Domov SPRÁVY News Koniec protekcie EV, veľká krajina dá spaľovákom druhú šancu

Koniec protekcie EV, veľká krajina dá spaľovákom druhú šancu

Foto: RAM

Budúci americký prezident Donald Trump sa podľa informácií agentúry Reuters chystá znížiť podporu elektrických vozidiel a uvaliť clá na dovoz surovín potrebných na výrobu batérií pre elektromobily. 

Donald Trump počas predvolebnej kampane avizoval, že v prípade zvolenia za prezidenta zmierni prísne emisné normy pre automobily so spaľovacími motormi a zruší viaceré výhody, ktoré zaviedla Bidenova administratíva v prospech elektrických vozidiel. Zároveň podľa agentúry Reuters Trump podnikne kroky, ktorými sa zvýšia dovozné clá na automobily, komponenty a suroviny na výrobu batérií pochádzajúce z Číny. Finančné prostriedky, ktoré sú teraz vynakladané v prospech budovania nabíjacej infraštruktúry chce Trump presunúť do priorít národnej obrany. Zrušiť by sa mali aj federálne dotácie vo výške 7500 dolárov na nákup elektrických vozidiel. Elon Musk ako blízky spolupracovník Donalda Trumpa sa zrušenia dotácií na nákup elektromobilov neobáva. Je presvedčený, že konkurenciu toto opatrenie zasiahne viac ako značku Tesla.
Ministerstvo obrany v posledných rokoch upozornilo na strategickú zraniteľnosť USA z dôvodu dominancie Číny v ťažbe a rafinácii kritických nerastov vrátane grafitu a lítia potrebného na výrobu batérií a kovov vzácnych zemín používaných v elektrických motoroch a vojenských lietadlách. Vládna správa z roku 2021 uviedla, že americká armáda čelí „stupňujúcim sa požiadavkám na energiu“ okrem iných technológií aj na zbrane a komunikačné zariadenia. „Zaručené zdroje kritických nerastov a materiálov“ sú „kritické pre národnú bezpečnosť USA,“ uvádza sa v správe.
Administratíva Donalda Trumpa navrhne, aby sa emisné predpisy vrátili späť na úroveň z roku 2019. To výrobcom automobilov umožní predávať vozidlá so spaľovacími motormi vypúšťajúcimi o 25 % viac emisií, ako sú nastavené pôvodné limity pre rok 2025. V ohrození sú aj emisné normy štátu Kalifornia, ktorá je známa presadzovaním klimaticky neutrálnej dopravy. Kalifornia, podobne ako aj ďalšie americké štáty, presadili prísnejšie emisné normy ako stanovujú federálne nariadenia. Trump túto kompetenciu jednotlivým štátov zrejme odoberie.
Foto: Chevrolet

Úprava pravidiel pre lepší imidž značky Tesla

Podľa pravidla NHTSA bola Tesla, ako aj iné technologické spoločnosti prevádzkujúce plne alebo čiastočne autonómne vozidlá, povinná hlásiť tisíce nehôd zahŕňajúcich jej asistenčné technológie pre vodiča. Donald Trump chce toto pravidlo zrušiť, čím pomôže imidžu značky Tesla. Verejnosť sa bude dozvedať o prešľapoch technológií menej transparentne.

Ešte v roku 2021 vydala Národná správa pre bezpečnosť cestnej premávky všeobecný príkaz, ktorý od výrobcov automobilov a technologických spoločností vyžadoval, aby vláde USA hlásili všetky nehody týkajúce sa autonómnych vozidiel, ako aj asistenčných systémov pre vodiča úrovne 2. Spoločnosti sú tak povinné zdokumentovať všetky kolízie, pri ktorých bol prítomný aktívny systém automatizovaného riadenia, do 30 sekúnd od nárazu a nahlásiť ich, píše portál The Verge.

Foto: Tesla

Pravidlo o hlásení nehôd chcú zrušiť

Zámerom bolo vytvoriť väčšiu transparentnosť pri nasadzovaní novej technológie. Tá má síce zlepšiť bezpečnosť, ale, bohužiaľ, je zároveň spojená aj s množstvom smrteľných incidentov. Regulačné orgány argumentovali, že je potrebných viac údajov na vyhodnotenie toho, či tieto nové systémy robia cesty bezpečnejšími alebo iba jazdu pohodlnejšou. Tento príkaz, pochopiteľne, najviac zasiahol spoločnosť Tesla. Príkaz sa totiž vzťahuje na funkcie autopilota a samoriadenie, ktoré sa považujú za systémy úrovne 2, ktoré vyžadujú od vodičov pozornosť. Odkedy bol príkaz implementovaný, podľa agentúry Reuters Tesla nahlásila federálnej vláde viac ako 1500 nehôd. Do októbra 2024 bolo NHTSA nahlásených 45 smrteľných nehôd, z toho 40 ich spôsobilo vozidlo značky Tesla.

Takéto štatistiky, keď sa publikujú verejne, nevrhajú dobré svetlo na imidž značky. Zdroje agentúry Reuters tvrdia, že Tesla pravidlom pohŕda a hľadá spôsoby, ako ho zrušiť. Vedenie automobilky dospelo k záveru, že potrebujú zmeny v administratíve USA, aby sa im podarilo toto pravidlo zrušiť. Ako je všeobecne známe, Elon Musk bol počas prezidentskej kampane jedným z najhlasnejších obrancov Trumpa. Na podporu jeho kampane minul okolo 275 miliónov dolárov z vlastných peňazí. Musk bol odvtedy vymenovaný do čela ministerstva pre efektívnosť vlády s cieľom znížiť vládne výdavky. Musk má k Trumpovi veľmi blízko, niektoré satirické stránky vykresľujú Muska ako prvú dámu, keďže Trump sa na verejnosti častejšie objavuje práve s Muskom ako so svojou ženou Melaniou.

Foto: Tesla

Musk využíva svoju pozíciu

Reuters ďalej informuje, že Trumpov tím sa chce zbaviť aj ďalších politík, s ktorými spoločnosť Tesla nesúhlasí. Ide napríklad o štedré dotácie pre automobily s elektrickým pohonom. Musk totiž verí, že vďaka svojej veľkosti sa bude Tesle lepšie dariť v prostredí bez dotácií ako konkurenčným značkám. Musk údajne lobuje u Trumpa, aby tiež zmiernil prísne obmedzenia pre plne autonómne vozidlá. Tesla chce vyrábať autonómne vozidlo Cybercab už od roku 2026.

Na druhú stranu, aj samotné NHTSA varuje, že údaje z hlásenia nehôd vozidiel s autonómnymi systémami jazdy by sa nemali používať na porovnávanie bezpečnosti vozidiel jednej automobilky s druhou. Rôzne spoločnosti totiž zhromažďujú informácie o nehodách rôznymi spôsobmi. Bryant Walker Smith, profesor práva z Univerzity v Južnej Karolíne pre Reuters povedal, že Tesla zhromažďuje údaje o nehodách v reálnom čase, čo iné spoločnosti nerobia. Pravdepodobne tiež hlási „oveľa väčší podiel svojich nehôd“ ako iné automobilky. Smith tiež povedal, že Tesla má na cestách oveľa viac vozidiel vybavených autonómnymi systémami a vodiči ich aj častejšie aktivujú, takže vozidlá sa môžu častejšie dostať do „situácií, ktoré nie sú schopné zvládnuť.“

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJReuters
Predchádzajúci článokTEST BMW 550e: Sila, čo dokáže, v jednej veci však nenapreduje
Nasledujúci článokElektrická Puma odhalila cenu, Ford láka na bonus 4500 eur
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.