História značky Ferrari v rámci seriálu F1 má skutočne čo ponúknuť a jagá sa v nej nejeden monopost. Aj napriek mnohým úspešným si svoju cenu dokážu obhájiť aj tie menej úspešné. Skvelým príkladom je napríklad Ferrari 643 z roku 1991.
Síce nevyhralo žiadny titul, dokonca ani žiadne preteky. Jeho cena sa však vyšplhala pomerne vysoko a tento monopost naplnil veľmi vysoký zberateľský potenciál. Hľadať za tým však musíme niečo iné ako samotný stroj. Dôležité je, kto ho vtedy šoféroval.
Seriál F1 si bez červeného Ferrari už asi ani nevieme predstaviť. Ranné 90.roky môžeme označiť za epickú éru motoršportu, F1 nevynímajúc. Jednou z veľmi výrazných postáv tejto doby bol aj Jean Alesi. Vo svojom prvom štarte v F1 si dokonca v roku 1989 pripísal krásne štvrté miesto. Na Veľkej cene Francúzska vtedy v monoposte Tyrrell šlo o fantastický úspech. No tento monopost sa nestal tým žiadaným, ten prišiel až o pár rokov neskôr.
Urputný boj so Sennom
Aby sa zbavil nálepky nováčikovského šťastia, musel Francúz vo svojich slušných výkonoch pokračovať. To sa mu darilo aj v sezóne 1990, keď na Veľkej cene USA zvádzal zaujímavý súboj s legendou F1 – Ayrtonom Sennom jazdiacim v monoposte Williams. Možno aj to otvorilo Alesimu cestu podpísať kontrakt s talianskym tímom z Maranella.
A práve jeho prvým červeným monopostom sa stalo Ferrari 643. Sezóna 1991 patrila ale Sennovi, ktorý už v McLarene predvádzal skvelé výkony. Fanúšikovská základňa Jeana Alesiho však vníma model 643 ako ten zásadný a kladie mu aj historický význam. A to aj napriek tomu, že jeho najlepšie umiestnenie v sezóne 1991 bolo „iba“ tretie miesto.
Stál viac ako všetci čakali
Rovnako tak stajňa Ferrari získala v tomto roku iba tretie miesto v Pohári konštruktérov. Spolu s Alesim sa na tomto umiestnení podieľal aj jeho tímový kolega Alain Prost, ktorý však tiež nedokázal v spomínanom ročníku vystúpiť na najvyšší stupienok ani v jedných pretekoch. Po sezóne sa model 643 dostal do rúk zberateľa z Južnej Afriky, kde vydržal až do roku 2010. O pravidelnú údržbu sa starali ľudia priamo z Ferrari a do plánu údržby patrilo aj pravidelné štartovanie motoru.
Následne monopost putoval späť do Európy. Presnejšie do Nemecka, kde sa zúčastňoval aj zopár historických pretekov na Nürburgringu alebo v talianskej Imole. Následne však došlo k predaju za vyššiu čiastku, než všetci predpokladali. Aukčná sieň odhadla hodnotu medzi 2,9 až 3,4 miliónmi eur. Konečná suma za tento monopost však dosiahla 3,66 milióna eur. A svoju úlohu v tom určite zohral aj samotný Jean Alesi. Stal sa miláčikom Tifosi a spojenie jeho aury a veľkého atmosférického motoru vyhnalo jeho monopostu cenu do astronomických výšin.