Niektorí si možno ešte pamätajú televíznu reláciu s názvom Bonzáčik. Nie nadarmo sa hovorí, že história sa opakuje, aj keď v tomto prípade trochu inak. Doba neustále napreduje a z novodobých áut sa stávajú takpovediac “bonzáčikovia” svojich majiteľov. Autá zajtrajška dostávajú prívlastky ako „smartfóny na kolesách“, ktoré zozbierajú veľa dát. Kam však tieto dáta smerujú?
To však tiež znamená, že autá dokážu zhromažďovať vaše osobné údaje rovnako ako ktorékoľvek z vašich obľúbených zariadení. Bonzáčik, pardon, vaše nové auto o vás prezradí viac ako ste vy sami tušili. Teraz, z veľkej časti vďaka správam New York Times, dvaja americkí senátori naliehajú na vládu USA. Chcú, aby zakročila proti tomu, ako sa údaje o autách zbierajú a predávajú.
Odhalené vlastnou skúsenosťou
Pred mesiacmi novinárka Kashmir Hill z New York Times odhalila, ako jej auto zbiera údaje o jej jazdných návykoch, brzdení, akcelerácii a ďalších. Následne tieto údaje predávali maklérovi, ktorý spolupracoval s poisťovňami. Odtiaľ prichádzali ponuky poistenia prispôsobené osobným návykom vodičov. To všetko často bez ich vedomia a bez ich „súhlasu“. Niečo ako cookies, ktoré zbiera a odosiela vaše auto.
Po týždňoch od zverejnenia tohto príbehu sa americký výrobca automobilov General Motors vyjadril, že ukončí svoje partnerstvo s dátovým maklérom LexisNexis a analytickou spoločnosťou Verisk. Len pred pár dňami však New York Times tiež uvádza, že dvaja americkí senátori žiadajú ukončenie týchto praktík aj na základe novej legislatívy.
“Zabudli” to zákazníkom oznámiť
List od senátorov sa konkrétne zameriava na automobilky General Motors, Hondu a Hyundai pre ich praktiky zhromažďovania údajov a ich následného predaja tretím stranám. Podľa informácií New York Times sa zverejnené informácie od General Motors a Hondy úmyselne zmanipulovali. Tento takzvaný “dobrovoľný,” a tak trochu zamlčaný program zozbieral dáta, ktoré následne niekto použil na tvorbu “na mieru šitých” ponúk poistenia.
V liste sa uvádza, že automobilka Hyundai potvrdila túto prax. Priznali, že nikdy nepovedali priamo zákazníkom, že zozbierané dáta o jazdách budú na predaj. Majitelia však automaticky udelili súhlas, ak súhlasili, že ich vozidlo dostane pripojenie na internet. Táto informácia negatívne zarezonovala, vzhľadom na fakt, že Hyundai sa v poslednej dobe zameriava na špičkové technológie a na skutočnosť, že vyrába skutočne špičkové elektromobily vo svojej triede.
GM sa ohradil a odmietol zneužitie dát
General Motors a Honda svojim zákazníkom tiež neposkytli všetky informácie. Vehementne však odmietli zneužitie zozbieraných dát. Ich zber podmienili využitím produktu s názvom Smart Driver, ktorý má dopomôcť k propagácii bezpečnej jazdy na cestách. General Motors zdôraznil v oficiálnom vyhlásení, že žiadne osobné dáta ich zákazníkov nemohli byť zneužité.
Podľa oficiálnych vyjadrení automobiliek ide o voliteľné programy. To však nerieši fakt, že majitelia vozidiel sa nedozvedeli o zdieľaní týchto informácií tretím stranám. Nikoho neprekvapí, že výrobcovia automobilov majú veľké plány s údajmi o vašej jazde a vašich návykoch za volantom. Na takéto „cookies“, ktoré poznáme zo sveta internetu, však potrebujú automobilky súhlas majiteľov vozidiel a tie im chýbali. Aktuálne téma bonzáčik rezonuje v USA, Európa však v zbieraní dát pravdepodobne nebude zaostávať.