Autá vždy reflektujú dobu, v ktorej žijeme. Nie je v záujme výrobcov uviesť na trh vozidlo nadčasové alebo zastaralé. V oboch prípadoch totiž zostanú nepochopené, nanajvýš zaujmú niekoľko individualistov. Peugeot 5008 sa zmenil, pretože sa mení aj naša spoločnosť.
Predchádzajúci Peugeot 5008 bol jedným z mála automobilov na trhu, ktoré v druhom rade sedadiel ponúkli rodičom ukotviť tri detské autosedačky vedľa seba. Zadná lavica pozostávala z troch samostatných sedadiel, na ktorých boli úchyty Isofix. Peugeot 5008 tiež patril na pomery triedy medzi vozidlá, v ktorých sa strednej dlhá cesta dala prežiť aj na sedadlách v treťom rade. Nová generácia 5008 je však trochu iná.

Variabilita sedadiel
Dizajnovo aj technicky vychádza z modelu 3008. Pri živom stretnutí s 5008 pôsobí auto subtílnejším dojmom než naznačujú vonkajšie rozmery, no vnútri sa o nedostatok priestoru netreba báť. Peugeot 5008 je o 25 cm dlhší ako 3008 a má rázvor natiahnutý o 16 cm. Takže áno, Peugeot 5008 naďalej ponúka tretí rad sedadiel. Ten je štandardom, takže na rozdiel od konkurencie si zaň v Peugeote nepýtajú žiadny príplatok. Sedadlá už nie sú vyberateľné ako v prípade predchádzajúcej generácie. Namiesto toho sa sklápajú tak, že v batožinovom priestore nevznikne žiadny nepríjemný schodík. Manipulácia s ťažkými sedadlami tak zostáva minulosťou, hoci majitelia, ktorí zvyknú v kufri prevážať extrémne ťažké predmety, by mohli dvihnúť obočie.

V európskych krajinách sa rodí čoraz menej detí. Rodiny s viac ako dvoma deťmi sú zriedkavosťou a aj na túto skutočnosť Peugeot 5008 reflektuje. Predstavitelia značky hovoria, že prostredné sedadlo aj tak využívalo len 20 % majiteľov 5008. Tri úchyty Isofix v druhom rade sú teda minulosťou. Nachádzajú sa už len na krajných sedadlách, ktoré sú teraz širšie. Pri teste vozidla Škoda Kodiaq sme ocenili Isofix aj na sedadle spolujazdca. Takáto možnosť v 5008 absentuje. Kodiaq má taktiež o niečo praktickejšie riešený batožinový priestor.
Batožinový priestor
Peugeot 5008 ho má najmä zle osvetlený (jedno malé svetielko nedokáže poriadne osvetliť veľký batožinový priestor, takže po tme si treba pomáhať baterkou alebo mobilným telefónom) a chýbajú mu háčiky alebo organizéry ako to poznáme z Kodiaqu. Ponúka však relatívne veľký priestor pod podlahou, široký vstupný otvor a objem takmer 750 litrov pri sklopených sedadlách v treťom rade. Priestor pod podlahou je však vykúpený absenciou rezervného kolesa.

Zadné sedadlá sú posuvné a majú aj nastaviteľný sklon operadiel. Stredový tunel do interiéru zasahuje minimálne, takže aj v prípade obsadenia prostredného sedadla si pasažier nájde dostatok miesta na nohy. Priestorovo je Peugeot 5008 vybavený veľmi dobre. Miesta na nohy, kolená aj hlavu je v druhom rade dostatočný a v treťom rade sa komfortne odvezú osoby do výšky 170 cm.

Za volantom
Koncepcia palubnej dosky a priestoru pred vodičom vychádza z modelu 3008. 21-palcový združený displej sa akoby vznášal v priestore a prémiovú atmosféru dotvára kreatívne ambientné osvetlenie, ktoré však neponúka celé spektrum farieb. Nastavenie volantu i sedadla vodiča bolo v našom prípade manuálne. Za malým volantom sme si dokázali nájsť pohodlnú pozíciu sedenia s dobrým rozhľadom na prístroje aj cestu vpred. Peugeot síce pri každom svojom novom vozidle tvrdí, že vylepšil odozvu infotainmentu, no pri osobnom stretnutí tento pocit absentuje. Jednotlivé zmeny v menu sú kostrbaté, niekedy sme museli na obrazovku kliknúť aj viackrát, aby systém urobil to, čo sme po ňom požadovali.

i-Toggles
Na druhú stranu konfigurovateľné tlačidlá i-Toggles na palubnej doske sú jedným z najlepších riešení, aké v súčasnom svete automobilov existujú. Už keď majú výrobcovia šetriť na fyzických tlačidlách a zákazníkom ponúknuť dotykové ovládače skrz obrazovky, individuálna voľba funkcií, ktoré sa majú zobrazovať po ruke, je veľmi príjemná. Každý vodič totiž pravidelne využíva iné funkcie.

Ďalšie ovládače na zrýchlenie aktivácie jednotlivých funkcií sa nachádzajú na stredovom tuneli. Ten je možno až príliš široký, radšej by sme uvítali viac priestoru na kolená a nohy. Z ergonomickej stránky by sme tiež radšej privítali volič automatickej prevodovky umiestnený na stĺpiku riadenia. Teraz visí na palubnej doske a treba sa za ním načahovať. Stredový tunel využíva svoj potenciál na maximum. Má zaujímavý dizajn, rôznorodé materiály a skutočne veľké odkladacie priestory. Plocha na bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu je viac zašitá pod palubnou doskou. Opäť sa za telefónom treba viac načiahnuť a jeho displej nie je dobre viditeľný, preto má vodič tendenciu po ňom častejšie siahať.

Na ceste
Peugeot 5008 je postavený na koncernovej platforme STLA Medium. Tá umožňuje zástavbu spaľovacích, hybridných aj elektrických jednotiek. Aj tu Peugeot 5008 reflektuje dobu, v ktorej sa práve nachádzame. Pokiaľ nemáte možnosť vo svojom okolí pravidelne nabíjať batériu alebo to jednoducho robiť nechcete, vaša voľba môže padnúť len na základnú motorizáciu s 1,2-litrovým benzínovým motorom doplneným o mild-hybridnú technológiu. Žiadny silnejší čisto benzínový motor sa v ponuke nenachádza a naftový agregát už vôbec nie. Flintu do žita by sme však rozhodne nehádzali, pretože nabíjacia infraštruktúra sa aj na Slovensku neustále rozširuje. Je čoraz dostupnejšia a Peugeot ponúka zaujímavé čisto elektrické verzie s dlhým dojazdom. Cenovo pritom vychádzajú výhodnejšie ako porovnateľná čínska konkurencia, takže čo sa pohonu týka, silné stránky vozidla sa nachádzajú v inom type pohonu, ktorého sa netreba báť.

Motor
Ale späť k základnej motorizácii. Tá rozhodne neurazí, samozrejme, čakať od nej nejaké veľké dynamické predstavenie by bolo trúfalé. Ako už bolo spomenuté, využíva mild-hybridný pohon, ktorý funguje skôr ako full-hybrid. Mild-hybridy v konkurenčných autách pomáhajú vozidlám v dynamike od nízkych otáčok a ponúkajú režim plachtenia. 21 kW elektromotor s 55 Nm zabudovaný v 6-stupňovej automatickej prevodovke spolu s malou batériou však dokáže Peugeot 5008 udržať v pohybe pri ustálenej rýchlosti aj niekoľko stoviek metrov. Na rozdiel od full-hybridu sa na elektrinu nedokáže rozbehnúť na nejakú vyššiu rýchlosť. Vzhľadom na veľkosť vozidla spotrebu v mestskej premávke na úrovni 6,5 litra hodnotíme pozitívne. Mimo mesta už spotreba stúpa, pretože tu mild-hybridný pohon nie je natoľko efektívny. Diaľničná spotreba sa nám pohybovala na úrovni 7,7 l/100 km.

V tejto špecifikácii si treba zvyknúť na pravidelné rekuperovanie. Po každom uvoľnení pedálu plynu začne vozidlo rekuperovať a teda spomaľovať intenzívnejšie ako ste možno zvyknutí z iných vozidiel. Intenzitu spomaľovania nie je možné nastaviť alebo inak meniť. Samotná jazda je príjemná. Ovládanie malým volantom je veľmi príjemné, takisto aj komfort podvozka. Brzdy sú dobre dávkovateľné, náklony karosérie v zákrutách sú takmer nepostrehnuteľné. Akustické sklá sa starajú o minimálny aerodynamický hluk.

Cena a výbava
Základná cena modelu Peugeot 5008 Allure začína na sume 35 490 € s DPH. Vyšší stupeň výbavy GT je už za cenu 39 490 €. Vozidlo bolo vybavené 19-palcovými zliatinovými diskami kolies, bezkľúčovým systémom odomykania a štartovania, automatickou dvojzónovou klimatizáciou s výduchmi pre zadných pasažierov, vynikajúcimi Pixel-LED adaptívnymi prednými svetlometmi, adaptívnym tempomatom, parkovacími senzormi, zadnou parkovacou kamerou, bezdotykovým ovládaním dverí batožinového priestoru, vyhrievaním volantu a predných sedadiel, navigačným systémom, čalúnením sedadiel z alcantary alebo slnečnými roletkami pre 2. rad sedadiel.
Konkurentmi Peugeotu 5008 sú napríklad Škoda Kodiaq, Hyundai Santa Fe, Kia Sorento, Nissan X-Trail alebo Honda CR-V. Peugeot 5008 je po generačnej výbave ešte bezpečnejším a modernejším rodinným autom. Netreba zabúdať ani na pútavý dizajn. Najväčší zmysel však bude pravdepodobne dávať s elektrickým pohonom, pretože tam v rámci segmentu zatiaľ nenachádza konkurenciu.
Peugeot 5008 Hybrid | |
Usporiadanie a počet valcov | radový 3-valec |
Zdvihový objem | 1 199 cm3 |
Max. výkon | 100 kW/136 k |
Max. krútiaci moment | 230 Nm |
Palivo | benzín + elektromotor |
Pohon | predný |
Prevodovka | 6-stupňová automatická |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 791 mm |
Šírka | 1 895 mm |
Výška | 1 893 mm |
Rázvor náprav | 2 901 mm |
Prevádzková hmotnosť | 1 780 kg |
Objem batožinového priestoru | 748 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 11,3 s |
Max. rýchlosť | 198 km/h |
SPOTREBA | |
Mesto (Test)
Diaľnica (Test) Okresky (Test) Kombinovaná (Test) |
6,5 l/100 km
7,7 l/100 km 6,9 l/100km 7,3 l/100km |
CENA | |
Základná cena modelu | 35 490 eur |
Cena testovanej verzie | 39 940 eur |