Domov SPRÁVY News Likvidujú európske dovozné clá automobilový priemysel?

Likvidujú európske dovozné clá automobilový priemysel?

Seat Arona
Foto: Seat

Automobilka Seat varuje, že možno bude musieť začať prepúšťať zamestnancov a prestať vyrábať modely Ibiza a Arona. Dôvodom sú vysoké dovozné clá na elektromobil Cupra Tavascan, ktorý sa vyrába v Číne.

Značka Seat patriaca pod koncern Volkswagen, varovala, že vplyv nových dovozných ciel Európskej únie na elektromobily vyrobené v Číne ju môžu prinútiť zastaviť výrobu modelov Ibiza a Arona, a začať prepúšťať zamestnancov v snahe získať späť ťažké straty a vyrovnať svoj predajný mix. Španielska automobilka v súčasnosti vyrába svoje SUV Cupra Tavascan v hodnote 56 000 eur v Číne a od októbra 2024 absorbuje dodatočnú dovoznú daň vo výške 20,7 % (nad rámec predchádzajúcich 10 %), ktorú EÚ uvalila na elektromobily dovážané z Číny. Clá boli zavedené v boji proti vládou dotovaným čínskym značkám, ktoré podkopávajú európskych výrobcov automobilov, ale platia na všetky elektromobily vyrábané v Číne, teda aj na tie európske.

Foto: Seat

Clá nás neochránia, práve naopak

Generálny riaditeľ Wayne Griffiths v rozhovore pre Autocar uviedol, že clá “nechránia Európu ani Španielsko” a namiesto toho “nás poškodia“, pričom odkazoval na vplyv, ktorý majú na schopnosť firmy dosiahnuť čoraz prísnejšie emisné ciele. Varoval, že finančné dôsledky v podobe straty predaja a nákladných pokút by mohli viesť k tomu, že Seat bude musieť znížiť svoju pracovnú silu a ponuku vozidiel so spaľovacím motorom. Griffiths povedal: “To nás potenciálne stavia do pozície, keď budeme musieť začať prepúšťať ľudí. Momentálne platíme tarifu namiesto zákazníka, ale nemôžeme v tom dlhodobo pokračovať. Ak clá nebudú zrušené, budeme musieť zastaviť výrobu modelov Seat Ibiza a Arona a znížiť výrobu spaľovacích áut.” Griffiths nepotvrdil, či bude zastavenie trvalé alebo dočasné.

Facelift alebo zánik?

V decembri 2024 sa Seat zaviazal výrazne modernizovať modely Ibiza a Arona v priebehu tohto roka a ponúknuť im hybridný pohon. “Teraz sa snažíme nájsť riešenie v zložitom legislatívnom rámci, pretože táto vec sa týka všetkých výrobcov. Takže s tým momentálne bojujeme. A existujú rôzne mechanizmy, ktoré môžete použiť, aby ste sa pokúsili nájsť lepšie riešenie.” Spomenul Teslu, ktorej sa podarilo znížiť clá na svoje elektromobily vyrobené v Číne na 7,8 %. “Spolu s Európskou komisiou sa pozeráme na všetky možnosti,” povedal Griffiths. “A dobrou správou je, že máme podporu španielskej vlády, aby sme našli riešenie.

Foto: Seat

Nebude to ľahké

Na otázku, aké riešenie by chcel dosiahnuť, odpovedal “nula“, ale myslel tým clo vo výške 10 %, ktoré platilo pôvodne. “Vtedy to boli clá, ktoré boli základom pre všetky naše rozhodnutia,” vysvetlil. Na záver dodal: “Tvorcovia politík musia pochopiť, že keď ako automobilová spoločnosť robíme rozhodnutia, sú to dlhodobé rozhodnutia o technológiách, modeloch, platformách a výrobných závodoch. Nemôžete meniť rozhodnutia z jedného dňa na druhý, potrebujete určitú kontinuitu. Ak začnete meniť pravidlá hry počas hrania, je ťažké ju hrať. Takže si myslím, že v tom potrebujeme určitú istotu.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJAutocar
Predchádzajúci článokCupra a ABT prinášajú atraktívnu edíciu modelov Formentor a Leon
Nasledujúci článokMG4 Electric má nástupcu, do Európy príde ešte tento rok
Vo svete motorizmu sa pohybujem približne 20 rokov. Hlavnou náplňou je online priestor www.startstop.sk a printový magazín Stop. Okrem áut sa rád venujem mojim dvom deťom, rád sledujem hokej a futbal.