Domov SPRÁVY News Mercedes-AMG GT XX: 1000 kW EV ako z inej dimenzie

Mercedes-AMG GT XX: 1000 kW EV ako z inej dimenzie

Biomateriály

Názvom LABFIBER sa označujú inovatívne materiály založené na biotechnológiách. V technologickom programe sa používa alternatíva kože a alternatíva hodvábu, ktoré sú vyrobené s pomocou biotechnológií. Biotechnologická alternatíva kože LABFIBER je výsledkom partnerstva so spoločnosťou Modern Meadow, severoamerickým startupom zameraným na biodizajn. Materiál pozostáva z kombinácie recyklovanej gumy, rastlinných proteínov a biopolymérov. Biotechnologická alternatíva kože LABFIBER imituje najdôležitejšie vlastnosti kolagénov, ktoré sa vyskytujú v koži. Alternatívu kože je možne vyrobiť s rôznymi povrchovými úpravami, ako je nubuková koža, prírodná lícová useň alebo semiš, prípadne aj v rôznych farbách a vo vyhotoveniach vzbudzujúcich rôzne pocity z dotyku.

Foto: Mercedes-AMG

Chemickým procesom recyklácie sa najprv vyrábajú pyrolytický olej zo starých pneumatík a certifikovaný biometán z poľnohospodárskych odpadových materiálov. Tie sa následne spracúvajú na plastové vlákna podľa metódy rovnováhy biomasy. Z týchto mikrovlákien potom vzniká polotovar, ku ktorému sa pridávajú rastlinné proteíny a polyméry na biologickej báze. Táto kombinácia materiálov má na rozdiel od koženky podobnú štruktúru ako pravá koža a možno ju ďalej spracovávať v procesoch opätovného činenia ako pravú kožu. Vďaka tomu má rovnaký vysokokvalitný vzhľad, je rovnako príjemná na dotyk a vykazuje prirodzené vlastnosti starnutia. Je priedušná, vodeodolná a dokonca ľahšia ako pravá koža. Vďaka nízkej tepelnej vodivosti sa tento materiál ani v lete rýchlo nezohrieva. Stará pneumatika slúži ako základ pre približne štyri štvorcové metre biotechnologickej alternatívy kože LABFIBER. Týmto materiálom sú potiahnuté čierne sedacie podušky na škrupinových sedadlách.

Foto: Mercedes-AMG

Biotechnologická alternatíva hodvábu

Ďalším inovatívnym materiálom je fabrikovaná biotechnologická alternatíva hodvábu LABFIBER. V tomto prípade produkujú baktérie, ktoré boli pozmenené postupmi genetického inžinierstva, najprv proteíny hodvábu. Tieto proteíny sú procesom mokrého spriadania zušľachtené a vzniká z nich lesklá, hodvábna priadza. Syntetický hodváb má rovnaké funkčné vlastnosti ako živočíšny hodváb. Je však 100-percentne biologicky rozložiteľný, veľmi ľahký a zároveň pevný. Tento materiál už bol použitý vo vozidle VISION EQXX, ako aj na vreckách dverí štúdie Concept CLA Class. Slučky na zatváranie dverí sú v CONCEPT AMG GT XX vyhotovené z modernej alternatívy hodvábu a primerane k farbe exteriéru majú oranžovú farbu.

Mercedes Concept AMG GT XX
Foto: Mercedes-AMG

Sedadlá

Predné škrupinové sedadlá sú odvodené od pretekárskych škrupinových sedadiel z uhlíkových vlákien s vetracími otvormi a integrovanými opierkami hlavy. Novinkou sú ergonomicky optimalizované sedacie podušky s otvorenou trojrozmernou štruktúrou. Sú upevnené na suchý zips, a preto sa dajú ľahko vymeniť. Takto vzniká komfortná štruktúra sedadla, ktorá sa dá prispôsobiť konkrétnemu vodičovi. Aj myšlienka ukrytá za sedacími poduškami má pôvod v pretekárskom športe. Tu má každý pilot svoje vlastné sedacie podušky, ktoré sa dajú rýchlo vymeniť – napríklad pri striedaní vodičov počas vytrvalostných pretekov. V rámci štúdie bola pri individuálne stvárnených sedacích poduškách využitá technológia 3D tlače. Sken tela príslušnej osoby poskytuje údaje, ktoré sú relevantné pre ergonómiu. Šesťbodové bezpečnostné pásy zvýrazňujú športovú koncepciu dizajnu.

Aktívne, inteligentné, elektronicky ovládané aerokoleso s pohyblivými aerolopatkami

Osobitným highlightom z dielne AMG je aktívne aerokoleso. Toto koleso prvýkrát rieši hlavný konflikt medzi chladením bŕzd, aerodynamickou efektívnosťou a maximálnym dojazdom. Kovaný disk zo zliatiny hliníka s priemerom 21 palcov s 5-lúčovým dizajnom má päť pohyblivých plastových prvkov. Tieto lopatky priliehajú k disku, tesne ho uzatvárajú, a tým znižujú odpor vzduchu. Zlepšuje sa tým dojazd a znižuje sa energetická spotreba.

Mercedes Concept AMG GT XX
Foto: Mercedes-AMG

Riadiaci prístroj vo vozidle, ktorý okrem iného monitoruje a ovláda funkciu brzdovej sústavy, rozpozná potrebu intenzívnejšieho chladenia bŕzd. Riadiaci prístroj odošle signál do aktuátorov, ktoré sa vysunú a aktívne otvoria lopatky, čím sa na ráfiku kolesa otvorí kruhová štrbina. S podporou radiálnych lamiel na vnútornej strane aerodynamických lopatiek sa vzduch na chladenie bŕzd nasáva cez koleso a z kolesa. Takto zvýšený hmotnostný prietok vzduchu prináša nielen efektívnejšie chladenie bŕzd, ale aktívnym odvetrávaním podbehu kolesa sa pozitívne vplýva aj na aerodynamický prítlak.

Foto: Mercedes-AMG

Každé koleso má vo svojom náboji jednoduchý odmontovateľný centrálny aktuátor, ktorý uvádza aerodynamické lopatky do pohybu. Každý aktuátor je sebestačnou jednotkou, ktorá svoju elektrickú energiu získava sama cez minigenerátor prostredníctvom otáčania kolies. Aktuátor prostredníctvom rozhrania Bluetooth komunikuje bezdrôtovo s riadiacim prístrojom vo vozidle. Spolu s integrovaným vysokovýkonným akumulátorom dokáže preventívne uložiť energiu až na 200 pohybov lopatiek, čím je zaručené spoľahlivé chladenie bŕzd.

Prehľad najdôležitejších technických údajov

CONCEPT AMG GT XX
Motory Typ Tri motory s axiálnym tokom
Max. hnací výkon kW (k) > 1 000 (> 1 360)
Náhon Plnovariabilný náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+
Maximálna rýchlosť km/h > 360
Čas nabíjania na dojazd cca 400 km (WLTP)[2] min. ~5
Priemerný výkon nabíjania jednosmerným prúdom v rámci širokého rozsahu stavu nabitia kW > 850
Menovité napätie volt > 800
Dĺžka/šírka/výška mm 5 204/1 945 (2 130 so zrkadlami)/1 317
Hodnota cw 0,198

The New CONCEPT AMG GT XX | Walkaround

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

1
2
3
ZDROJTS Mercedes-AMG
Predchádzajúci článokTunel Karpaty nie je na zozname priorít: Čo bude s veľkolepým zámerom?
Nasledujúci článokTankujete raz, jazdíte týždne. Nový Qashqai prekvapí dojazdom
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.