Domov SPRÁVY News Toto auto má špeciálne tlačidlo na predbiehanie. Výrobca Slovensko ignoruje

Toto auto má špeciálne tlačidlo na predbiehanie. Výrobca Slovensko ignoruje

Alpine A390
Foto: Alpine

Hyundai IONIQ 5 N a Porsche Macan majú nového konkurenta. Alpine odhaľuje výkonné štvordverové kupé s vyššou stavbou karosérie s označením A390. 

Značka Alpine je historický známa výrobou ľahkých a obratných športiakov. Renault sa rozhodol pre jej oživenie a vytvoril jazdecky veľmi zaujímavé agilné športové kupé A110, ktoré skutočne dokáže konkurovať aj veľkým menám automobilového sveta, ako napríklad Porsche Cayman. Ide však viac-menej o jednoúčelové vozidlo, ktoré dokáže nadchnúť zopár nadšencov, ale Renault má s Alpine ambíciu predávať podstatne viac produktov. Portfólio sa tak rozširuje a rozširovať aj ďalej bude, hoci pôvodná myšlienka je od Alpine z minulého storočia viac ako vzdialená. Lenže je to viac ako pochopiteľné – čoraz viac zákazníkov vyhľadáva jazdecky talentované SUV a dvojmiestne kupé sú na ústupe. Aj preto prichádza vizuálne mimoriadne atraktívny model Alpine A390.

Alpine A390
Foto: Alpine

Tretí člen do partie

Alpine A390 je po kupé A110 a elektrickom hatchbacku A290, držiteľovi titulu európske auto roka, v poradí už tretím modelovým radom značky Alpine. Jej modely sa oficiálne na Slovensku zatiaľ nepredávajú. Môže sa to zmeniť v budúcnosti, keď portfólio značky bude tvoriť viac modelov. Dizajn sériového modelu očakávane vychádza z minuloročného konceptu predstaveného na autosalóne v Paríži. Výkonné vozidlá s vyššou stavbou karosérie sú v Európe populárne, preto A390 môže k Alpine pritiahnuť celkom novú klientelu. Treba mať však na pamäti, že podobne ako Porsche Macan alebo Hyundai IONIQ 5 N, Alpine A390 sa bude predávať výhradne s plne elektrickým pohonom.

Alpine A390
Foto: Alpine

Alpine A390 meria 4,6 m na dĺžku a 1,5 m na výšku, pričom poskytuje batožinový priestor s objemom 532 litrov. Má tak blízko napríklad ku Cupre Tavascan alebo Škode Enyaq RS, avšak top verzia poskytuje ďaleko vyšší výkon vďaka koncepcii s tromi elektromotormi. Táto koncepcia je navrhnutá na mieru pre Alpine, hoci podvozkovú platformu Ampr Medium zdieľa s Renault Scénic či Nissan Ariya. Vpredu sa nachádza jeden elektromotor a vzadu dva, takže Alpine A390 využíva pohon všetkých kolies s prednosťou prenosu krútiaceho momentu na zadnú nápravu. Pre lepšie dynamické vlastnosti nechýba systém vektorovania krútiaceho momentu.

Alpine A390
Foto: Alpine

Interiér

V interiéri Alpine A390 nezaprie príbuznosť s Renaultom Scénic. Má podobnú vertikálne orientovanú obrazovku multimediálneho systému a aj niektoré ovládacie prvky prezrádzajú príslušnosť k Renaultu. Stredový tunel však odkazuje na spracovanie kupé A110. Zvuk simuluje prejav štvorvalcového benzínového motora z A110, Alpine A390 ale nevyužíva simuláciu prevodovky ako napríklad Hyundai.

Alpine A390
Foto: Alpine

Volant s rôznymi spínačmi a páčkami je inšpirovaný F1.  Jasnomodré tlačidlo zobrazuje písmená RCH, čo znamená dobitie, takže prostredníctvom neho je možné nastavovať úroveň rekuperácie. Červené so skratkou OV doslovne znamená predbiehanie a na 10 sekúnd poskytuje zvýšený výkon, ktorý je práve možné využiť počas tohto dynamického manévru. A napokon tretie tlačidlo umožňuje nastavenie jazdného režimu. Alpine A390 je vybavené dokonca aj softvérom, ktorý je typický skôr pre skutočné okruhové vozidlá. Prostredníctvom podrobnej telemetrie a jej analýzy sa môže jazdec zlepšovať a jazdiť rýchlejšie kolá na uzavretom okruhu.

Foto: Alpine

GT a GTS

Na trh prídu na dve verzie – GT s výkonom 400 koní (0-100 km/h za 4,8 sekundy, maximálna rýchlosť 200 km/h)) a GTS s výkonom 470 koní a 808 Nm, ktorá zrýchli z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy a dosiahne maximálku 220 km/h. Zrýchlením sa vyrovná modelu Alpine A110 R, hoci ten je tak o približne 1 tonu ľahší. Alpine A390 má základnú pohotovostnú hmotnosť na úrovni okolo 2,1 tony. To síce úplne nekorešponduje s pôvodnými hodnotami značky, ale už sme sa neraz na vlastnej koži presvedčili, že vďaka nízkemu ťažisku a vektorovaniu krútiaceho momentu dokážu aj takto ťažké vozidlá poskytovať pôsobivé dynamické vlastnosti. Oba varianty používajú batériu s kapacitou 89 kWh, ktorá v zmysle noriem WLTP vystačí na dojazd 520 až 550 km. Maximálny nabíjací výkon je 190 kW.

Foto: Alpine

Alpine A390 používa špeciálne odpruženie s hydraulickými dorazmi, ktoré ponúka vynikajúci kompromis medzi komfortom a ovládateľnosťou. Medzi technickými voľbami, ktoré urobili vývojoví inžinieri spoločnosti Alpine, je veľmi krátky prevodový pomer riadenia umožňujúci minimálne uhly natočenia kolies, čo vedie k priamočiaremu pocitu z jazdy. Osobitná pozornosť sa venovala aj pocitu z brzdenia, aby sa zabezpečilo jednoduché dávkovanie brzdnej sily za všetkých jazdných podmienok. Automobil je vybavený 365 mm kotúčmi so 6-piestovými strmeňmi, čo je pre Alpine novinka.

Foto: Alpine

Alpine A390 je do veľkej miery francúzskym autom. Navrhnutý a vyrobený je v Manufacture Alpine Dieppe Jean Rédélé v historickej továrni spoločnosti Alpine. Jeho motory sa vyrábajú v závode Cléon, vysokovýkonné NMC batérie Verkor používajú články a moduly vyrobené v Dunkerque a montované v Douai. Vo výbave nechýbajú pneumatiky Michelin ani audiosystém Devialet. Na vybrané európske trhy príde na jeseň tohto roka.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJTS Alpine
Predchádzajúci článokZákaz dieselových áut zničí dovolenky Slovákov, masívne pokuty pre naftové motory
Nasledujúci článokNetušia o skrytom riziku: Tento pás pri cestách zneisťuje vodičov
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.