Domov SPRÁVY News VW si vyhodil z kopýtka, tak rýchly Golf tu ešte nikdy nebol

VW si vyhodil z kopýtka, tak rýchly Golf tu ešte nikdy nebol

Foto: Volkswagen

Najvýkonnejší, najrýchlejší, skrátka ten najlepší Golf s prívlastkom GTI, aký kedy vznikol. VW oslavuje okrúhle výročie, a preto si pripravil skutočnú lahôdku, EDITION 50.

Volkswagen oslavuje dôležitý míľnik vo svojej automobilovej histórii odhalením špeciálneho modelu Golf GTI EDITION 50. Novinku predstavili na 24-hodinových pretekoch na Nürburgringu a je oslavou 50. výročia modelu Golf GTI. Narodeniny síce bude mať až budúci rok, no značka sa rozhodla s oslavami začať už teraz.

Golf GTI je jedno z najúspešnejších kompaktných športových vozidiel na svete, ktorého sa celosvetovo predalo viac ako 2,5 milióna kusov. Model EDITION 50, ktorého výroba sa začne koncom roka 2025, dorazí k prvým zákazníkom začiatkom 2026, práve včas na veľké jubileum modelu GTI. „Už 50 rokov predstavuje GTI pre Volkswagen viac než len výkon, precíznosť a radosť z jazdy: je to spôsob života, ktorý spája našich fanúšikov na celom svete – a je základným prvkom toho, čo nás ako značku robí takými silnými,” hovorí Thomas Schäfer, generálny riaditeľ Volkswagenu.

Foto: Volkswagen
Vyšší výkon aj krútiaci moment

Automobilka zobrala svoju úlohu naozaj seriózne a verziu GTI si uctila skutočne úchvatným spôsobom. EDITION 50 je totiž najrýchlejším a najvýkonnejším sériovo vyrábaným modelom GTI v histórii. Môže sa pochváliť pôsobivým výkonom 239 kW (325 k) zo špeciálne upraveného 2,0-litrového preplňovaného 4-valca. Maximálny krútiaci moment dosahuje 420 Nm, čím výrazne prekonáva základné GTI a dokonca aj GTI Clubsport.

Foto: Volkswagen

„Golf GTI EDITION 50 je naše doteraz najrýchlejšie a najvýkonnejšie GTI. S voliteľným balíkom Performance sme koncept GTI posunuli na úplne novú úroveň,” vysvetľuje Sebastian Willmann, vedúci oddelenia vývoja podvozku a jazdnej dynamiky vo VW. Novo vyladený športový podvozok DCC, precízne nastavená uzávierka predného diferenciálu a vysoko presné progresívne riadenie prinášajú jubilejnému modelu výrazne lepšie dynamické vlastnosti.

Odtučňovacia kúra

Novinka zároveň „sedí“ o 15 mm nižšie ako klasický variant, s voliteľným balíčkom GTI Performance dokonca až o 20 mm. Súčasťou balíka sú aj na 19-palcových kovaných diskoch obuté semi-slick pneumatiky Bridgestone Potenza Race. Poskytujú väčšiu priľnavosť pri menšom valivom odpore a sú približne o 1,1 kg ľahšie na pneumatiku ako štandardné pneumatiky. Kované disky s hmotnosťou len 8 kg na kus sú približne o 3 kg ľahšie ako štandardné 19-palcové disky kolies. Okrem toho titánový výfukový systém Akrapovič ušetril ďalších 11 kg hmotnosti.

Foto: Volkswagen

„Do voliteľného podvozku Performance sme zapracovali naše skúsenosti z päťdesiatročného vývoja modelu GTI. Vychádzali sme pritom z technológie podvozku legendárneho modelu Golf VII GTI Clubsport a v kombinácii s novými semi-slick pneumatikami sa nám podarilo ešte viac zvýšiť úroveň priľnavosti na prednej náprave a zároveň dosiahnuť veľmi neutrálne a agilné jazdné vlastnosti. Našim zákazníkom tak ponúkame nielen najvýkonnejší model GTI v histórii, ale zároveň sme výrazne zvýšili presnosť pri zatáčaní v zákrutách a ešte viac spríjemnili zážitok z jazdy,” dodáva Willmann.

Najrýchlejšie GTI v histórii

Vylepšenia, ktoré sa prejavujú nielen na papieri, ale aj na trati. Golf GTI EDITION 50 totiž v apríli 2025 vytvoril nový rekord na okruhu Nürburgring a stal sa najrýchlejším GTI v histórii. Vozidlo riadené profesionálnym pretekárom Benjaminom Leuchterom zvládlo kolo za 7:46,13, čím prekonalo aj verziu Clubsport. Leuchter opísal EDITION 50 ako najpresnejší a najintuitívnejší športový VW, aký kedy riadil.

Foto: Volkswagen

V neposlednom rade prichádza Golf GTI EDITION 50 aj s viacerými dizajnovými prvkami, ktoré ho odlišujú od bežného modelu. V interiéri sú škrupinové sedadlá so šachovnicovým vzorom inšpirované pretekárskymi modelmi, červené bezpečnostné pásy a kožený športový volant s označením GTI 50. Dané logo nájdeme aj na ozdobných lištách prahov či na zadnom spojleri. Vozidlo dostalo aj upravený predný nárazník po vzore Clubsportu a aj celkovo ostrejšie črty, ktoré ho už na prvý pohľad odlišujú od klasického GTI.

Vďaka kombinácii výkonu, dedičstva a exkluzivity je Volkswagen Golf GTI EDITION 50 dôstojnou poctou piatim desaťročiam modelu GTI a podtrháva jeho výnimočnosť.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJTS Volkswagen
Predchádzajúci článokPeklo na kolesách má 4 turbá, 12 valcov a 2128 koní
Nasledujúci článokNové elektromobily totálne porazia diesel. Neuveríte tomu dojazdu