Volkswagen sa topí v problémoch a je nútený pristúpiť k drastickým riešeniam. Rušenie odmien, prepúšťanie či zatváranie fabrík. Konsolidácia VW začala.
Koncern VW Group zažíva krízu, čo len podčiarkli katastrofálne výsledky za uplynulý štvrťrok. Ich zisk po zdanení sa totiž prepadol o závratných 63,7 %. Generálny riaditeľ VW Group Oliver Blume však tvrdí, že ich problémy sú oveľa rozsiahlejšie a otvorene hovorí o reštrukturalizácii. Zároveň vidí ako nevyhnutné drasticky znížiť náklady, najmä v domácom Nemecku. Na stole je preto znižovanie platov a ak sa im nepodarí dohodnúť s odbormi, vylúčené nie je ani zatváranie fabrík.
Predaj problematickej továrne
Konsolidácia však trochu prekvapivo nezačala v Nemecku, ale v Číne. Ako uvádza Reuters, VW pred pár dňami ohlásil, že predáva továreň, ktorú prevádzkuje so spoločnosťou SAIC v čínskom regióne Sin-ťiang. Okrem toho sa zbavuje aj dvoch testovacích dráh. Zároveň však VW rozširuje svoje partnerstvo s čínskou spoločnosťou a sľubuje, že do roku 2030 uvedie na trh 18 nových modelov a predĺži spoločnú dohodu až do roku 2040. Prvé dva nové automobily, ktoré budú elektrické, prídu už v roku 2026.
VW však predajom danej továrne takpovediac zabije dve muchy jednou ranou. Na jednej strane bude slúžiť ako istá finančná náplasť, no zároveň sa automobilka zbaví v podstate nechcenej fabriky. Roky je totiž pod súvislým tlakom zo strany ľudsko-právnych organizácií, ktoré podľa Nikkei Asia poukazovali na zneužívanie miestneho obyvateľstva, vrátane nútených prác. VW však tieto obvinenia jednoznačne odmietal.
Zatváranie závodov v Nemecku?
Opatrenia koncernu však predajom jednej továrne v Číne takmer s určitosťou neskončia. Thomas Schäfer, šéf značky VW, totiž nedávno povedal, že si nevie predstaviť, ako by automobilka mohla zvrátiť túto nepriaznivú situáciu bez zatvorenia aspoň jednej fabriky v Nemecku. Pravdepodobne dôjde aj k prepúšťaniu, hoci zamestnanecká rada VW sa domnieva, že automobilka by sa tomu mohla vyhnúť znížením miezd.
Okrem toho Volkswagen skracuje čas potrebný na vývoj nového modelu na 30-36 mesiacov. V prípade nových vozidiel, ktoré využívajú už existujúcu platformu, je cieľom dokončiť vozidlo ešte skôr. Doteraz činil vývoj nového modelu 4-5 rokov. Urýchlenie vývoja chcú dosiahnuť vykonávaním menšieho počtu reálnych testov. To môže vyvolať otázky ohľadom kvality, no šéf technického vývoja Kai Grünitz ubezpečuje, že kvalita vozidiel nebude trpieť, uvádza Automotive News Europe. VW totiž vykonáva viac testov na skúšobnej stolici ako aj virtuálnych testov, aby kompenzovala zníženie počtu testovacích prototypov. Už v tomto roku ich postavili o 40 % menej. „Teraz môžeme celý vývojový reťazec realizovať pomocou digitálneho prototypu, čím sa skráti proces vývoja produktu a znížia sa náklady bez toho, aby sme obetovali dôkladnosť testovania,“ tvrdí Grünitz.
VW taktiež zrušil plány na výstavbu továrne za 2 miliardy eur, ktorá by umožnila vyrobiť auto len za 10 hodín. Kratšie výrobné časy chcú miesto toho dosiahnuť v existujúcich závodoch inštaláciou nových a modernejších strojov. Efektívnosť sa zvýši aj vďaka užšej spolupráci s dodávateľmi.
Či tieto opatrenia budú stačiť, je zatiaľ otázne. Manažment VW tvrdí, že potrebuje zavrieť možno až tri továrne a znížiť platy o 10 %. Zamestnanci na to odpovedajú štrajkom, a to vo všetkých továrňach v Nemecku.