Európsky trh s novými osobnými automobilmi vlani vzrástol o 0,9 %. V porovnaní s rokom 2019 sa v Európe stále predáva o takmer 3 milióny vozidiel menej.
Vyplýva to z nových údajov spoločnosti JATO Dynamics, ktorá zistila, že v roku 2024 bolo v Európe (27 krajín EÚ + Spojené kráľovstvo) zaregistrovaných 12 909 741 nových osobných automobilov. Motorom rastu boli hybridné vozidlá a vozidlá vyrobené v Číne. Hybridy sa stali jediným druhom pohonu, ktorý zaznamenal medziročný nárast registrácií. Počet registrácií automobilov vyrobených v Číne prevýšil počet japonských alebo britských. Najobľúbenejším segmentom sú už tradične vozidlá typu SUV. Záujem o hatchbacky z roka na rok klesá. Najpredávanejším automobilom na starom kontinente sa stala Dacia Sandero.
Foto: Dacia
Predaj nových vozidiel v Európe ešte stále nedosahuje hodnoty spred pandémie. Veď v roku 2019 sa v Európe predalo 15,79 milióna nových automobilov. Hoci od roku 2022 má krivka predaja nových vozidiel v Európe stúpajúcu tendenciu, nedá sa očakávať, že v dohľadnej dobe sa čísla predajov vrátia na hodnoty spred pandémie. Vyššie náklady na vozidlá, nárast práce z domu, inflačný tlak na mzdy a vznik nových dopravných riešení patria medzi dôvody, prečo Európania prestali kupovať nové autá. Európsky automobilový trh sa tak od príchodu pandémie v roku 2020 zmenšil o takmer 2,9 milióna kusov.
Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška
Podiel registrácií nových vozidiel podľa typu pohonu
Pohon
2021
2022
2023
2024
BEV
10,3 %
13,9 %
15,7 %
15,4 %
Hybrid
6,8 %
8,8 %
9,9 %
11,8 %
PHEV
8,8 %
9,0 %
7,7 %
7,3 %
Nafta∗
21,7 %
18,4 %
16,0 %
14,3 %
Benzín∗
49,9 %
47,3 %
47,9 %
48,4 %
∗ vrátane MHEV
V predchádzajúcom roku predaje elektromobilov po prvý raz prekonali predaje naftových vozidiel. Napriek tomu rok 2024 nebol v Európe pozitívnym rokom pre predaj batériových elektrických vozidiel (BEV). Zaregistrovaných tu bolo 1 985 996 elektromobilov, čo predstavuje medziročný pokles o 1,2 %. V čase, kedy mnohé automobilky počítali s rastom predaja elektromobilov, museli počas roka napokon korigovať svoje vyhlásenia o intenzite prechodu na čisto elektrický pohon. Je jasné, že spaľovacie motory tak skoro z trhu nezmiznú, no automobiloví výrobcovia sa teraz zamerajú na postupný prechod od spaľovacích vozidiel k elektromobilom prostredníctvom hybridov.
Foto: starstop.sk, Jakub Šuplata
Úroveň elektrifikácie modelového portfólia je pritom rôzna. K dispozícii sú klasické full-hybridy, mild-hybridy, plug-in hybridy alebo elektromobily s predĺženým dojazdom (EREV). Táto prechodná fáza, ktorá bude priať hybridným vozidlám, poskytne automobilkám a spotrebiteľom čas na adaptácia na prechod k plne elektrickým vozidlám. Intenzívnejšiemu rozvoju elektromobility zatiaľ bráni niekoľko faktorov: rušenie vládnych stimulov pre EV autá, vyššie maloobchodné ceny, nižšie zostatkové hodnoty alebo obavy z nedostatočnej nabíjacej infraštruktúry. Situácia v roku 2025 by sa však mala zlepšiť. Na trhu pribudne viac cenovo dostupných elektromobilov a ceny tých súčasných neustále klesajú.
Foto: Hyundai
Registrácie osobných automobilov podľa segmentov
Segment
Počet registrácií
C-SUV
2,91 mil.
B-SUV
2,46 mil.
B-segment
2,0 mil.
C-segment
1,79 mil.
D-segment
0,771 mil.
C/D-SUV
0,65 mil.
A-segment
0,542 mil.
D-SUV
0,511 mil.
MPV
0,444 mil.
ostatné
6,3 %
TOP 15 najpredávanejších elektromobilov za rok 2024
1.
Tesla Model Y
209 214
2.
Tesla Model 3
112 789
3.
Volvo EX30
78 032
4.
Škoda Enyaq
68 874
5.
VW ID.4
64 756
6.
VW ID.3
54 531
7.
BMW iX1
52 283
8.
MG4
51 775
9.
Audi Q4
48 094
10.
BMW i4
45 062
11.
Mercedes EQA
43 083
12.
Cupra Born
41 231
13.
Volvo XC40
39 955
14.
Hyundai Kona
36 450
15.
Peugeot 208
35 459
Volvo EX30 / Foto: startstop.sk, Patrik Matejčík
TOP 10 najpredávanejších automobilov za rok 2024
Dacia Sandero
268 101
Renault Clio
216 317
VW Golf
215 715
Tesla Model Y
209 214
VW T-Roc
202 840
Peugeot 208
199 909
Toyota Yaris Cross
194 006
Škoda Octavia
180 607
Dacia Duster
175 213
Toyota Yaris
174 042
Z celkového počtu 1 529 806 hybridných automobilov pripadalo na Toyotu a Lexus 738 500 kusov. Takmer každé druhé hybridné vozidlo registrované v Európe v roku 2024 teda malo logo Toyota alebo Lexus. 75 % registrácií osobných automobilov značky Toyota tvorili hybridné vozidlá. V tomto smere nasledovala skupina Renault s takmer 300 000 kusmi, čo je medziročný nárast o 49 %. Zvyšok prvej päťky tvorili Hyundai-Kia, Nissan a Honda. Napriek vysokému záujmu o full-hybridné vozidlá významné koncerny v tomto segmente nemajú žiadne zastúpenie. Ani jeden hybrid v ponuke nemá Volkswagen Group, Stellantis, BMW Group, Mercedes-Benz ani Geely.
Foto: startstop.sk, Erik Stríž
Každé piate predané vozidlo bolo vyrobené v Nemecku
Podľa odhadov JATO Dynamics takmer 21 % z celkového počtu nových osobných vozidiel registrovaných v Európe v roku 2024 pochádzalo zo závodov v Nemecku. Nemecko však v tomto ohľade stratilo podiel na trhu v prospech Česka, tretej najväčšej krajiny pôvodu vozidiel v Európe, za Španielskom. Francúzsko sa umiestnilo na štvrtom mieste, Rumunsko uzavrelo prvú päťku. Šiestou najväčšou krajinou pôvodu nových vozidiel registrovaných v Európe sa stala Čína. Prekonala tak napríklad Spojené kráľovstvo, Japonsko aj Južnú Kóreu.
V roku 2024 sa registrácie Tesly Model Y prepadli o 17 %. Napriek poklesu bol Model Y vlani najpredávanejším autom v Holandsku, Švédsku, Švajčiarsku, Dánsku a Nórsku. Naopak pozitívne výsledky zaznamenali BMW X1 (+30 %), Seat Ibiza (+34 %), Opel Astra (+38 %), Jeep Avenger (+93 %), Suzuki Swift (+ 38 %), Mercedes triedy E (+33 %), Seat Leon (+39 %), Mercedes EQB (+58 %), Mercedes GLC Coupe (+37 %) alebo BMW X2 (+54 %). Len pre zaujímavosť, európske Auto roka 2024 – Renault Scénic E-Tech – zaznamenalo 24 100 registrácií.
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos
50 najúspešnejších automobilových značiek na európskom trhu