Na čele Asociácie európskych výrobcov automobilov (ACEA) bude doterajší šéf Luca de Meo od 1. januára 2025 nahradený generálnym riaditeľom skupiny Mercedes.
V najbližších mesiacoch sa toho stane veľa a Luca de Meo, šéf značky Renault, už nebude stáť na čele ACEA, zdržujúcich 15 najväčších európskych výrobcov automobilov, dodávok, nákladných áut a autobusov. Skupinu výrobcov čaká množstvo výziev, od konkurencie z Číny až po postupné vyraďovanie spaľovacích motorov v automobiloch od roku 2035. Asociácia európskych výrobcov automobilov hlasovala za zvolenie nového prezidenta, pričom súčasnému prezidentovi vyprší druhý po sebe idúci ročný mandát, čo je maximálny limit stanovený asociáciou. Na jeho miesto nastúpi od 1. januára 2025 Ola Källenius, generálny riaditeľ skupiny Mercedes.

Vo svojej rozlúčkovej reči de Meo vyzval európske automobilky na spoluprácu, pričom vyzdvihol návrat koncernu Stellantis do asociácie. Ten z nej vystúpil na podnet Carlosa Tavaresa, ktorý však pred niekoľkými dňami abdikoval na svoju funkciu. S najväčšou pravdepodobnosťou sa teraz Stellantis pripojí k stanoviskám združenia v otázke pokút za emisie od roku 2025, ktoré Tavares, paradoxne, opakovane kritizoval. „Priemysel je silnejší, keď koná jedným hlasom. Európski výrobcovia automobilov čelia bezprecedentnej kríze konkurencieschopnosti a zároveň zvládajú mimoriadne náročný prechod. k dekarbonizácii. V tomto kritickom momente je kľúčová jednota nášho priemyslu,” povedal de Meo.
Ola Källenius chce pracovať na presadzovaní trhovo riadenej dekarbonizácie automobilového priemyslu. „Budeme podporovať voľný, spravodlivý a na pravidlách založený medzinárodný obchod. Som presvedčený, že automobilový priemysel EÚ má všetko potrebné na to to, aby uspel v globálnej konkurencii.”

Kto je Ola Källenius?
Rodený Švéd pracuje v Mercedese už od roku 1993. V roku 2010 zastával pozíciu prezidenta divízie AMG, od roku 2017 sa stal vedúcim výskumu a vývoja. Na stoličke predsedu predstavenstva skupiny Mercedes sedí od mája 2019. V polovici tohto roka potvrdil, že ciele Mercedesu v oblasti elektrifikácie boli príliš ambiciózne, preto je potrebné vynaložiť viac investícií do vývoja čistejších spaľovacích motorov, ktoré v ponuke značky zostanú aj po roku 2030.
Prezident ACEA je volený spomedzi generálnych riaditeľov jednotlivých členov asociácie na jednoročné obdobie, ktoré možno obnoviť len raz.
Európska komisia neplánuje zrušiť zákaz spaľovacích motorov
Európska komisia nemá v pláne zmeniť svoj postoj k otázke znižovania emisií motorových vozidiel. Opäť to potvrdil európsky komisár pre klímu Wopke Hoekstra, ktorý na otázku agentúry Reuters odpovedal: „Nie. Odpoveď je nie.” Požiadavky priemyslu aj politických frakcií v Európskom parlamente tak zostanú nevypočuté. Hoekstra stojí za vytýčenými cieľmi EÚ a vracia všetky žiadosti o revíziu. Dokonca aj tie z ACEA, ktoré sa zaoberajú rokom 2025, kedy vstúpia do platnosti nové emisné normy. V súčasnosti legislatíva uvádza, že priemerné emisie všetkých predaných vozidiel musí byť 114 g/km, inak hrozia výrobcom automobilov sankcie. Už od 1. januára sa toto číslo zníži na 95 g/km, čo bez rapídneho nárastu predaja elektrických vozidiel bude takmer nemožné dosiahnuť.

ACEA preto varuje, že pre európskych výrobcov automobilov to bude mať za následok sankcie až do výšky 15 miliárd eur, ktoré by inak mohli byť použité na ďalší vývoj elektrických vozidiel. Eurokomisár tieto obavy bagatelizuje a poukazuje na to, že pokuty za predchádzajúce zníženie emisií, ktoré vstúpilo do platnosti v roku 2020, boli oveľa nižšie, ako sa predpokladalo. Padli aj návrhy na zmrazenie pokút na rok 2025 alebo z výpočtu emisií na trojročnom základe, aby sa výrobcom umožnilo dobehnúť zameškané v rokoch 2026 a 2027, ak nedosiahnu ciele v roku 2025. Wopke Hoekstra však zatiaľ neustupuje.