Aston Martin o niekoľko rokov nahradí spaľovací motor elektrickým a vybaví ho imitáciou agregátu V12.
Tradičná britská automobilka Aston Martin už roky plánuje svoj prvý elektromobil. Premiéra bola pôvodne naplánovaná na rok 2025, ale stagnácia trhu s elektromobilmi a nižší než očakávaný dopyt ich v minulom roku donútil prehodnotiť svoje elektrické plány. Prvý elektrický Aston tak bude debutovať až v roku 2027 a modely so spaľovacím motorom budú predávať aj v prvej polovici ďalšej dekády.
Šéf značky Lawrence Stroll totiž tvrdí, že podľa neho bude pre ne vždy existovať trh a budú ich vyrábať dovtedy, pokiaľ nebudú zakázané. Toto rozhodnutie prijali aj vzhľadom na preferencie ich zákazníkov. Tí chcú podľa všetkého veľké motory a Aston svojich zákazníkov počúva. Šesťvalce preto dostali v britskej automobilke stopku a v ponuke nájdeme modely iba s motormi V12 a V8.
Prvé EV bude SUV
Napriek tomu je však príchod prvého elektromobilu pravdepodobne nevyhnutný a nezadržateľne sa blíži. Podľa slov CEO Astonu Adriana Hallmarka bude ich prvým elektromobilom veľké SUV na štýl modelu DBX, avšak s charakteristikou Le Mans špeciálu. Ako pred pár rokmi naznačil Stroll, mohlo by dostať novú platformu a použiť batérie či elektromotory od spoločnosti Lucid, s ktorou Aston Martin spolupracuje. Podľa Strolla je to „najlepšia existujúca, vyspelá technológia s najvyšším výkonom a najnižšou výškou batérie, ktorá umožní našu stratégiu pre elektromobily“.

Prvé elektrické vozidlo Astonu by však nemalo byť ako všetky ostatné EV na trhu. Hallmark pre Auto Express prezradil, že sa bude snažiť odlíšiť elektrické modely značky inteligentnou technológiou, ktorá „fyzicky rezonuje“ s vodičom. „Jazdil som na mnohých vozidlách BEV,“ povedal Adrian Hallmark. „Ale práve [Mercedes] EQS AMG mi dal nádej. Dôvod, prečo mi dal nádej, je ten, že bez falošného radenia alebo zvukov motora rezonuje. Nemyslím emocionálne – myslím fyzicky rezonuje.“ Niečo podobné by chcel implementovať aj do elektromobilu s logom Aston Martin.
Rezonanciami chcú imitovať spaľovací motor
„Ak by ste zmapovali telemetriu motora V12, dokonca aj pretekárskeho motora Valkyrie, zmerali frekvencie a potom ich zabudovali do konštrukcie karosérie vozidla – prepojené s polohou škrtiacej klapky a momentovým zaťažením motorov – a potom ich digitálne potlačili protivlnami, cítili by ste sa presne tak, ako vo vozidle Valkyrie Le Mans,“ povedal pre Auto Express.
Hallmark preto verí, že bez falošných zvukov cez reproduktory, ale skutočným frekvenčným budením štruktúr karosérie, ktoré vytvára spaľovací motor, môžu vytvoriť emocionálne spojenie s vozidlom. Práve emócia je totiž to, čo elektromobilom napriek ohromujúcemu možnému zrýchleniu chýba.

Technický šéf Astonu Roberto Fedeli zároveň naznačil, že hmotnosť a aerodynamika budú kľúčom k dosiahnutiu cieľov daného projektu. „Keďže staviame BEV, hmotnosť by mohla byť zabijakom emócií a zábavy z jazdy – a nielen emócií, ale aj účinnosti. Dva piliere, ktoré stoja za našou koncepciou platformy a koncepciou produktu, sú emócie a účinnosť,“ povedal pre Auto Express Fedeli.
Pri aerodynamike využijú aj poznatky z F1
„Aerodynamika sa stáva kráľom. Musíme zvládnuť aerodynamiku, a to by sa dalo dosiahnuť využitím našej spolupráce s tímom F1 prostredníctvom simulácií.“ Podľa technického šéfa značky majú niekoľko nápadov ako znížiť odpor vzduchu, dokonca až o 50 %. Aston pracuje aj na znížení valivého odporu svojho pripravovaného elektromobilu, a to pomocou inteligentného systému „brake-by-wire“ od spoločnosti Brembo. Ten elektronicky ovláda pohyb piestikov brzdových strmeňov a znižuje odpor kotúčov.
Prvý elektromobil Astonu Martin tak bude plný rôznych technologických vychytávok a podľa všetkého schopný priblížiť emóciu z vozidiel so spaľovacím motorom. Debut novinky je predpokladaný na rok 2027.