Domov SPRÁVY News Diesel to má spočítané. Ľudia už kupujú viac elektromobilov ako nafťákov

Diesel to má spočítané. Ľudia už kupujú viac elektromobilov ako nafťákov

nafta vs elektromobily
Foto: Marek Gorozdos a Tesla, koláž startstop.sk

Európsky trh s novými osobnými automobilmi vlani vzrástol o 0,9 %. V porovnaní s rokom 2019 sa v Európe stále predáva o takmer 3 milióny vozidiel menej.

Vyplýva to z nových údajov spoločnosti JATO Dynamics, ktorá zistila, že v roku 2024 bolo v Európe (27 krajín EÚ + Spojené kráľovstvo) zaregistrovaných 12 909 741 nových osobných automobilov. Motorom rastu boli hybridné vozidlá a vozidlá vyrobené v Číne. Hybridy sa stali jediným druhom pohonu, ktorý zaznamenal medziročný nárast registrácií. Počet registrácií automobilov vyrobených v Číne prevýšil počet japonských alebo britských. Najobľúbenejším segmentom sú už tradične vozidlá typu SUV. Záujem o hatchbacky z roka na rok klesá. Najpredávanejším automobilom na starom kontinente sa stala Dacia Sandero.

Dacia Sandero
Foto: Dacia

Predaj nových vozidiel v Európe ešte stále nedosahuje hodnoty spred pandémie. Veď v roku 2019 sa v Európe predalo 15,79 milióna nových automobilov. Hoci od roku 2022 má krivka predaja nových vozidiel v Európe stúpajúcu tendenciu, nedá sa očakávať, že v dohľadnej dobe sa čísla predajov vrátia na hodnoty spred pandémie. Vyššie náklady na vozidlá, nárast práce z domu, inflačný tlak na mzdy a vznik nových dopravných riešení patria medzi dôvody, prečo Európania prestali kupovať nové autá. Európsky automobilový trh sa tak od príchodu pandémie v roku 2020 zmenšil o takmer 2,9 milióna kusov.

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

Podiel registrácií nových vozidiel podľa typu pohonu

Pohon 2021 2022 2023 2024
BEV 10,3 % 13,9 % 15,7 % 15,4 %
Hybrid 6,8 % 8,8 % 9,9 % 11,8 %
PHEV 8,8 % 9,0 % 7,7 % 7,3 %
Nafta∗ 21,7 % 18,4 % 16,0 % 14,3 %
Benzín∗ 49,9 % 47,3 % 47,9 % 48,4 %

∗ vrátane MHEV

V predchádzajúcom roku predaje elektromobilov po prvý raz prekonali predaje naftových vozidiel. Napriek tomu rok 2024 nebol v Európe pozitívnym rokom pre predaj batériových elektrických vozidiel (BEV). Zaregistrovaných tu bolo 1 985 996 elektromobilov, čo predstavuje medziročný pokles o 1,2 %. V čase, kedy mnohé automobilky počítali s rastom predaja elektromobilov, museli počas roka napokon korigovať svoje vyhlásenia o intenzite prechodu na čisto elektrický pohon. Je jasné, že spaľovacie motory tak skoro z trhu nezmiznú, no automobiloví výrobcovia sa teraz zamerajú na postupný prechod od spaľovacích vozidiel k elektromobilom prostredníctvom hybridov.

Foto: starstop.sk, Jakub Šuplata

Úroveň elektrifikácie modelového portfólia je pritom rôzna. K dispozícii sú klasické full-hybridy, mild-hybridy, plug-in hybridy alebo elektromobily s predĺženým dojazdom (EREV). Táto prechodná fáza, ktorá bude priať hybridným vozidlám, poskytne automobilkám a spotrebiteľom čas na adaptácia na prechod k plne elektrickým vozidlám. Intenzívnejšiemu rozvoju elektromobility zatiaľ bráni niekoľko faktorov: rušenie vládnych stimulov pre EV autá, vyššie maloobchodné ceny, nižšie zostatkové hodnoty alebo obavy z nedostatočnej nabíjacej infraštruktúry. Situácia v roku 2025 by sa však mala zlepšiť. Na trhu pribudne viac cenovo dostupných elektromobilov a ceny tých súčasných neustále klesajú.

Foto: Hyundai

Registrácie osobných automobilov podľa segmentov

Segment Počet registrácií
C-SUV 2,91 mil.
B-SUV 2,46 mil.
B-segment 2,0 mil.
C-segment 1,79 mil.
D-segment 0,771 mil.
C/D-SUV 0,65 mil.
A-segment 0,542 mil.
D-SUV 0,511 mil.
MPV 0,444 mil.
ostatné 6,3 %

TOP 15 najpredávanejších elektromobilov za rok 2024

1. Tesla Model Y 209 214
2. Tesla Model 3 112 789
3. Volvo EX30 78 032
4. Škoda Enyaq 68 874
5. VW ID.4 64 756
6. VW ID.3 54 531
7. BMW iX1 52 283
8. MG4 51 775
9. Audi Q4 48 094
10. BMW i4 45 062
11. Mercedes EQA 43 083
12. Cupra Born 41 231
13. Volvo XC40 39 955
14. Hyundai Kona 36 450
15. Peugeot 208 35 459

 

Volvo EX30 / Foto: startstop.sk, Patrik Matejčík
Volvo EX30 / Foto: startstop.sk, Patrik Matejčík

TOP 10 najpredávanejších automobilov za rok 2024

Dacia Sandero 268 101
Renault Clio 216 317
VW Golf 215 715
Tesla Model Y 209 214
VW T-Roc 202 840
Peugeot 208 199 909
Toyota Yaris Cross 194 006
Škoda Octavia 180 607
Dacia Duster 175 213
Toyota Yaris 174 042

Z celkového počtu 1 529 806 hybridných automobilov pripadalo na Toyotu a Lexus 738 500 kusov. Takmer každé druhé hybridné vozidlo registrované v Európe v roku 2024 teda malo logo Toyota alebo Lexus. 75 % registrácií osobných automobilov značky Toyota tvorili hybridné vozidlá. V tomto smere nasledovala skupina Renault s takmer 300 000 kusmi, čo je medziročný nárast o 49 %. Zvyšok prvej päťky tvorili Hyundai-Kia, Nissan a Honda. Napriek vysokému záujmu o full-hybridné vozidlá významné koncerny v tomto segmente nemajú žiadne zastúpenie. Ani jeden hybrid v ponuke nemá Volkswagen Group, Stellantis, BMW Group, Mercedes-Benz ani Geely.

Foto: startstop.sk, Erik Stríž

Každé piate predané vozidlo bolo vyrobené v Nemecku

Podľa odhadov JATO Dynamics takmer 21 % z celkového počtu nových osobných vozidiel registrovaných v Európe v roku 2024 pochádzalo zo závodov v Nemecku. Nemecko však v tomto ohľade stratilo podiel na trhu v prospech Česka, tretej najväčšej krajiny pôvodu vozidiel v Európe, za Španielskom. Francúzsko sa umiestnilo na štvrtom mieste, Rumunsko uzavrelo prvú päťku. Šiestou najväčšou krajinou pôvodu nových vozidiel registrovaných v Európe sa stala Čína. Prekonala tak napríklad Spojené kráľovstvo, Japonsko aj Južnú Kóreu.

V roku 2024 sa registrácie Tesly Model Y prepadli o 17 %. Napriek poklesu bol Model Y vlani najpredávanejším autom v Holandsku, Švédsku, Švajčiarsku, Dánsku a Nórsku. Naopak pozitívne výsledky zaznamenali BMW X1 (+30 %), Seat Ibiza (+34 %), Opel Astra (+38 %), Jeep Avenger (+93 %), Suzuki Swift (+ 38 %), Mercedes triedy E (+33 %), Seat Leon (+39 %), Mercedes EQB (+58 %), Mercedes GLC Coupe (+37 %) alebo BMW X2 (+54 %). Len pre zaujímavosť, európske Auto roka 2024 – Renault Scénic E-Tech – zaznamenalo 24 100 registrácií.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

50 najúspešnejších automobilových značiek na európskom trhu

1. Volkswagen 1 354 966
2. Toyota 916 522
3. BMW 770 249
4. Škoda 757 000
5. Mercedes 709 721
6. Renault 695 039
7. Audi 660 403
8. Peugeot 642 074
9. Dacia 569 736
10. Hyundai 528 586
11. Kia 526 775
12. Ford 461 291
13. Opel 412 992
14. Volvo 368 280
15. Citroen 359 882
16. Tesla 325 449
17. Nissan 303 897
18. Fiat 295 528
19. Seat 259 628
20. MG 243 449
21. Cupra 223 107
22. Suzuki 201 944
23. Mazda 170 987
24. Mini 148 135
25. Jeep 130 204
26. Land Rover 118 671
27. Porsche 106 190
28. Lexus 76 895
29. Honda 74 265
30. Mitsubishi 60 958
31. BYD 50 265
32. Alfa Romeo 44 777
33. DS 37 364
34. Lancia 32 527
35. Polestar 30 520
36. Smart 24 991
37. SsangYong 23 836
38. Jaguar 22 474
39. Subaru 22 458
40. DR Automobiles 18 623
41. Omoda 14 254
42. Xpeng 8 188
43. EVO 7 366
44. Abarth 7 325
45. Lynk & Co 5 975
46. Ferrari 5 334
47. Maserati 4 607
48. Alpine 4 296
49. Ora 3 706
50. Lamborghini 3 470

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 1 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJJATO Dynamics
Predchádzajúci článokPočet elektromobilov na Slovensku prekročil zlomovú hranicu. Teraz sa s nimi roztrhne vrece
Nasledujúci článokKoniec diaľničnej známky pre veľa Slovákov: Nová prekročila nepríjemnú cenovú hranicu
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.