Domov SPRÁVY Elektromobilita Elektromobil s tromi pedálmi? Nový patent rozdelil motoristov na dva tábory

Elektromobil s tromi pedálmi? Nový patent rozdelil motoristov na dva tábory

Foto: Ford

Ford si nechal patentovať technológiu, ktorá prináša manuálnu prevodovku do elektromobilov s haptickou odozvou a spojkovým pedálom.

Tento koncept vyvolal širokú diskusiu, keďže elektromobily radenie nepotrebujú. Sú navrhnuté tak, aby poskytovali plynulú a efektívnu jazdu bez manuálneho zásahu. Ford však verí, že simulované radenie priláka nadšencov klasických áut a pridá nový rozmer interakcie vodiča s vozidlom. Aké sú dôvody tohto kroku, aké výhody či nevýhody môže priniesť a ako by mohol ovplyvniť budúcnosť elektromobility?

Prečo manuálna prevodovka v elektromobile?

Tradičné elektromobily nepotrebujú manuálne radenie, pretože ich motory poskytujú okamžitý krútiaci moment a široký rozsah využiteľných otáčok. Napriek tomu Ford vidí potenciál v simulácii manuálneho radenia. Táto technológia by mohla zvýšiť zapojenie vodiča do jazdy a poskytnúť mu známy pocit z ovládania vozidla, ktorý je charakteristický pre vozidlá so spaľovacími motormi.

manuálna prevodovka Ford
Foto: Ford

Ako bude fungovať simulovaná prevodovka?

Patent spoločnosti Ford opisuje prevodovku s fyzickou radiacou pákou a spojkovým pedálom, ktoré sú podporované haptickou odozvou. Počítač reguluje odpor spojky a radenie tak, aby napodobnil pocit skutočnej manuálnej prevodovky, ale bez mechanických prevodov. Táto technológia využíva aktuátory a elektronický ovládač na úpravu rýchlosti a krútiaceho momentu motora podľa polohy páky. Vodič tak získava pocit z radenia prevodových stupňov. Malé motory v základni páky zabezpečujú haptickú odozvu, ktorá simuluje vibrácie a odpor manuálnych prevodoviek.

Foto: Ford

Ford nie je jedinou automobilkou, ktorá skúma možnosti manuálneho radenia v elektrických vozidlách. Hyundai v modeli Ioniq 5 N použil funkciu „fake EV shifting“, ktorá napodobňuje manuálnu prevodovku. Toyota plánuje zaviesť systém „Interactive Manual Drive“ ktorá bude simulovať pocit osemstupňovej manuálnej prevodovky.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Tieto inovácie sú reakciou na obavy z nedostatku fyzickej spätnej väzby a zapojenia vodiča pri jazde s elektrickými vozidlami. Popularita manuálnych prevodoviek klesá. V USA má manuál iba 1 % predaných áut a ovláda ho len 18 % Američanov.

Bude to mať vplyv na výkon a efektivitu?

Simulované radenie v elektromobiloch, ako patentovaný systém Fordu, neovplyvňuje výkon ani energetickú efektivitu. Mení však odozvu akcelerátora a umožňuje vodičovi zvoliť preferovaný jazdný režim. Ford pravdepodobne poskytne možnosť prepínať medzi tradičným automatickým režimom a manuálnou simuláciou, čím vyhovie rôznym preferenciám vodičov.

Potenciálne výhody a nevýhody

Zavedenie takéhoto systému môže zvýšiť zážitok z jazdy a prilákať nadšencov, ktorí oceňujú interaktívnejšie ovládanie vozidla. Napríklad Ford už v minulosti predstavil prevodovku PowerShift, ktorá kombinovala výhody manuálnych a automatických prevodoviek.

automatická prevodovka Ford Powershift
Foto: Ford

Na druhej strane, pridanie takýchto systémov zvyšuje zložitosť vozidla, čo môže viesť k vyšším nákladom a potenciálnym problémom s údržbou. Napríklad automatická spojka, ktorú Ford patentoval, je zložitejší mechanizmus než tradičný hydraulický systém spojky. Preto je dôležité zvážiť, či prínosy v podobe zlepšeného zážitku z jazdy prevažujú nad týmito potenciálnymi nevýhodami.

Reakcie verejnosti a automobilových expertov

Názory na patent spoločnosti Ford, ktorý simuluje manuálnu prevodovku v elektromobiloch, sa líšia. Niektorí vodiči a odborníci vítajú túto inováciu ako spôsob, ako zachovať tradičný zážitok z jazdy a zvýšiť zapojenie vodiča v ére elektromobility. Iní však považujú takýto systém za zbytočný a nostalgický prvok, ktorý neprináša reálnu hodnotu pre moderné elektrické vozidlá. Navyše, s poklesom popularity manuálnych prevodoviek a zníženou znalosťou ich ovládania medzi mladšími vodičmi, je otázne, aký veľký trh by takáto technológia oslovila.

Kedy môžeme očakávať tento systém v sériových autách?

Spoločnosť Ford len nedávno podala patent na manuálnu prevodovku s elektrickou spojkou, a mohla by si nájsť uplatnenie v budúcich modeloch, ako je Mustang alebo Bronco.

Ford Mustang a kôň
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Táto inovácia by umožnila vodičom zažiť tradičný pocit z manuálneho radenia bez potreby fyzického spojkového pedálu. Ford však zatiaľ nepotvrdil, kedy a v ktorých modeloch plánuje tento systém implementovať. A naďalej zostáva otázne, kedy sa tieto systémy objavia v sériovo vyrábaných vozidlách.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 3

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokĽudia naň míňali stovky eur, automobilka im zatrhla obľúbený prvok
Nasledujúci článokŠtát vyžmýka vrecká Slovákov: Mnohí prídu o tisíce € a nič netušia
Od roku 2024 pracujem ako redaktor a som členom redakcie magazínu Stop. Autá sú pre mňa nielen prácou, ale aj vášňou a celoživotnou zábavou. Rád cestujem, pravidelne sa zúčastňujem prestížnych tuningových stretnutí a zároveň jazdím amatérske slalomy, kde si užívam radosť z jazdy.