Budúci americký prezident Donald Trump sa podľa informácií agentúry Reuters chystá znížiť podporu elektrických vozidiel a uvaliť clá na dovoz surovín potrebných na výrobu batérií pre elektromobily.

Úprava pravidiel pre lepší imidž značky Tesla
Podľa pravidla NHTSA bola Tesla, ako aj iné technologické spoločnosti prevádzkujúce plne alebo čiastočne autonómne vozidlá, povinná hlásiť tisíce nehôd zahŕňajúcich jej asistenčné technológie pre vodiča. Donald Trump chce toto pravidlo zrušiť, čím pomôže imidžu značky Tesla. Verejnosť sa bude dozvedať o prešľapoch technológií menej transparentne.
Ešte v roku 2021 vydala Národná správa pre bezpečnosť cestnej premávky všeobecný príkaz, ktorý od výrobcov automobilov a technologických spoločností vyžadoval, aby vláde USA hlásili všetky nehody týkajúce sa autonómnych vozidiel, ako aj asistenčných systémov pre vodiča úrovne 2. Spoločnosti sú tak povinné zdokumentovať všetky kolízie, pri ktorých bol prítomný aktívny systém automatizovaného riadenia, do 30 sekúnd od nárazu a nahlásiť ich, píše portál The Verge.

Pravidlo o hlásení nehôd chcú zrušiť
Zámerom bolo vytvoriť väčšiu transparentnosť pri nasadzovaní novej technológie. Tá má síce zlepšiť bezpečnosť, ale, bohužiaľ, je zároveň spojená aj s množstvom smrteľných incidentov. Regulačné orgány argumentovali, že je potrebných viac údajov na vyhodnotenie toho, či tieto nové systémy robia cesty bezpečnejšími alebo iba jazdu pohodlnejšou. Tento príkaz, pochopiteľne, najviac zasiahol spoločnosť Tesla. Príkaz sa totiž vzťahuje na funkcie autopilota a samoriadenie, ktoré sa považujú za systémy úrovne 2, ktoré vyžadujú od vodičov pozornosť. Odkedy bol príkaz implementovaný, podľa agentúry Reuters Tesla nahlásila federálnej vláde viac ako 1500 nehôd. Do októbra 2024 bolo NHTSA nahlásených 45 smrteľných nehôd, z toho 40 ich spôsobilo vozidlo značky Tesla.
Takéto štatistiky, keď sa publikujú verejne, nevrhajú dobré svetlo na imidž značky. Zdroje agentúry Reuters tvrdia, že Tesla pravidlom pohŕda a hľadá spôsoby, ako ho zrušiť. Vedenie automobilky dospelo k záveru, že potrebujú zmeny v administratíve USA, aby sa im podarilo toto pravidlo zrušiť. Ako je všeobecne známe, Elon Musk bol počas prezidentskej kampane jedným z najhlasnejších obrancov Trumpa. Na podporu jeho kampane minul okolo 275 miliónov dolárov z vlastných peňazí. Musk bol odvtedy vymenovaný do čela ministerstva pre efektívnosť vlády s cieľom znížiť vládne výdavky. Musk má k Trumpovi veľmi blízko, niektoré satirické stránky vykresľujú Muska ako prvú dámu, keďže Trump sa na verejnosti častejšie objavuje práve s Muskom ako so svojou ženou Melaniou.

Musk využíva svoju pozíciu
Reuters ďalej informuje, že Trumpov tím sa chce zbaviť aj ďalších politík, s ktorými spoločnosť Tesla nesúhlasí. Ide napríklad o štedré dotácie pre automobily s elektrickým pohonom. Musk totiž verí, že vďaka svojej veľkosti sa bude Tesle lepšie dariť v prostredí bez dotácií ako konkurenčným značkám. Musk údajne lobuje u Trumpa, aby tiež zmiernil prísne obmedzenia pre plne autonómne vozidlá. Tesla chce vyrábať autonómne vozidlo Cybercab už od roku 2026.