V elektromobiloch značky Tesla je pravdepodobnosť smrteľnej nehody oveľa vyššia ako priemer všetkých značiek. Ukazuje to najnovšia štúdia z USA.
Bezpečnosť automobilov sa za posledné dve desaťročia dramaticky zlepšila. Avšak štúdia iSeeCars konštatuje, že podľa Poisťovacieho inštitútu pre bezpečnosť cestnej premávky (IIHS) bolo za posledných päť rokov zaznamenaných na amerických cestách vyššia miera nehôd a úmrtí ako za predchádzajúcich 12 rokov.
V štúdii boli skúmané štatistiky nehôd zo systému Národného úradu pre bezpečnosť cestnej premávky USA od roku 2018 do 2022. Zamerala sa na nehody, ktoré si vyžiadali najmenej jednu obeť. Na tento účel organizácia analyzovala údaje a vytvorila priemernú hodnotu pre všetky vozidlá a značky. Smrteľná nehoda sa podľa výsledkov štúdie stane každých 571 miliónov najazdených kilometrov, resp. na miliardu míľ prislúcha 2,8 smrteľných nehôd. Automobil s najvyššou mierou smrteľných nehôd je Hyundai Venue. Najvyššiu mieru smrteľných nehôd zo všetkých značiek automobilov má Tesla.
Hyundai Venue ako najsmrteľnejšie auto
„Nové autá sú bezpečnejšie než kedykoľvek predtým,“ skonštatoval Karl Brauer, výkonný analytik iSeeCars. „S pokročilou konštrukciou podvozku, asistenčnými technológiami vodiča a množstvom airbagov okolo vodiča poskytujú dnešné modely áut vynikajúcu ochranu pasažierov. Proti týmto bezpečnostným prvkom však stojí roztržitá jazda a vyššia rýchlosť. To v posledných rokoch vedie k zvýšeniu počtu nehôd a úmrtí.“ Hyundai Venue, Chevrolet Corvette a Mitsubishi Mirage sú tri najsmrteľnejšie autá na amerických cestách na základe smrteľných nehôd na prejdenú míľu. Medzi top 10 tohto nelichotivého rebríčka patrí aj Porsche 911, Honda CR-V Hybrid, Tesla Model Y, Mitsubishi Mirage G4, Buick Encore, Kia Forte a Buick Envision. Ako je možné vidieť, v rebríčku sa nachádzajú prevažne malé automobily, výkonné športové vozidlá aj SUV s vyššou stavbou karosérie, ktoré majú vyššiu pravdepodobnosť prevrátenia.
Za volantom treba byť ostražitý
„Väčšina z týchto vozidiel získala vynikajúce hodnotenie bezpečnosti, pričom si počínali dobre v nárazových testoch, takže nejde o problém s dizajnom vozidla,“ povedal Brauer. “Modely na tomto zozname pravdepodobne odrážajú kombináciu správania vodiča a jazdných podmienok, čo vedie k zvýšenému počtu nehôd a úmrtí.” Pri rozdelení podľa veľkosti majú malé autá najvyššiu mieru smrteľných nehôd, zatiaľ čo autá strednej a veľkej veľkosti sú pod priemerom. Aj keď moderné malé autá ťažia z najnovších technických a bezpečnostných technológií, pri nehodách s väčším vozidlom majú stále nevýhodu vo veľkosti a hmotnosti. „Je ťažké prekonať fyziku, dokonca aj s vysokopevnostnou oceľou a airbagmi,” povedal Brauer. „Keď sa zrazia dve malé autá, sily sa vyrovnajú a obe vozidlá majú tendenciu dobre držať. Ale ak sa kompaktný hatchback a plnohodnotný pickup pokúsia zabrať rovnaký priestor súčasne, menšie auto vždy prehrá.“
Tesla má najvyššiu mieru smrteľných nehôd zo všetkých značiek. Nasledujú Kia, Buick, Dodge a Hyundai. Rovnako ako pri hodnotení modelov je možné, že tieto vysoké miery smrteľných nehôd odrážajú skôr správanie vodičov ako bezpečnosť samotných vozidiel. „Veľkosť, hmotnosť a výška vozidla určite zohrávajú úlohu v jeho schopnosti chrániť cestujúcich pri nehode, ale sústredený, ostražitý vodič, ktorý cestuje zákonnou alebo rozvážnou rýchlosťou, bez toho, aby bol pod vplyvom drog alebo alkoholu, s najväčšou pravdepodobnosťou dorazí bezpečne do cieľa bez ohľadu na vozidlo, ktoré riadi.“
Kompletný rebríček 23 najnebezpečnejších áut na cestách v USA nájdete TU.