Po afére Dieselgate, v ktorej bol namočený Volkswagen, ide o najvyššiu pokutu udelenú Národným úradom pre bezpečnosť cestnej premávky v USA.
Hino Motors, spoločnosť patriaca do skupiny Toyota Group, dostala pokutu za podvádzanie pri emisiách naftových motorov. Spoločnosť súhlasila s vyrovnaním v celkovej výške 1,6 miliardy dolárov. Urobiť tak musí po tom, čo NHTSA predložila falošné a podvodné údaje z testov emisií CO2. Hino Motors mala nepravdivo informovať o emisiách naftových motorov vo viac než 110 000 vozidlách. Vozidlá vyrobené v období od roku 2017 do roku 2019 preto zvolá do servisu a urobí na nich zodpovedajúce úpravy. Toyota získala väčšinový podiel v Hino Motors ešte v roku 2001. Ide o výrobcu motorov, ťažkých a strednej ťažkých nákladných vozidiel. Generálny riaditeľ Hino Motors Satoshi Ogiso sa po ukončení vyšetrovania ospravedlnil.
“Hlboko sa ospravedlňujeme za nepríjemnosti spôsobené našim zákazníkom a zainteresovaným stranám. Aby sme predišli opakovaniu tohto druhu problému, zaviedli sme celopodnikové reformy vrátane zmysluplných zlepšení našej internej kultúry, dohľadu a postupov dodržiavania predpisov.” Konečné vyrovnanie musí ešte schváliť federálny súd. Kauza však nasleduje potom, čo mala Toyota problém aj s japonským ministerstvom dopravy kvôli zmanipulovaným certifikačným testom vozidiel. Japonská automobilka musela kvôli tomu dočasne zastaviť výrobu dotknutých áut.

Prípad vyšetrovala aj FBI
“Hino Motors súhlasila s priznaním viny zo zapojenia sa do zločineckého sprisahania s cieľom uviesť do omylu regulátorov a spotrebiteľov, ktoré porušilo federálne zákony o životnom prostredí a ohrozilo verejné zdravie. Žiadna spoločnosť nestojí nad zákonom,” povedal prokurátor Merrick B. Garland. “Spoločnosť Hino Motors poznala požiadavky, ktoré musia motory spĺňať, aby boli certifikované na prevádzku v Spojených štátoch, no roky falšovala údaje, aby sa vyhla predpisom,” uviedol Todd Kim, námestník generálneho prokurátora. “Spoločnosť Hino Motors sa zapojila do roky trvajúceho plánu na úpravu a výrobu údajov o emisiách, aby prekonala svojich konkurentov a zvýšila si zisk,” vyhlásil Christopher Wray z FBI, ktorý prípad takisto vyšetroval.
Počas skúšobnej päťročnej doby bude mať spoločnosť Hino Motors navyše zákaz dovážať do USA akékoľvek dieselové motory.
Certifikačný proces
Zákon o čistom ovzduší vyžaduje, aby výrobcovia vozidiel a motorov predložili testovacie údaje, ktoré dokazujú, že ich produkty spĺňajú emisné normy znečistenia ovzdušia, aby získali certifikáciu od EPA a štátu Kalifornia. V rámci certifikačného procesu musia výrobcovia vykonať emisné testovanie a predložiť testovacie údaje preukazujúce zhodu s normami. Výrobcovia musia zverejniť aj softvérové funkcie, ktoré by mohli ovplyvniť reguláciu emisií motora. Okrem toho motory motorových vozidiel musia spĺňať emisné požiadavky, aby sa mohli zákonne dovážať do Spojených štátov. Predpisy NHTSA vyžadujú, aby výrobcovia ako Hino poskytovali hodnoty spotreby paliva pre každý modelový rok, pretože tieto normy sú navrhnuté tak, aby šetrili palivo a zvyšovali účinnosť.