Masový prechod k elektrickému pohonu prebieha pomalšie ako tvrdili pôvodné prognózy. Vo svete superšportov je nástup elektrických modelov ešte pozvoľnejší a drvivá väčšina výrobcov plánuje zostať pri spaľovacích motoroch. Výnimkou nie je ani populárna talianska automobilka.
Segment superšportov bude rozhodne jedným z posledných, ktorý zažije prechod na elektrický pohon, ak teda k nemu vôbec dôjde. Výrobcovia si to dobre uvedomujú. Ich zákazníci navyše stále preferujú konvenčné agregáty, a preto sa do plne elektrického portfólia vôbec nehrnú. Viaceré z nich si však pomaly chystajú pôdu. Do tejto skupiny môžeme zaradiť aj Lamborghini, ktoré pracuje na svojom prvom elektromobile. Ten by mal vychádzať z konceptu Lanzador, ktorý značka predstavila už v roku 2023. Lenže produkčná verzia má výrazné meškanie a skôr ako v roku 2029 ju neuvidíme. Talianska značka navyše medzičasom oznámila, že spaľovacích motorov sa v blízkej dobe neplánuje vzdať.

Spaľováky vraj stále nenaplnili svoj potenciál
Technický riaditeľ Lamborghini Rouven Mohr pre austrálsky magazín CarExpert povedal, že cieľom automobilky je zachovať spaľovacie motory „čo najdlhšie“. Je naďalej presvedčený, že spaľovacie agregáty stále nevyužili svoj plný potenciál: „Stále si myslíme, že máme veľa nápadov na prepravu, dovolím si povedať, spaľovacej budúcnosti.“ Toto rozhodnutie je podľa Mohra vo veľkej miere ovplyvnené emocionálnym vzrušením, ktoré elektrické pohonné jednotky nedokážu poskytnúť. Práve emocionálne spojenie je jedným zo základných stavebných kameňov Lamborghini. “Sme vrcholom emócií – o to sa snažíme. Viete, preto je pre nás zásadné, aby sme sa snažili pokračovať [so spaľovacími motormi].”
Či chcú pri stále prísnejších emisných limitoch v Európe dosiahnuť prežitie spaľovacích motorov len pomocou hybridnej technológie alebo aj syntetických palív, zatiaľ nie je jasné. Automobilka však v minulosti viackrát zopakovala, že práve e-palivá by mohli byť ich záchrancom.

Kvôli spomínaným reguláciám však už museli urobiť nejaké kompromisy. Jedným z nich bolo nahradenie atmosférickej V10-ky hybridnou V8-čkou, ktorú dostal model Temerario. Taktiež aj Revuelto disponuje hybridnou pohonnou jednotkou, avšak v kombinácii s majestátnym motorom V12. No a v elektrifikovanej verzii je k dispozícii aj Urus. Automobilka sa plánuje držať tejto stratégie aj naďalej, predaje sú totiž na vrchole. Spomínané SUV Urus je vypredané do roku 2026 a Revuelto až do 2027. Minulý rok bol dokonca pre Lamborghini v otázke predajov rekordný.
Spaľovacie motory tak budú vyvíjať a vyrábať aj naďalej. Vzdajú sa ich, až keď im to bude vyslovene nakázané. Vo vzduchu totiž stále visí plánovaný zákaz predaja nových áut so spaľovacími agregátmi v Európe od roku 2035. Otázne však je, či skutočne aj vstúpi do platnosti, alebo budeme svedkami uvoľnenia pôvodných reštrikcií či nejakej formy odkladu.