Vývoj pripravovaného megazlúčenia japonských značiek nabral nečakaný spád. Mohla vzniknúť tretia najväčšia automobilka sveta, no pravdepodobne z toho nič nebude. Nissan zrazu zmenil svoj postoj.
Spočiatku sa zdalo, že ide o takmer hotovú vec. Udalosti z posledných týždňov však otočili priebeh plánovaného zlúčenia o 180 stupňov. Zrekapitulujme si to však pekne postupne. Nissan ku koncu minulého roka hlásil veľké finančné problémy. Ich prevádzkový zisk sa prepadol až o 85 % a predstavitelia značky sa preto rozhodli zaviesť drastické riešenia. Prepúšťanie zamestnancov, zníženie produkcie či predaj podielu v Mitsubishi.
Bolo však otázne či to na záchranu japonskej značky bude stačiť a preto sa otvorene začalo hovoriť o možnom spojení s automobilkou Honda. To bývalý šéf Nissanu Carlos Ghosn označil za zúfalý krok, no zdalo sa, že Japonci nemajú na výber. Rokovania následne potvrdili obe strany, no finálna dohoda ešte nebola na stole. Následne však začali prenikať na povrch prvé problémy.

Prvé problémy a ukončenie rokovaní
Honde sa totiž podľa všetkého nepáčilo, že Renault vlastní v Nissane až 35,7 % podiel. Požadovali preto, aby Nissan odkúpil daný podiel od Francúzov. Následne automobilový svet obletela informácia, podľa ktorej sa Mitsubishi, ktoré malo byť podľa prvotných informácií súčasťou zlúčenia, rozhodlo nepripojiť k tejto fúzii. No a aby toho nebolo málo, podľa neoficiálnych informácií sa pred pár dňami Nissan rozhodol ukončiť rokovania s Hondou. Z megazlúčenia japonských značiek tak nakoniec pravdepodobne nič nebude.
Napriek tomu, že stále nemáme oficiálne oznámenie ani od jednej zainteresovanej strany, viaceré správy uvádzajú, že plán na vytvorenie novej holdingovej spoločnosti bol zrušený. Agentúra Reuters cituje ľudí z prostredia danej záležitosti, ktorí tvrdia, že generálny riaditeľ spoločnosti Nissan Makoto Učida už informoval predstaviteľov Hondy, že ukončuje rokovania o fúzii.

Nissan hľadá nového partnera
Bloomberg zároveň uvádza, že Nissan sa po údajne neúspešných rokovaniach s Hondou už pozerá dopredu a hľadá iného partnera. Značka vraj uprednostňuje spoluprácu s nemenovanou technologickou spoločnosťou so sídlom v USA. Hovorca japonskej automobilky sa však k tejto záležitosti odmietol vyjadriť a trval na tom, že podrobnosti o spojení s Hondou budú zverejnené do polovice mesiaca.
Podľa nepotvrdených informácií chcela Honda spraviť z Nissanu svoju dcérsku spoločnosť, no narazila na silný odpor zo strany členov jeho predstavenstva. Pre Nissan bol daný scenár podľa všetkého nepredstaviteľný a rozhodli sa preto ukončiť s Hondou rokovania o zlúčení.
Pre nemalé finančné ťažkosti však ale Nissan potrebuje záchranné koleso v podobe nového partnera. Ešte minulý rok totiž dvaja nemenovaní predstavitelia značky povedali, že Nissan má na prežitie 12 až 14 mesiacov. Ak sa dovtedy nepodarí stabilizovať nepriaznivú situáciu, pravdepodobne skrachuje. Nissan preto musí konať a v dôsledku neúspešnej fúzie s Hondou potrebuje nájsť nového partnera čo najskôr.