Domov SPRÁVY News Posledné normálne auto s dvojlitrom? V roku 2025 ich bude čoraz menej

Posledné normálne auto s dvojlitrom? V roku 2025 ich bude čoraz menej

Foto: Cupra

Cupra Terramar je očakávaným prírastkom do portfólia lifestylovej španielskej značky. Má ambíciu si získať srdcia zákazníkov, ktorým sa zdal byť Formentor príliš malý. Zároveň ide o posledný model značky so spaľovacími motormi. 

Cupra Terramar je inšpirovaný legendárnym španielskym okruhom Terramar a odráža DNA značky. Prednej časti vozidla dominuje široká maska chladiča s medovým plástom a štýlovými LED svetlometmi s typickou trojuholníkovou grafikou. Profil vozidla je dynamický a svalnatý, zatiaľ čo zadná časť je zdôraznená výraznými koncovými svetlami a difúzorom. SUV má výšku 1584 mm, šírku 1863 mm, dĺžku 4519 mm a rázvor 2681 mm. Je tak len o kúsok väčší ako model Formentor, ktorý je dlhý 4450 mm, široký 1839 mm a rázvor osí kolies má dlhý 2679 mm.

CUPRA pre potreby športovej jazdy dôsledne prepracovala koncernový podvozok MQB EVO od Volkswagenu (foto: CUPRA)
CUPRA pre potreby športovej jazdy dôsledne prepracovala koncernový podvozok MQB EVO od Volkswagenu (foto: CUPRA)

Pohonné jednotky

Na výber je na európskom trhu 5 motorizácií využívajúcich tri technológie. K dispozícii sú dva benzínové motory (TSI), jeden pohon mild hybrid (eTSI) a dva agregáty plug-in hybrid (eHybrid), pokrývajúce výkonové pásmo od 110 kW (150 k) do 200 kW (272 k). Terramar má bez ohľadu na použitý pohon výlučne dvojspojkovú prevodovku DSG.

Základný benzínový 1,5 TSI dosahuje výkon dnes už štandardných 110 kW (150 koní) a pomáha mu štartovací generátor s napätím 48 V. O niečo väčší 2,0 TSI je dodávaný v dvoch verziách: štandardnej s maximálnym výkonom 150 kW (204 koní) s pohonom 4Drive. Druhá verzia je určená pre výkonnostnú verziu Terramar VZ (Veloz) a ponúka najvyšší výkon 195 kW (265 k).

Pre mnohých bude zaujímavý predovšetkým plug-in hybrid s jednoduchým názvom eHybrid. Na výber budú dve verzie pohonu eHybrid: s výkonom 150 kW (204 k), respektíve 200 kW (272 k) pre model VZ.

Aj na elektrinu: Vo verzii eHybrid dokáže jazdiť aj bez účasti benzínového motora. Naftový agregát zatiaľ výrobca nespomína (foto: CUPRA)
Aj na elektrinu: Vo verzii eHybrid dokáže jazdiť aj bez účasti benzínového motora. Naftový agregát zatiaľ výrobca nespomína (foto: CUPRA)

Technológie na špičke

Cupra Terramar sa chce pochváliť aj tým, že patrí medzi lepšie vybavené vozidlá na trhu. K štandardnej výbave patrí adaptívny tempomat, systém automatického brzdenia, asistent udržiavania v jazdnom pruhu a mnoho ďalších. Voliteľne je možné vozidlo vybaviť head-up displejom, prémiovým audiosystémom a pokročilým navigačným systémom. Kokpit vodiča je plne digitalizovaný a čo poteší, sú svetlomety CUPRA Matrix LED Ultra za 1 073 €. Z hľadiska bezpečnosti zaujme sústava siedmich airbagov, vrátane štandardne dodávaného stredového vpredu.

Interiér pripomína novú verziu modelu Formentor (foto: CUPRA)
Interiér pripomína novú verziu modelu Formentor, ale Terramar dostal aj vlastné dizajnové prvky na stredovej konzole (foto: CUPRA)

Športová DNA v základnej cene

Silnou stránkou nového Terramaru je najmä naladenie podvozku. Základom je podvozková platforma MQB Evo koncernu Volkswagen. Na prednej náprave sú tlmičové vzpery McPherson so spodnými priečnymi ramenami a priečnym skrutným stabilizátorom, vzadu sú viacprvkové závesy. Obidve nápravy sú odpružené vinutými pružinami, športový podvozok so svetlou výškou zmenšenou o 10 mm je štandardom pre všetky verzie, čo umožnilo tímu konštruktérov precízne vyladiť charakteristiky pružín a tlmičov pruženia pre rozličné motorizácie.

V porovnaní s ostatnými automobilmi stojacimi na MQB Evo má nový Terramar odlišné tlmičové vzpery, a preto modifikovanú geometriu prednej nápravy. Zväčšil sa negatívny odklon kolies, čím sa mala automobilka postarať o lepšiu priečnu adhéziu predných kolies a možnosť rýchlejšieho prejazdu zákrutou.

Športové sedadlá v podaní CUPRA Terramar (foto: CUPRA)
Športové sedadlá v podaní CUPRA Terramar (foto: CUPRA)

Slovenské ceny

Na našom trhu sú spočiatku dostupné tri rôzne verzie. Základ tvorí variant s benzínovým motorom 1,5 eTSI s výkonom 150 koní za cenu 39 990 €. Slabší plug-in hybrid s výkonom 204 koní sa predáva od 48 970 €. Pokiaľ si chcete dopriať spomínaný dvojliter TSI s výkonom 265 koní bez elektrifikácie, treba si pripraviť čiastku vo výške 52 230 €. Okrem tradičných príplatkových prvkov ako sú lepší audiosystém či panoramatická strecha dávame do pozornosti možnosť priplatiť si za predné brzdy značky Akebono za 2 546 €. Príplatok za elektricky vysúvateľné ťažné zariadenie je 852 €.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.7 / 5. Počet hodnotení 31

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokUž nevedia ako sa ich zbaviť, Hertz nechce svoje prenajaté Tesly späť
Nasledujúci článokLeto 2025 – s TÝMTO AUTOM si ho užijete najviac
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.