Automobilka Seat varuje, že možno bude musieť začať prepúšťať zamestnancov a prestať vyrábať modely Ibiza a Arona. Dôvodom sú vysoké dovozné clá na elektromobil Cupra Tavascan, ktorý sa vyrába v Číne.
Značka Seat patriaca pod koncern Volkswagen, varovala, že vplyv nových dovozných ciel Európskej únie na elektromobily vyrobené v Číne ju môžu prinútiť zastaviť výrobu modelov Ibiza a Arona, a začať prepúšťať zamestnancov v snahe získať späť ťažké straty a vyrovnať svoj predajný mix. Španielska automobilka v súčasnosti vyrába svoje SUV Cupra Tavascan v hodnote 56 000 eur v Číne a od októbra 2024 absorbuje dodatočnú dovoznú daň vo výške 20,7 % (nad rámec predchádzajúcich 10 %), ktorú EÚ uvalila na elektromobily dovážané z Číny. Clá boli zavedené v boji proti vládou dotovaným čínskym značkám, ktoré podkopávajú európskych výrobcov automobilov, ale platia na všetky elektromobily vyrábané v Číne, teda aj na tie európske.

Clá nás neochránia, práve naopak
Generálny riaditeľ Wayne Griffiths v rozhovore pre Autocar uviedol, že clá “nechránia Európu ani Španielsko” a namiesto toho “nás poškodia“, pričom odkazoval na vplyv, ktorý majú na schopnosť firmy dosiahnuť čoraz prísnejšie emisné ciele. Varoval, že finančné dôsledky v podobe straty predaja a nákladných pokút by mohli viesť k tomu, že Seat bude musieť znížiť svoju pracovnú silu a ponuku vozidiel so spaľovacím motorom. Griffiths povedal: “To nás potenciálne stavia do pozície, keď budeme musieť začať prepúšťať ľudí. Momentálne platíme tarifu namiesto zákazníka, ale nemôžeme v tom dlhodobo pokračovať. Ak clá nebudú zrušené, budeme musieť zastaviť výrobu modelov Seat Ibiza a Arona a znížiť výrobu spaľovacích áut.” Griffiths nepotvrdil, či bude zastavenie trvalé alebo dočasné.
Facelift alebo zánik?
V decembri 2024 sa Seat zaviazal výrazne modernizovať modely Ibiza a Arona v priebehu tohto roka a ponúknuť im hybridný pohon. “Teraz sa snažíme nájsť riešenie v zložitom legislatívnom rámci, pretože táto vec sa týka všetkých výrobcov. Takže s tým momentálne bojujeme. A existujú rôzne mechanizmy, ktoré môžete použiť, aby ste sa pokúsili nájsť lepšie riešenie.” Spomenul Teslu, ktorej sa podarilo znížiť clá na svoje elektromobily vyrobené v Číne na 7,8 %. “Spolu s Európskou komisiou sa pozeráme na všetky možnosti,” povedal Griffiths. “A dobrou správou je, že máme podporu španielskej vlády, aby sme našli riešenie.”

Nebude to ľahké
Na otázku, aké riešenie by chcel dosiahnuť, odpovedal “nula“, ale myslel tým clo vo výške 10 %, ktoré platilo pôvodne. “Vtedy to boli clá, ktoré boli základom pre všetky naše rozhodnutia,” vysvetlil. Na záver dodal: “Tvorcovia politík musia pochopiť, že keď ako automobilová spoločnosť robíme rozhodnutia, sú to dlhodobé rozhodnutia o technológiách, modeloch, platformách a výrobných závodoch. Nemôžete meniť rozhodnutia z jedného dňa na druhý, potrebujete určitú kontinuitu. Ak začnete meniť pravidlá hry počas hrania, je ťažké ju hrať. Takže si myslím, že v tom potrebujeme určitú istotu.“