Niektoré európske závody na výrobu automobilových dielov podľa Reuters pozastavili výrobu a Mercedes-Benz zvažuje možnosti, ako sa chrániť pred nedostatkom vzácnych zemín, keďže obavy zo škôd spôsobených čínskymi obmedzeniami vývozu kritických nerastov sa prehlbujú po celom svete.
Aprílové rozhodnutie Číny pozastaviť vývoz širokej škály vzácnych zemín a súvisiacich magnetov prevrátilo naruby dodávateľské reťazce, ktoré sú dôležité pre výrobcov automobilov, leteckých výrobcov, spoločností produkujúcich polovodiče a vojenských dodávateľov po celom svete. Čínska dominancia v odvetví kritických surovín nerastov, ktoré sú kľúčom k prechodu na zelenú energiu, je čoraz viac vnímaná ako kľúčový bod pákového efektu pre Peking v jeho obchodnej vojne s americkým prezidentom Donaldom Trumpom. Čína produkuje približne 90 % vzácnych zemín na svete a zástupcovia automobilového priemyslu varovali pred rastúcimi hrozbami pre výrobu v dôsledku ich závislosti od týchto dielov.
„Len to kladie dôraz na systém, ktorý je vysoko organizovaný a diely sa objednávajú mnoho týždňov vopred,” povedal Sherry House, finančný šéf spoločnosti Ford, na konferencii pre investorov v stredu. Povedal, že čínske kontroly vývozu pridávajú administratívne vrstvy, ktoré sú niekedy hladké a niekedy nie. „Naďalej je to problém a naďalej na problémoch pracujeme.” Komisár EÚ pre obchod Maroš Šefčovič v stredu uviedol, že on a jeho čínsky náprotivok sa dohodli na čo najrýchlejšom objasnení situácie vzácnych zemín. „Musíme znížiť našu závislosť od všetkých krajín, najmä od krajín ako je Čína, od ktorých sme viac ako 100 % závislí,” uviedol komisár EÚ pre priemyselnú stratégiu Stephane Sejourne.
Bude sa opakovať situácia po Covide?
Európska asociácia dodávateľov automobilov CLEPA uviedla, že niekoľko výrobných liniek sa po vyčerpaní dodávok zatvorilo. Zo stoviek žiadostí o vývozné licencie podaných dodávateľmi automobilov od začiatku apríla bola doteraz schválená len štvrtina, pričom niektoré žiadosti boli zamietnuté z vysoko procedurálnych dôvodov. Nepovedala, o ktoré spoločnosti ide, ale varovala pred ďalšími výpadkami. Zatiaľ čo oznámenie Číny v apríli sa zhodovalo so širším balíkom odvetných opatrení proti clám Washingtonu, opatrenia sa uplatňujú globálne a vyvolávajú obavy medzi podnikateľmi na celom svete. Šéf výroby Mercedes-Benz Joerg Burzer povedal, že hovorí s poprednými dodávateľmi o budovaní nárazníkov, ako sú zásoby na ochranu pred potenciálnymi hrozbami pre dodávky. Mercedes v súčasnosti nebol nedostatkom ovplyvnený. BMW sa vyjadrilo, že časť dodávateľskej siete síce bola narušená, ale jej vlastné závody fungujú normálne.
Automobilky v ohrození?
Nemecké a americké automobilky sa sťažovali, že obmedzenia zavedené Čínou ohrozujú výrobu. Mathias Miedreich, člen predstavenstva pre elektrifikovaný pohon nemeckého dodávateľa automobilov ZF Friedrichshafen, uviedol, že spoločnosť bola do značnej miery schopná získať potrebné povolenia z Číny. Na utorkovom brífingu pre médiá uviedol, že sa obáva, že situácia by sa nakoniec mohla podobať nedostatku počítačových čipov počas pandémie COVID-19, ktorá vymazala milióny vozidiel z výrobných plánov výrobcov automobilov.
Mnohé lobujú u svojich vlád, aby našli rýchle riešenie, ale niektoré spoločnosti majú dostatok zásob len na niekoľko týždňov alebo mesiacov, uviedol v e-mailovom vyhlásení Wolfgang Weber, generálny riaditeľ nemeckého združenia elektrotechnického a digitálneho priemyslu ZVEI. Švédsky Autoliv, najväčší svetový výrobca airbagov a bezpečnostných pásov, uviedol, že jeho prevádzka nie je ovplyvnená, ale generálny riaditeľ Mikael Bratt vyhlásil, že zriadil pracovnú skupinu na zvládnutie situácie.
Existuje riešenie?
Existuje len málo alternatív, ako nahradiť magnety z Číny. Výrobcovia automobilov od General Motors po BMW a významní dodávatelia ako ZF a BorgWarner skúmajú alebo vyvinuli motory s nízkym až nulovým obsahom vzácnych zemín v snahe znížiť svoju závislosť od Číny, ale len máloktorým sa podarilo rozšíriť výrobu, aby znížili náklady.
BMW nasadilo elektromotor bez magnetov pre svoju najnovšiu generáciu elektromobilov, ale stále vyžaduje vzácne zeminy pre menšie motory poháňajúce komponenty, ako sú stierače alebo valčeky okien automobilov.
„Na nasledujúce tri roky neexistuje žiadne riešenie, okrem dohody s Čínou,” povedal Andreas Kroll, výkonný riaditeľ spoločnosti Noble Elements, dovozcu vzácnych zemín pre stredne veľké spoločnosti a startupy bez vlastných zásob.„Čína kontroluje prakticky 99,8 percenta celosvetovej produkcie ťažkých vzácnych zemín. Iné krajiny ich môžu vyrábať len v minimálnych množstvách, prakticky v laboratórnom meradle.”

Automobilky trpia kvôli Trumpovi
Pomalé tempo uvoľňovania kritických kontrol vývozu nerastných surovín v Číne sa stalo stredobodom Trumpovej kritiky Pekingu, ktorý podľa neho porušil prímerie dosiahnuté minulý mesiac o zrušení ciel a obchodných obmedzení. Trump sa snažil nanovo definovať obchodné vzťahy Spojených štátov s ich najväčším ekonomickým rivalom uvalením vysokých ciel na dovážaný tovar v hodnote miliárd dolárov v nádeji, že zníži obchodný deficit a vráti stratenú výrobu. Zaviedol clá až do výšky 145 % voči Číne, aby ich znížil po výpredaji na akciových, dlhopisových a menových trhoch kvôli rozsiahlej povahe poplatkov.
Čína reagovala vlastnými clami a využíva svoju dominanciu v kľúčových dodávateľských reťazcoch, aby presvedčila Trumpa, aby ustúpil. Očakáva sa, že Trump a čínsky prezident Si Ťin-pching budú tento týždeň hovoriť, aby sa pokúsili vyriešiť svoje rozdiely a predpokladá sa, že obmedzenia vývozu budú na popredných miestach programu. V jednom zo svojich príspevkov na sociálnych sieťach Trump uviedol, že Si Ťin-pching je veľmi tvrdý a je mimoriadne ťažké s ním uzavrieť dohodu.