Prečo sa toto auto volá Renegade, v slovenskom preklade odpadlík, zradca? Veď isto nejde o odpadlíka rodiny Jeep, práve naopak, robí ju dostupnejšiu aj bežnému zákazníkovi. Pozrime sa spoločne na jazdenku s nájazdom 120 000 km.
Najmenší model portfólia Jeep sa vyrába od roku 2014 a s niekoľkými zmenami ostáva v ponuke až dodnes. Je to prvý model Jeepu, ktorý sa začal vyrábať mimo Severnej Ameriky. Vzniká konkrétne v Taliansku, na rovnakej linke ako Fiat 500X. My sme testovali verziu pred faceliftom vo výbave Limited a s benzínovým motorom 1,4 MultiAir.
Dizajnovo je to typický offroad
Dizajnovo nasleduje Renegade filozofiu malých offroadov, podobne ako Suzuki Jimny alebo Vitara. Tieto autá majú jednoducho charakteristické dizajnové prvky, ktoré sú mnohým sympatické. Kruhové svetlomety, vertikálne lamely prednej masky a hlavne krátke previsy, ktoré oceníte najmä mimo spevnené cesty. Táto krabička je jednoducho atraktívna a v redakcii na nás urobila dojem aj v roku 2024. Celková dĺžka vozidla je 4,23 metra, šírka 1,81 metra a výška necelých 1,70 metra. Kufor má základný objem 351 litrov a po sklopení zadných sedadiel v pomere 60:40 získate 1297 litrov.
Priestrannejší než Fiat 500X
Pred vodičom je multifunkčný volant s veľmi logickým usporiadaním ovládacích prvkov. Pod volantom sú dva gombíky, na ovládanie médií – hlasitosti a orientácie v playliste. Za volantom je mnohými obľúbená kombinácia analógových budíkov a celkom veľkého displeja, na ktorom nájdete všetky potrebné informácie o jazde. V kabíne pokračuje duch offroadu a odkazov na históriu. To, že ste v Jeepe, vám pripomína skutočne pevné madlo pred spolujazdcom, výduchy klimatizácie, ale aj malé detaily ako napr. kompas, nápis Since 1941 a štítok na reproduktoroch.
Po 120 000 km badať opotrebenie volantu, radiacej páky a vodičova sedačka sem-tam vydá zaujímavý zvuk. Samozrejme, tieto nedostatky sú veľmi individuálne. Inak je celkový dojem z modelu Renegade veľmi pozitívny a páči sa nám aj napriek menšiemu displeju infotainmentu. Na zadných sedadlách je dostatok miesta na kolená aj na chodidlá. Chválime množstvo priestoru nad hlavou. Vďaka hranatej karosérii sa pasažieri vzadu budú cítiť oveľa pohodlnejšie než napríklad vo Fiate 500X.
Nafta, benzín, manuál či automat – je to na vás
Pod prednou kapotou nájdete naozaj veľa motorizácii. Poďme ale po poriadku a začnime tými benzínovými. 1,6-litrový E.TorQ má 81 kW, benzínová jedna-trojka 103 kW a litrový trojvalec 88 kW. My sme testovali agregát 1.4 MultiAir2 s výkonom 103 kW, pričom na trhu jazdeniek nájdete aj MultiAir2 s výkonom 125 kW. Z naftových motorov vyberáte 1,6 MultiJet alebo 2,0 MultiJet s výkonom 88 kW až 125 kW.
V ponuke bola štvorkolka, ktorú odporúčame v Jeep Renegade mať. Čo sa týka prevodoviek, vybrať sa dá 6-stupňový manuál alebo 6-stupňový automat s dvoma suchými spojkami, ale tejto prevodovky by sme sa radšej vyhli. Tento automat totiž pri radení zo šiesteho prevodového stupňa na siedmy používal namiesto lamelovej spojky zubovú. Zákazníci sa v prípade automatu často sťažovali na bezdôvodné vyradenie do neutrálu a diskomfort pri radení.
Jazda
V prvom rade musíme vyzdvihnúť výhľad z kabíny a masívne spätné zrkadlá. Vodič má tak perfektný rozhľad v premávke. Podvozok je ale iba priemerný. Pri veľkých nerovnostiach cítiť väčšie rázy podvozka aj napriek viacprvkovému zadnému zaveseniu. Dynamicky Jeep Renegade milo prekvapil svojou schopnosťou oprieť sa o krútiaci moment v nižšom spektre otáčok. Aj na okresných cestách alebo prudších stúpaniach nebudete mať potrebu zbytočne radiť. Počas testu sme sa so spotrebou hýbali v hodnotách 7-8 litrov na 100 km.
Načo si dať pozor?
Pozor si treba dávať na prípadnú stratu výkonu, ktorá indikuje chybovosť turba alebo tesnenia v saní. Renegade je tiež háklivý na iné sviečky než tie, ktoré predpisuje výrobca.
Jeep Renegade je plnohodnotný člen rodiny Jeep, koniec koncov môžete ho mať s pohonom oboch náprav a tie krátke previsy karosérie majú skutočne potenciál. Ceny jazdeniek s nájazdom 120 000 km sa hýbu v rozmedzí 11 000 € až 18 000 €, záleží od motorizácie, výbavy a technického stavu vozidla. Nami testované vozidlo stojí u predajcu AAA Auto 12 600 € a ak ho budete financovať, získate zľavu a zaplatíte iba 11 100 €.
Chcecklist:
Olej v 4×4 –> 3 roky od kúpy nového auta
Rozvody -> 90 000 km / 6 rokov od kúpy nového auta
Servisný interval výmeny motorového oleja 15 000 km