Zdá sa, že Mazda má pred sebou naozaj silné obdobie. CX-60 prekonala očakávania, teraz prichádza vlajková loď s označením Mazda CX-80. Podarí sa jej prekonať samú seba? A to ešte prichádza nová generácia Mazdy 6…
Obdobie, kedy Mazda oddialila príchody nových generácií neustálymi faceliftami, je zdá sa za nami. Nedávno odhalená CX-60 si už stihla získať mnohých a posunula automobilku opäť o krok bližšie do prémiového segmentu. Síce je CX-60 väčšia ako CX-5, mnohým chýbal tretí rad sedadiel a našli sa aj takí, ktorí prahli po ešte väčšom SUV. Mazda tieto prosby vypočula a náhrada za niekdajší model CX-8, respektíve 9, na seba nenechala dlho čakať.
Nikto si však ani len vo sne nepredstavil, že najväčšie SUV od Mazdy dosiahne takých rozmerov. Samotný rázvor osí kolies má totiž 3 120 milimetrov. To je hodnota, ktorá atakuje Rolls-Royce Cullinan. Áno, tí, ktorí ste si mysleli, že CX-80 je len mierne natiahnutá CX-60 s tretím radom sedadiel, ste na omyle. Toto je naozaj veľké SUV porovnateľné s Volvom XC90.

Pevne na zemi
Napriek tomu ostáva Mazda pevne nohami na zemi a cenou konkuruje skôr Škode Kodiaq, čo nás núti položiť si otázku, či je Škoda tak drahá alebo Mazda tak lacná. Každopádne exteriér modelu Mazda CX-80 vyzerá naozaj výborne, pričom konštruktéri nič neodflákli a zmenili viac než na prvý pohľad vidieť. Kľúčovú zmenu možno pozorovať v prípade naladenia podvozku. Ten je v porovnaní s menšou CX-60 výrazne komfortnejší. Vďačiť za to môže úplne iným tlmičom, pružinám či samotnému zaveseniu alebo ramenám. Jednoducho podvozok CX-80 je diametrálne odlišný. Veľká škoda, že si do konštrukcie nenašlo cestu vzduchové pruženie, čo by síce cenu auta predražilo, no zároveň posunulo laťku ešte vyššie.

Aj napriek tomu je podvozok mimoriadne dobre vyvážený, miestami lepšie ako pri konkurentoch prémiového nemeckého tria. Mazda dokonca dokáže korigovať náklony karosérie pri jazde v zákrutách vďaka systému, ktorý pribrzdí vnútorné koleso. V praxi je nová Mazda stabilná a masívne rozmery ako vodič nemáte šancu postrehnúť.

K naftovému radovému šesťvalcu nie je príliš čo dodať, jeho prejav je mimoriadne kultivovaný, pričom cítite jeho ohromnú silu. Jednoducho, zoberte si ho! Spotreba je mimoriadne priaznivá, a to dokonca aj v meste. Kombinácia s osemstupňovou automatickou prevodovkou je ideálna. Jej chod nič nenarúša, v zásade o radení jednotlivých prevodov ani netušíte.

Praktická v každom smere
Ako sme už načrtli, vnútorný priestor je naozaj bohatý, najmä v druhom rade sa budete cítiť ako v biznis triede v lietadle. O to viac, ak siahnete po príplatkových kapitánskych sedadlách. Síce prídete o možnosť praktického prechodu do tretieho radu cez stredovú uličku, no získate praktickú a hlavne komfortnú stredovú konzolu.

Samozrejme, siahnuť môžete aj po konvenčnej sedemmiestnej verzii, tá sa nám však s ohľadom na charakter celého auta k nemu nehodí. Skvelou správou je, že špeciálne sedadlá v druhom rade nepredstavujú prekážku pri ich sklápaní. Vznikne tak praktická rovina na prepravu obrovského nákladu a objem takmer 2 000 litrov. Palubná doska je takmer identická s menším bratom. Mazda opäť stavila na kombináciu ergonomických ovládačov a jemnej moderny. Takýto vyvážený dizajn zameraný na vodiča je dnes raritou a treba uznať, že vôbec nevyzerá zastaralo. Oceníte najmä možnosť ovládania displeja otočným ovládačom, ale aj dotykom. Je tu množstvo prehľadných ovládačov a klasický panel klímy.

Materiálové spracovanie je na vysokej úrovni, pričom nami testovaná konfigurácia bola mimoriadne vkusne zladená. Budem sa opakovať, podobne ako pri teste Mazdy CX-60, aj tu k dokonalosti chýba len vzduchový podvozok. Podrobnejšie sme sa testu modelu Mazda CX-80 venovali v našej videorecenzii.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R6 |
Zdvihový objem | 3 283 cm3 |
Max. výkon | 187 kW/254 k |
Max. krútiaci moment | 550 Nm |
Palivo | diesel |
Pohon | AWD |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 995 mm |
Šírka so spätnými zrkadlami | 2 142 mm |
Výška | 1 712 mm |
Rázvor náprav | 3 120 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 043 kg |
Rozmer kolies | R20 |
Zrýchlenie | 8.4 s |
Maximalna rýchlosť | 219 km/h |
SPOTREBA | |
Mesto | 7,5 l/100 km |
Diaľnica | 7,6 l/100 km |
Okresky | 5,1 l/100 km |
Priemer | 7,9 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | 58 890 € |
Cena testovanej verzie | 75 240 € |