Domov SPRÁVY News Parkovací kotúč na Slovensku, viete kedy a kde ho treba použiť?! Čo...

Parkovací kotúč na Slovensku, viete kedy a kde ho treba použiť?! Čo vám hrozí ak ho nemáte?

Parkovací kotúč alebo aj parkovacie hodiny nie sú žiadnou novinkou, v zahraničí sa s ňou môžete stretnúť na každej ulici. Výnimkou však nie je ani Slovensko, po roku 2014 sa s nimi môžete stretnúť aj v našich mestách a obciach.

Slovensko má ešte stále čo doháňať oproti krajinám západnej Európy a to najmä v oblasti infraštruktúry a dopravy. Parkovanie a parkovacia politika je jedným z najpálčivejších problémov, ktoré boli dlhodobo neriešené, čo prinieslo svoju daň. Po páde železnej opony sa naša krajina vydala cestou chaosu a nekoncepčných riešení. Ak sa aj niečo pozitívne spravilo, len zriedka sa myslelo na budúcnosť a dlhodobý horizont.

Dôsledky tohto konania pociťuje práve súčasná generácia, stačí navštíviť naše hlavné mesto a zistíme že na otázku dopravy sa tu jednoducho zabudlo. Výnimkou nie sú ani iné krajské a okresné mestá, kde sa počet áut postupne vyrovnáva počtu obyvateľov. Dnes už je úplne bežné vlastniť jedno či dve autá v rodine. Náš dlhodobý životný štandard za posledné dekády výrazným spôsobom narástol.

Naše mestá sú skôr veľké dediny

Na takýto nápor, pochopiteľne naše mestá a sídliská nie sú pripravené. Najväčší rozmach zaznamenali naše mestá v období 60,70 a 80-tych rokov. Od tej doby sa výrazným spôsobom nerozširovali ale skôr zahusťovali. Čo prinieslo nápor na hlavné ťahy, ktoré neboli dimenzované na taký počet vozidiel. Navyše, v posledných rokoch sme svedkami urbanizácie okolitých prímestských obcí z ktorých sa stávajú satelitné dediny s monofunkciou.

Takýto rast aglomerácie miest spôsobuje ešte väčší nápor na už tak dosť preťažené hlavné ťahy. Napríklad v našom hlavnom meste, má trvalý pobyt 440 948 ľudí, avšak odhaduje sa že ďalších viac ako 100 000 ľudí tu žije bez trvalého pobytu. Každý pracovný deň do Bratislavy dochádza ďalších 200 000 až 300 000 ľudí, najmä z okolitých obcí. Veľmi podobným spôsobom funguje aj Nitra, ktorá aktuálne zažíva boom.

Problém s parkovaním tak vzniká najmä v mestách a to v konkrétnych oblastiach v závislosti od konkrétneho časového obdobia. Počas pracovnej doby sú pochopiteľne sídliska prázdnejšie a napĺňa sa centrum mesta alebo kancelárske zóny. Naopak, v poobedných a večerných hodinách sa problém presúva opäť na sídliská.

Nejedná sa o žiadnu novinku

Riešením pre zóny s časovo obmedzeným náporom parkovania, je regulácia samotnej doby státia. Podobne ako sú niektorí motoristi zvyknutí napríklad v Nemecku, aj na Slovensku sa už môžete stretnúť so značkou prikazujúcou použiť k parkovaniu parkovací kotúč alebo hodiny. Pritom sa nejdená o žiadnu novinku, keďže s takouto značkou sa naši motoristi môžu v praxi stretnúť už od roku 2014.

Konkrétne píšeme o dopravnej značke s označením IP 17b – Parkovisko, parkovacie miesta s regulovaným státím. Samosprávy dokážu takýmto spôsobom regulovať dobu parkujúcich vozidiel na miestach kde je to potrebné. Napríklad pred rôznymi úradmi, inštitúciami a podobne.

Rande s realitou

V súčasnosti takýchto značiek v našich mestách pribúda a tak nás zaujímalo, či ich vodiči poznajú, registrujú a rešpektujú. Z našej ankety na sociálnych sieťach vysvitlo, že väčšina oslovených respondentov sa s konkrétnou značkou nestretla, alebo ju vôbec nezaregistrovali. 

Situáciu sme boli preveriť aj osobne, na ulici Borská v Bratislavskej mestskej časti Karlova Ves. Na parkovisku pozdĺž tejto ulice, hneď vedľa miestneho nákupného strediska, sa takáto regulácia nachádza. Zóna je riadne vyznačená a dopravná značka, ktorá ju upravuje je doplnená hneď trojicou dodatkových tabúľ.

Prvá upresňuje dobu počas ktorej značka platí, rovnako tak aj maximálnu povolenú dĺžku parkovania. Druhá priamo prikazuje vodičom použiť parkovací kotúč. Tretia informuje motoristov o možnosti zakúpiť si takýto parkovací kotúč priamo v neďalekom obchodnom centre.

V čase našej kontroly bolo parkovisko takmer úplne plné, z približne tridsiatich zaparkovaných vozidiel sme parkovací kotúč našli na jedinom vozidle. Niektorých parkujúcich vodičov sme oslovili, na otázku či vedia o nutnosti použiť parkovací kotúč nám odpovedali nejasne. Väčšina zmenu nezaregistrovala, iní argumentovali tým, že to aj tak nikto nekontroluje. Stretli sme sa aj s názorom, že by parkovacie kotúče mala rozdávať samospráva.

Pýtali sme sa aj miestnych, čo si o parkovacej regulácii myslia oni. Pán Peter (43) nám odpovedal jasne: ,,Je to zbytočné, aj tak to nikto nedodržiava. Teraz mám chodiť každé ráno hľadať parkovacie miesto, keď nejdem do práce?,, Podľa väčšiny opýtaných sa jedná o zbytočnú komplikáciu situácie, no našli sa aj takí, ktorí zmenu vítajú.

S otázkami v súvislosti s časovou reguláciou parkovania a používania parkovacích kotúčov, sme oslovili kanceláriu primátora hlavného mesta. Pýtali sme sa kde všade sa takéto zóny nachádzajú, odpovedala nám hovorkyňa Mgr. Katarína Rajčanová: ,, Časovo obmedzené státie (2 h) bude v Ružinove v rámci lokálnej regulácie (napr. Starý Ružinov), kde aktuálne prebieha vyznačovanie parkovacích miest. Podľa výkresu dopravného značenia sa bude vyžadovať použitie parkovacieho kotúča, na jeho použitie sa treba obrátiť na MČ, ktorá danú reguláciu zavádza. ,,

Zaujímali sme sa aj o to, či mesto plánuje zavádzanie nových lokalít s regulovaním státím. ,,Parkovacie miesta alebo úseky s časovo obmedzenou dĺžkou parkovania majú zmysel tam, kde je potrebné zabezpečiť obrátkovosť parkovacích miest, najmä pri úradoch, zdravotných strediskách a pod. Dopravné značenie 532 (vo verzií s alebo bez použitia parkovacieho kotúča) znemožňuje dlhodobé parkovanie (napr. zamestnancov) a zlepšuje dostupnosť parkovania pre ľudí, ktorí na daných úradoch/a pod. majú nejakú agendu. Mesto takéto úseky s obmedzenou časovou reguláciou využije v špecifických lokalitách, kde je potrebné zabezpečiť vysokú obrátkovosť parkovania, avšak prostredníctvom digitálneho parkovacieho kotúča v aplikácii.,, odpovedala nám hovorkyňa Mgr. Katarína Rajčanová.

Podobnou cestou sa vydali aj iné samosprávy naprieč celým Slovenskom, s takouto reguláciou sa môžete stretnúť okrem Bratislavy napríklad aj v Nitre, Prievidzi, Handlovej či v Bojniciach. Práve Prievidza bola jedným z prvých miest ktoré začalo používať dopravnú značku IP 17b.

Ako správne použiť parkovací kotúč/hodiny?

Dôvod prečo sme sa rozhodli upozorniť na túto problematiku je viac menej jasný. Je viac než  zrejmé, že uvedená dopravná značka nie je používaná často a vodiči, ktorí sa s ňou nestretli, ju ani nepoznajú. Samotný výklad tejto dopravnej značky všeobecne, ale aj s dodatkovou tabuľou, tiež nie je dostatočne zreteľný. Na Slovensku taktiež nikdy neprebehla osveta k tejto dopravnej značke.

Dopravná značka IP 17b sa používa tam kde je potrebné regulovať dĺžku parkovania. Preto pri parkovaní na takto označeným miestach je vodič pri príjazde povinný viditeľne umiestniť za sklo parkovací kotúč/hodiny, čo sú zvyčajne papierové, alebo plastové hodiny na ktorých je potrebné nastaviť čas začiatku parkovania. Bez parkovacieho kotúča sa nesmie na takto označených miestach parkovať.

Pri značke IP 17b vždy musí byť dodatková tabuľka, ktorá určuje maximálnu dobu parkovania. Okrem toho môže určovať, či je celá alebo jej časť aj spoplatnená, respektíve spoplatnená inou sadzbou. Taktiež môže definovať, že regulovane parkovanie neplatí celých 24 hodín ale iba určité obdobie.

Parkovacie kotúče/hodiny sa dajú zakúpiť v papiernictve, vybraných trafikách, špecializovaných motoristických obchodoch či na internete.

Zapojte sa s nami do súťaže o 10x parkovací kotúč so škrabkou! Súťaž prebieha na našom Facebookovom profile.

Čo vám hrozí ak ho nemáte?

Otázky sme adresovali aj priamo Mestskej polícii hlavného mesta Slovenskej republiky – Bratislavy. Zaujímalo nás predovšetkým to, či vodiči v našom hlavnom meste používajú parkovacie kotúče a to ako k prípadným neposlušným vodičom pristupuje mestská polícia. ,, Mestskí policajti sa stretávajú s množstvom vodičov, ktorí parkovacie kotúče využívajú. Šoféri ich poznajú najmä zo zahraničia, kde sú používané v oveľa väčšej miere ako u nás. Žiaľ, stále sa stretávame so šoférmi, ktorí nepoznajú značku IP 17b.“ hovorí hovorkyňa Mestskej polície Bratislava Mgr. Barbora Krajčovičová.

„Ak šofér nevlastní parkovací kotúč a musí zaparkovať na mieste, kde je jeho používanie vynútené značením, mal by napísať čas parkovania na papier a umiestniť ho viditeľne za čelné sklo.,, ďalej doplnila B. Krajčovičová.

Ako prebieha kontrola a aké sú sankcie? ,,Príslušník mestskej polície skontroluje čas, ktorý vodič vozidla po zaparkovaní nastavil a v závislosti od konkrétnej povolenej dĺžky parkovania na danom mieste posúdi, či časový limit na parkovanie neprekročil. Alebo či parkovací kotúč nezobrazuje čas, ktorý ešte nastane.

V prípade, že vodič porušil pravidlá cestnej premávky, tak je vodič riešený za dopravný priestupok. Na vozidlo je umiestnené blokovacie zariadenie, pričom priestupok je možné riešiť v blokovom konaní do výšky 50 eur.“ vysvetlila B. Krajčovičová.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.7 / 5. Počet hodnotení 6

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokMáte poškodený nárazník na aute? Vedeli ste, že môžete dostať pokutu alebo prísť o techničák?
Nasledujúci článokŠkoda ako prvá Európska automobilka reaguje na aktuálny vojenský konflikt