celkový dopyt po elektrifikovaných vozidlách nenapreduje takým tempom, ako bolo pôvodne predpokladané. Mercedes sa tejto situácii prispôsobuje, aby mal v ponuke stále aj spaľovacie motory, teda ICE ako tomu zvykneme hovoriť, ale je pripravený mať aj elektrické, ak si to trh vyžiada. Našim cieľom je mať v každom segmente k dispozícii aj plne elektrické auto,” konštatuje Hatala.
Lákavá dynamika elektromobilov
Čo sa týka dynamiky, tak je jednoznačným fanúšikom elektromobilov. “Dynamika elektrického vozidla, a nemusí ísť ani o vyslovene športovo orientované vozidlo, nemá ďaleko od vysokovýkonných vozidiel s výrazne vyššími cenovkami.” Má to prirodzený dôvod, prečo majú zákazníci záujem aj o elektrické vozidlá. “Naši zákazníci, ktorí na elektromobiloch jazdia, nemajú príliš veľké kilometrové nájazdy. U nich tá obava z dojazdu až tak veľmi nehrozí. Batéria umožňuje mať nízko položené ťažisko, takže auto dobre drží na ceste a je s tým veľká zábava.”
Záujemcovia o elektrické AMG, ktorí si zatiaľ môžu vyberať z modelov EQE, EQE SUV a EQS, sú ľudia, ktorým záleží na tom, ako sa prezentujú navonok a majú vzťah k ochrane životného prostredia. “Majú radi dynamiku, auto si vyskúšali a páči sa im napríklad aj to ticho, ktoré elektrické auto poskytuje,” vysvetľuje Hatala a dodáva: “Celkovo máme u nás mladších zákazníkov ako je bežné napríklad v západnej Európe, ale zase nie takých mladých ako v Číne.”
V garáži majú viac áut
Svetové média v poslednom čase priniesli hneď niekoľko prieskumov hovoriacich o tom, že mnohí vodiči elektromobilov sa chcú vrátiť späť k ICE autám. Platí to aj v prípade slovenských zákazníkov jazdiacich na vozidlách typu EQ? “Väčšina našich klientov má viac ako jedno auto, takže elektromobilu sa nezbavujú, skôr si doplnia garáž o iné benzínové, naftové alebo plug-in hybridné auto. Kto raz vyskúšal EQ a denne nerobí stovky kilometrov, pri týchto vozidlách zostáva. My sme radi, že si zákazníci kupujú viac vozidiel a môžu si uspokojiť všetky svoje potreby. Bežná kombinácia vozidiel je EQS a GLS a v rámci rodín je veľmi populárny model GLC.”
Na záver nás zaujímalo aj to, či na slovenských cestách uvidíme limitovanú špecialitu, model One. “Jeden kus bol vyrobený aj pre slovenského zákazníka. Toto vozidlo ale na našich cestách vídavať nebudeme, keďže klient sa trvalo zdržiava v zahraničí.”