Donalda Trump toho po nástupe do Bieleho domu stihol narozprávať už veľa, pričom nezostalo len pri slovách, ale relatívne rýchlo prešiel aj k činom. Okrem iného uviedol, že Európania by mali kupovať viac amerických áut, inak uvalí na európske autá dovážané do USA clá. Infraštruktúra európskych a amerických miest je však podstatne odlišná a toľko amerických vozidiel nezodpovedá európskemu vkusu ani možnostiam použitia.
Európske autá sú v USA podstatne populárnejšie ako americké autá v Európe. “Koľko Chevroletov alebo Fordov vidíš v Mníchove?,” položil minulý týždeň Trump pred novinármi rečnícku otázku. Trump narážal na to, že kým nemecké autá sú na amerických cestách bežným javom, popredné americké značky sú v Nemecku menej bežné. Preferencie európskych a amerických zákazníkov sú však rozdielne a predovšetkým ide o veľkosť áut. Cesty v amerických mestách sú dostatočne široké na to, aby mohli po nich jazdiť obrovské SUV alebo pick-upy. V európskych metropolách je to predsa len zložitejšie.
Samozrejme, po hlavných dopravných tepnách môžu americké SUV jazdiť bez problémov, ale akonáhle sa dostanú do spleti úzkych uličiek, narazia na problém. Parkovacie miesta v Európe sú taktiež menšie ako v USA. Opýtajte sa majiteľov RAM 1500, že ako sa im jazdí a parkuje na cestách po Slovensku, resp. v Európe. Takýchto vozidiel jazdí niekoľko tisíc kusov, ale európske cesty nie sú prispôsobené na to, aby sa ich počet zvýšil na státisíce.
Rozdielne bezpečnostné aj emisné normy
Európske krajiny majú tiež odlišné bezpečnostné a regulačné normy. Vezmime si napríklad takú banálnu smernicu, ako je požiadavka na oranžové zadné smerovky namiesto červených. Americkí výrobcovia by museli svoje existujúce vozidlá dodatočne prispôsobovať európskym normám, čo by im zvýšilo náklady a sťažilo vstup na trh. Vyrovnať by sa museli aj s prísnymi regulačnými cieľmi ohľadne emisií CO2. Tradiční výrobcovia z USA nemajú v súčasnosti modelové portfólio prispôsobené na to, aby mohli vstúpiť na európsky trh. Urobiť by tak mohli s elektromobilmi, no jednak by narazili na masívnu konkurenciu ázijských značiek a tiež podiel predaja elektromobilov v Európe nedosahuje žiadané čísla.
Rozdiely sú aj v cenách paliva. Benzín je v USA podstatne lacnejší, preto si tam vodiči môžu dovoliť jazdiť na vozidlách s vysokou spotrebou paliva. U nás spotrebitelia volia skôr menšie modely s nižšou spotreby. Ak by mali začať jazdiť na modeloch so spotrebou 15 litrov benzínu na 100 kilometrov, finančne by ich to zruinovalo.

Americkým značkám sa v Európe nedarí
Americké automobilky ako General Motors alebo Ford majú v Európe problémy už desaťročia. V roku 2017 predal GM svoje európske značky vrátane značky Opel, ktorý našiel útočisko pod krídlami koncernu PSA a neskôr Stellantisu. GM takisto prestal predávať takmer všetky modely značky Chevrolet. Ľahšie dostupný je len športiak Corvette a v poslednom období zažíva návrat značka Cadillac. Tá dúfa, že stratený lesk nájde na trhu s elektromobilmi. Jej prvým modelom v Európe je futuristické SUV Lyriq. Problémy má aj Ford, ktorý si však do istej miery za ne môže sám. Zo svojho portfólia postupne vyraďuje všetky modely, ktoré mali u Európanom pozitívne renomé a boli skutočne vyhľadávané – Fiesta, Fusion, Focus, Mondeo, S-Max, Galaxy. Od roku 2018 takto Ford stratil približne pol milióna predaných kusov.
Najpredávanejším modelom za rok 2024 v USA a v Spojenom kráľovstve bol Ford. Lenže kým v USA išlo o ozrutánsky pick-up F-150, na britských ostrovoch to bol mestský crossover Puma. Ako by vyzeral Londýn, keby namiesto 50-tisíc Fordov Puma brázdili ulice veľké a ťažké pick-upy?
Trump uviedol dovoz áut ako dôvod obchodnej nerovnováhy medzi USA a Európou. Zabúda však na to, že mnohé nemecké autá na amerických cestách boli vyrobené v továrňach v Alabame, Južnej Karolíne alebo v Tennessee. Všetky BMW radu X sa vyrábajú v americkom Spartanburgu. BMW patrí medzi najväčších exportérov vozidiel, podľa amerického ministerstva obchodu BMW v roku 2023 vyviezlo vozidlá z krajiny v hodnote približne 10,1 miliardy dolárov. Jedným z najobľúbenejších amerických vozidiel v Európe pritom patrí Tesla Model Y, ktorá sa vyrába neďaleko Berlína. Podobne aj Jeep vyrába pre Európu určený model Avenger v Taliansku.

25 percent nás prizabije
Ak prezident Trump zvýši clo na dovoz áut do EÚ na 25 percent, nemecký a taliansky automobilový export by mohol klesnúť o 7,1 a 6,6 percenta, vypočítala štúdia Oxford Economics. Vzhľadom na to, že 15 percent všetkej európskej automobilovej produkcie smeruje do Ameriky, budú výrobcovia áut čeliť prepadu ziskovosti, či už v dôsledku absorpcie dodatočných dovozných ciel, zníženia dopytu alebo snahy prekonfigurovať svoje americké továrne tak, aby vyrábali viac nemeckých prémiových áut, ktoré si americkí kupci najviac obľúbili.
Pesimistické prognózy
Značky luxusných áut ako Lamborghini a Ferrari sú v najlepšej pozícii, aby prekonali colnú búrku. Ich bohatí zákazníci by mali byť schopní absorbovať dodatočné náklady a nečelia skutočnej konkurencii amerických rivalov. Opätovné oživenie Jaguaru však vyvoláva otáznik. Značka očakáva, že USA budú jej najväčším trhom. Ohrozená je aj značka Audi, ktorá na rozdiel od BMW a Mercedesu je bez akejkoľvek americkej produkcie. Zatiaľ. Modely ako Porsche Cayenne alebo Audi Q7 sa do USA dovážajú zo Slovenska.