Súčasná generácia radu 5 sa nám opäť dostala do rúk, tento raz v podobe výkonného hybridného pohonu, ktorý ponúka takmer 500 koní.
Päťka ponúka naozaj širokú plejádu pohonov. Okrem spaľovacích v podobe nafty a benzínu (mild-hybrid), je tu aj čisto elektrická verzia i5 a nami testovaný nabíjateľný hybrid s označením BMW 550e. V porovnaní s predchodcom nová generácia narástla na dĺžku až o 97 milimetrov na 5 060 milimetrov, šírka o 32 milimetrov na 1 900 milimetrov a výška o 36 milimetrov na 1 515 milimetrov. Rázvor vozidla bol predĺžený o 20 milimetrov na 2 995 milimetrov. V každom prípade je to poriadny kus auta a pocítite to hlavne pri parkovaní na dĺžku aj šírku v podobe obmedzeného priestoru. Pohľad spredu nového BMW radu 5 Sedan sa vyznačuje dvojitými svetlometmi a v našom prípade aj osvetlenými obličkami. LED prvky usporiadané vertikálne slúžia ako smerovky a denné svetlá.
Maximum displejov, minimum tlačidiel
Kokpit BMW 550e má výrazne znížený počet tlačidiel a ovládacích prvkov v porovnaní s predchádzajúcim modelom. To sa dosiahlo digitalizáciou funkcií. Čiže rovnako ako napríklad v prípade konkurenčnej Triedy E od Mercedesu. Plne digitálny zobrazovací systém pozostáva z 12,3-palcového informačného displej a 14,9-palcového ovládacieho displeja. Originálne sú napríklad neexistujúce, resp. dômyselne ukryté výduchy klimatizácie, kde si len malými páčkami ovládate smer prúdenia vzduchu. Niektoré funkcie sa kvôli množstvu možností hľadali ťažšie, no odporúčame sa prehrabovať v menu kvantom funkcií hlavne pri zaparkovanom aute, lebo dotykové displeje, žiaľ, odvádzajú pozornosť.

Nabíjať a zase nabíjať
V kombinácii s najnovšou generáciou technológie BMW eDrive pre plug-in hybridné modely generuje 3,0-litrový radový šesťvalcový benzínový motor v BMW 550e xDrive Sedan systémový výkon až 360 kW (489 k) a maximálny systémový krútiaci moment 700 Nm. Mimochodom, k dispozícii je aj slabšia PHEV verzia s dvojlitrovým štvorvalcom. Plug-in hybridný systém prenáša svoju silu na vozovku prostredníctvom inteligentného pohonu všetkých kolies xDrive a z 0 na 100 km/h zrýchli za 4,3 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h. Na čisto elektrický pohon dosiahne maximálnu rýchlosť 140 km/h. Nabíjací konektor je umiestnený na ľavej strane pred dverami vodiča, čo nie vždy umožňuje pohodlný prístup k nabíjačke.

Rýchlejšie by to nešlo?
No tých nedostatkov je trochu viac. Nabíjanie na verejných staniciach prakticky nemá zmysel, keďže celý proces môže trvať aj tri hodiny. Na vine je len AC konektor a nabíjací výkon 7,4 kW. Ak si auto zapojíte v práci alebo doma cez noc, žiadny problém. Kapacita batérie je 19,4 kWh, čo v reálnej premávke v meste postačí na cca 90 kilometrov elektrického dojazdu. Čo nie je zlé. Auto reálne štartuje a jazdí na elektrinu, no ak napríklad na prevodovke zvolíte športový režim, okamžite sa ozve krásny zvuk benzínového šesťvalca. Po vybití batérie budete jazdiť za približne 8-8,5 l/ 100 km. Čo chválime, je objem palivovej nádrže 60 litrov a uloženie batérie, ktoré už nezmenšuje objem batožinového priestoru. Predchodca mal zmenšený priestor pre batožinu a aj menšiu palivovú nádrž.

Ako pre koho
Ak nemáte záujem o spaľovacie motory, ale ani o elektrickú verziu, je tu 550e práve pre vás. Budete však tvoriť úzku skupinu ľudí, ktorým nevadí častá potreba nabíjania. Pravidelné nabíjanie sa vám odvďačí spotrebou benzínu okolo 1,5 litra, resp. elektrickou spotrebou okolo 20 kWh/100 km. Jazdiť s vybitou batériou nebude mať zmysel a zbytočne to zvýši náklady na prevádzku.
TECHNICKÉ ÚDAJE | BMW 550e |
Usporiadanie a počet valcov | V6 |
Zdvihový objem | 2998 cm3 + elektromotor |
Max. výkon | 360 kW / 493 k |
Max. krútiaci moment | 700 Nm |
Palivo | Benzín |
Pohon | AWD |
Prevodovka | 8-stupňový automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 5 06 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 900 mm |
Výška | 1 515 mm |
Rázvor náprav | 2 995 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 2300 kg |
Objem batožinového priestoru | 520 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 4,3 s |
Rozmer pneumatík | 245/40 R20 |
SPOTREBA (počas testu) | |
Elektromotor | |
Mesto: | 21 kWh / 100 km |
Diaľnica: | 25 kWh / 100 km |
Okresky: | 17 kWh / 100 km |
Benzínový motor | |
Mesto | 9,5 l/100 km |
Diaľnica | 7,1 l/100 km |
Okresky | 6,8 l/100 km |
Hybrid | |
Mesto | 1,8 l/100km |
Diaľnica | 2,5 l/100km |
Okresky | 1 l/100km |
Dojazd | 700 km |
Maximálny nabíjací výkon | 7,4 kW |
Doba nabíjania 0 – 100% | 3:10 hod |
Doba nabíjania 20 – 80% | 2:20 hod |
CENA | |
Základná cena modelu | 58 860 eur |
Základná cena testovanej verzie | 114 533 eur |