Domov SPRÁVY News Nový šéf buchol po stole, Peugeot 205 GTi dostane nasledovníka

Nový šéf buchol po stole, Peugeot 205 GTi dostane nasledovníka

Peugeot 205 GTi
Foto: Peugeot

Alain Favey krátko po svojom vymenovaní do funkcie CEO francúzskej značky potešil všetkých fanúšikov rýchlych Peugeotov. Žiadne PSE, ale na cesty sa vrátia modely GTi, prvým bude elektrická dvestoosmička.

Predchádzajúca CEO Linda Jackson, ktorá odišla do dôchodku, viedla značku Peugeot výrazne zelenými cestičkami. Výsledkom jej práce je, že Peugeot má v portfóliu 12 plne elektrických vozidiel, čo je najviac spomedzi všetkých mainstreamových značiek predávaných v Európe. Favey, ktorý 20 rokov pracoval v Citroene a 15 rokov v rôznych značkách koncernu Volkswagen, zachová kontinuitu tohto smerovania. “Okrem krásnych produktov, ktoré sú už prítomné na našich trhoch, vybudujeme svetlú, úspešnú a udržateľnú budúcnosť pre Peugeot zameraním sa na našich zákazníkov a na posilnenie našich partnerstiev. V roku 2025 sme určite vo výkonnostnom režime,” poznamenal na online stretnutí s novinármi z celého sveta, ktoré sa konalo v polovici februára.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

V Peugeote však už nehovoria, že elektromobily sú jedinou cestou. Ich predaj bude dôležitý, ale aby dokázali uspokojiť potreby všetkých zákazníkov, využijú multienergetické podvozkové platformy na to, aby priniesli alternatívy v podobe mild-hybridných alebo plug-in hybridných vozidiel. Spaľovacie motory tak zostanú dôležitou súčasťou predaja.

Novinky pre rok 2025

Zdá sa, že Peugeot tento rok neuvedie na trh žiadny celkom nový model. Tešiť sa však môžeme na modely E-3008 a E-5008 Dual Motor s výkonom 325 koní, 5-miestny model E-5008 a facelift 308, ktorý by mal prísť v závere roka.

Nová generácia 3008 dosiahla veľký komerčný úspech. V tomto období prekročila 120 000 objednávok, pričom 22 % z nich tvoria objednávky na čisto elektrické verzie. To je podiel, ktorý je výrazne vyšší ako priemer segmentu. Peugeot avizuje, že v najbližších týždňoch sa v showroomoch objavia verzie s dvoma elektromotormi a teda pohonom 4×4. Tie budú vybavené predným elektromotor s výkonom 213 koní a zadným s výkonom 112 koní, pričom celkový výkon pohonnej sústavy bude 325 koní. Tento pohon bude dostupný aj pre E-5008.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

V prvej polovici roka potom ďalej príde veľmi zaujímavá verzia E-5008 s piatimi sedadlami. E-5008 sa od E-3008 odlišuje okrem rozmerov predovšetkým tým, že E-5008 poskytuje štandardne 7 sedadiel. Novou verziou však Peugeot osloví tých zákazníkov, ktorí hľadajú viac miesta a väčšiu nosnosť bez toho, aby potrebovali tretí rad sedadiel. 5-miestny Peugeot E-5008 tak ponúkne základný objem batožinového priestoru až 994 litrov, čo je viac ako ponúka päťmiestny Kodiaq. Po sklopení druhého radu sedadiel sa batožinový priestor zväčší až na 2310 litrov. Len kvôli predstave – takýto objem stačí na uloženie 2 veľkých, 1 stredného a 12 (!) malých kufrov.

Drobnou, ale významnou aktualizáciou pre elektrické Peugeoty 3008 a 5008 bude predhrievanie batérie riadené prostredníctvom plánovača ciest. Takýto systém poskytujú niektoré konkurenčné elektromobily už roky, ale je to šikovný systém ako zrýchliť nabíjanie batérie počas dlhších ciest.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Udržateľná výroba

Pre značku Peugeot je takisto dôležité vybudovať komplexný udržateľný prístup s ohľadom na budúce generácie. Peugeot preto do svojich procesov zahŕňa prijatie udržateľných priemyselných metód a materiálov pri výrobe vozidiel. Továrne Peugeot spotrebúvajú menej energie a prírodných zdrojov, pričom postupne prechádzajú na obnoviteľné zdroje energie. Automobilka v súčasnosti využíva 60 % dekarbonizovanej elektrickej energie s cieľom dosiahnuť do roku 2030 100 %. Symbolom nových udržateľných postupov je model E-3008. V jeho prípade je 85 % materiálov recyklovateľných a celkovo obsahuje 24 % recyklovaných materiálov.

Peugeot 208 GTi
Foto: Peugeot

Návrat GTi

Favey od zaťiatku svojho pôsobenia vo funkcii CEO tvrdil, že by rád na cesty vrátil športovo orientované modely GTi. Tie z ponuky francúzskej značky zmizli v roku 2021. Peugeot vytvoril novú skratku PSE, tá však bola súčasťou len výkonnej verzie modelu 508. Favey povedal, že návrat označenia GTi je otázkou, ktorú si často kládol od svojho nástupu na post výkonného riaditeľa značky Peugeot. “Veľmi túžim spojiť značku Peugeot s jej minulosťou a s jej dedičstvom. Musíme sa pozrieť na to, aké je dedičstvo značky a uvidíme, do akej miery sa to dá prispôsobiť modernému svetu. Takže nič nie je vylúčené.” Koncern Stellantis má techniku pre malé športové hatchbacky v podobe elektrických verzií Abarth 600e alebo Lancia Ypsilon HF, takže aplikovať ju na Peugeot 208 by nemal byť problém.

To, čo Favey ešte predchádzajúci mesiac hovoril s istou dávkou opatrnosti, to teraz potvrdil s absolútnou istotou. “Potvrdzujem, že čo najskôr opäť predstavíme model GTi pre Peugeot e-208. Takto sme sa rozhodli.” Favey tak vyslal signál, že Peugeot sa chce opäť spojiť so svojou minulosťou a svojim zákazníkom ponúknuť prepojenie medzi motoristickým športom a cestnými vozidlami prostredníctvom na jazdu a výkon orientovaných automobilov. “Chceme pokračovať v udržiavaní reputácie značky, že naše vozidlá vytvárajú špecifické pocity z jazdy.” Favey zároveň nevylúčil, že po modeli e-208 GTi by prísť aj nejaký ďalší model s týmto legendárnym označením. Je však veľmi pravdepodobné, že spojenie GTi s výlučne spaľovacím motorom už nebude na programe dňa.

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.4 / 5. Počet hodnotení 14

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokToto auto vyrábali 28 rokov. Prechod na elektromobilitu neprežije
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.