Crosstrek je úplne novou verziou modelu Subaru XV, ktorý ho nahradil v európskom modelovom rade. Od svojho pôvodného uvedenia na trh v roku 2011 je Subaru XV obľúbenou voľbou medzi vodičmi Subaru v Európe a Crosstrek chce na to nadviazať.
Tradičný dizajn vo väčšom balení
Tak, ako sme si už pri japonskej automobilke zvykli, pri svojich modeloch nezvykne vytŕčať z davu a šokovať. Exteriér nového Subaru Crosstrek e-BOXER vyjadruje jeho tvrdú a robustnú povahu. Ostrejšie a dynamickejšie línie boli aplikované na vonkajší vzhľad modelu a naďalej nasledujú dizajnovú filozofiu Subaru Dynamic x Solid. Opláštenie prednej mriežky bolo rozšírené. Zadné kombinované svetlá mu dodávajú istejší postoj. Zdvihnutá kapota vpredu a vypuklý blatník po stranách vozidla zdôrazňujú jeho ostrý tvar.
Vo vnútri klasika s pár zmenami
Aj priestor pre posádku si zachováva svoje tradičné hodnoty. To znamená kvalitné a zároveň odolné materiály, bohatý priestor a jednoduché ovládanie. Aj keď v strede prístrojovej dosky pribudol masívny displej (11,6 palcov), jeho rozhranie je intuitívne a celkom prehľadné. Interiér poskytuje vodičovi optimálnu polohu sedenia vďaka rozšírenému priestoru pre ramená, pohodlnej vzdialenosti medzi stredmi sedadiel a pohodlnému priestoru pre hlavu a nohy. V druhom rade sa naozaj pohodlne usadíte a v rámci segmentu nenájdete veľa lepších kúzelníkov s priestorom. Batožinový priestor by na druhej strane zniesol viac litrov, mohol by byť hlbší a dlhší. Čo znamená, že je celkom krátky a plytký.

Plynulá jazda bez stresu
Teda, emócie idú v tomto prípade bokom a Crosstrek vás pohodlne prevezie či už po meste (tu chválime podvozok filtrujúci nerovnosti), ale aj na dlhšej trati. V meste sa ochotne zapája elektrický pohon mild-hybridnej hnacej sústavy, ale skôr len pri výnimočných prípadoch, kedy netreba veľa výkonu. Obsahuje 2,0-litrový horizontálne protiľahlý štvorvalcový motor s priamym vstrekovaním, spárovaný s elektromotorom v rámci prispôsobenej prevodovky Lineartronic. Hybridná pohonná jednotka e-BOXER pomáha dosiahnuť ešte nižšie ťažisko a lepšie vyvážené rozloženie hmotnosti vozidla vpredu a vzadu. Optimalizovaná rovnováha krútiaceho momentu predných a zadných kolies systému Permanent S-AWD vykazuje vyšší jazdný výkon pre pohodlnú a citlivú jazdu, ako aj stabilné ovládanie. V meste však počítajte so spotrebou okolo 9 litrov.

Anjeli strážni
Subaru si dlhodobo zakladá na vysokom počte asistenčných systémov. Ani entry model nie je výnimkou. Úplne nový Crosstrek je vybavený najnovšou verziou asistenčnej technológie vodiča EyeSight, systému prevencie stereofónnej kamery Subaru proti kolízii. Má výrazne širší rozsah rozpoznávania (rozsah bol takmer zdvojnásobený). Nový systém rozpoznáva dvojkolesové vozidlá a chodcov vľavo a napravo od vozidla. Nová technológia asistencie vodičovi EyeSight prichádza so 14 funkciami; 7 z nich je nových (predkolízne brzdenie vpredu, autonómne núdzové riadenie, funkcia centrovania jazdného pruhu, asistent núdzového udržiavania v jazdnom pruhu, rozpoznávanie dopravných značiek, inteligentný obmedzovač rýchlosti, monitor asistenta videnia očí). Systém EyeSight je súčasťou štandardnej výbavy.

Vylepšene jazdné vlastnosti
Zaujímavou hypotézou sa zaoberali inžinieri Subaru. Formulovali teóriu o tom, ako valivý pohyb a rezonancia ovplyvnili špecifické oblasti chrbtice a spôsobili bolesti chrbta na dlhých cestách alebo ako dané vibračné frekvencie, aj keď neboli vnímané počuteľne, ovplyvnili špecifické oblasti vnútorného ucha a spôsobili únavu, cestnú chorobu. Preto sa okrem zlepšenia akustiky v interiéri zlepšili aj vlastnosti komfortu posádky. Zníženie pohybu hlavy vzhľadom na kývanie karosérie vozidla: zlepšenie približne o 15 % v porovnaní so Subaru XV. Pohyb hlavy na zvlnenej ceste: Kývanie hlavy (sedadlo spolujazdca) znížené približne o 44 %. Miera zníženia akustického tlaku v kabíne (drsnosť pri jazde rýchlosťou 20 km/h): zlepšenie približne o 50 % v porovnaní so Subaru XV.
Resumé
Crosstrek prekračuje svoju triedu. Je zaujímavé, že vozidlo s dĺžkou 4,5 metra pôsobí tak mohutne, ale tu hrá význam aj vyššia svetlá výška a celkovo vyššie položené ťažisko. Aj keď jediný a relatívne výkonovo poddimenzovaný agregát jazdí kultivovane a mimoriadne ticho.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Motor | R4 |
Zdvihový objem | 1995 cm3 |
Max. výkon | 100 kW / 136 k |
Max. krútiaci moment | 180 Nm |
Palivo | Benzín |
Pohon | AWD |
Prevodovka | bezstupňová, lineárny prevod |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 495 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 800 mm |
Výška | 1 600 mm |
Rázvor náprav | 2 670 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 612 kg |
Objem batožinového priestoru | 315 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,8 s |
Rozmer pneumatík | 225/55 R18 |
SPOTREBA (počas testu) | |
Mesto | 9,1 l/100 km |
Diaľnica | 6,5 l/100 km |
Okresky | 6 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | 35 500 eur |
Základná cena testovanej verzie | od 37 000 eur |