V Honde Crosstar je všetko nové. Auto bolo prepracované od základu a Japonci pridali navyše aj hybridné hnacie ústrojenstvo. Napriek tomu zostáva Jazz verný svojim predchodcom – je priestranný, praktický a tiež veľmi bezpečný.
Do konca roka 2022 musia by automobily predávané na európskom trhu od Hondy elektrifikované. Japonci nestrácajú čas a tento rok nám predstavili hneď dve novinky. Honda E a o niečo rodinnejšie založený automobil, s ktorým som strávila týždeň – Jazz vo verzii Crosstar.
V štýle japonského minimalizmu
Pri navrhovaní modelu sa automobilka inšpirovala japonskou filozofiou „Yoo nobi“. Vďaka tomu získal Jazz jednoduchý a zároveň elegantný vzhľad. Nos auta je pozoruhodne krátky a na aute sa nenachádza žiadna nadbytočná linka či rušivý prvok, čiže celok pôsobí harmonicky. Dokonca aj predný a zadný stĺpik je vyhotovený v čiernej farbe, pričom ten zadný krásne spadá do rytmu svetiel – takže naozaj žiadne nedomyslené krivky.
Crosstar je v tom správnom ponímaní braný ako variant s viacerými prvkami SUV. Vďaka extra čiernemu oplastovaniu, ktoré je vidno na podbehoch, hranách prahov či na upravených strešných lištách, pôsobí auto väčším dojmom. Dokonca mi pripadá ako taký malý džíp. Nikdy nie je na škodu obísť štandardy a stať sa niekým výnimočným. V každom prípade vyzerá Crosstar drsnejšie ako jeho normálny brat.
V interiéri vynikne na prvý pohľad stredová obrazovka, pričom má dotykový systém rovnako intuitívny a funkčný ako smartphone. To je po predošlých skúsenostiach s Hondou obrovský skok k lepšiemu. Vyťukávanie na klávesnici je rýchle a celý systém je celkom prístupný. Dopĺňa ho displej na prístrojovom paneli, ktorý je ideálny na spoznávanie všetkých dôležitých funkcií o automobile – spotreba, rýchlosť, rekuperácia.
Okrem toho vás po sekunde ako nastúpite opantá mimoriadny pocit z otvoreného priestoru. Na pohľad pôsobí auto skromne, no po nastúpení máte pocit, že by sa tam niekoľko ďalších klaunov zmestilo bez komplikácií. Je to vďaka kombinácii ultrajemného A stĺpika a jednoduchej a zreteľnej palubnej doske. Celkovú minimalistickú atmosféru dotvára aj dvojramenný volant.
Azda najväčším prekvapením boli pre mňa ale už spomínané Á-čkové stĺpiky, ktoré sú dnes raritou, respektíve výsadou MPV-čiek a dodávok. Honde sa ich podarilo zakomponovať do čelného výhľadu bez toho, aby boli príliš hrubé či pútali pozornosť očí. Navyše, pri možnej zrážke tiež plnia bezpečnostnú funkciu. Oblúk strechy je navrhnutý tak, aby sa sila pri náraze prenášala cez A stĺpiky na strechu a pokračovala na stĺpiky zadných okien.
Príjemný bonus poskytuje aj navigácia, ktoré je intuitívna a veľmi prehľadná. Ide o to, že ak sa začnete len tak bezcieľne pohybovať prstom po mape okolia, ukáže vám názov prevádzky, ktorá sa na danom mieste nachádza. Či už sa na 50 metroch štvorcových bude nachádzať reštaurácia, hračkárstvo, galantéria alebo masážny salón, na parkovisku si viete veľmi rýchlo prebehnúť mapku a rozhodnúť sa, ktorým smerom sa vydáte.
Vnútro je ako čarovná Aladinova lampa
Stačí zvonka pošúchať a zrazu sa vnútri rozprestie obývačka. Priestor bol už v minulom modeli kladnou stránkou číslo 1. Nová generácia si tento titul hrdo obhájila. Ak sedí vpredu človek s výškou 185 cm, nemá problém si presadnúť za seba na zadné sedadlo. Toľko vnútorného priestoru je v tomto segmente akousi utópiou.
Jedinou výnimkou je výška zadných sedadiel. Keďže sa jedná o hybrid, Honda ako najvhodnejší plac pre umiestnene batérií zvolila miesto pod druhým radom sedadiel, čím zvýšila ich pozíciu o niekoľko centimetrov. A to znamená, že ak meriate už nad 190 cm, vaše vlasy a pokožka hlavy budú zápasiť so stropom. Hold, šoférovanie auta s minimálnou spotrebou si vyžaduje nejakú obetu.
Veľmi ma potešilo, že aj Crosstar dostal do svojich útrob riešenie Magic Seats, ktoré umožňuje modulovať interiér podľa aktuálnych potrieb. Do auta sme napratali takmer 3 metre dlhé lišty, čo pri vyberaní z auta spôsobilo susedom úsmev na tvári. Po dvihnutí zadných sedadiel sa sem zasa dokáže zmestiť bicykel, a s tým má dnes problém zasa veľa sedanov. Toto je jedna z obrovských cností predchádzajúceho Jazzu, ktorá sa preniesla aj do novej generácie.
Lepší pohonný systém = lepšia spotreba
Tretia generácia Jazzu bola síce autom s primeraným výkonom, ale zároveň s nadmerne nízkym krútiacim momentom. To mu bránilo v agilnom pohybe alebo v zrýchlení pri predbiehaní. Nový Jazz Crosstar postúpil o niekoľko kvalitatívnych levelov vyššie, pretože prevádzka tohto zoskupenia motorov je vynikajúca. Má nízku spotrebu, je citlivý na plynový pedál a ponúka využiteľný výkon.
V čase downsizingu prešla Honda prekvapivo z 1,3-jky na motor 1,5 i-VTEC so samonabíjacou hybridzáciou s dvoma elektrickými motormi. To sa podpísalo na apetíte agregátu, ktorý si priemerne vypýtal 4,7 l/100 km, a to je vozidlo ešte v zábehu. Pohonné ústrojenstvo e:HEV je pritom veľmi podobné systému, ktorý sa už používa v hybridnej CRV. No tento e:HEV bol špeciálne vyvinutý pre Jazz.
Elektronicky riadená CVT prevodovka funguje ako iluzionista. Je skrytá v karosérii, prehadzuje jednotlivé stupne, ale vlastne ju nie je cítiť ani počuť. Ako keby tam ani nebola. Na druhej strane, ak sa pokúsite náhle akcelerovať, zvuk motora zodpovedného za výrobu elektrickej energie bude pôsobiť troška neohrabane. Je to čiastočne spôsobené aj kvalitou odhlučnenia interiéru, ktorá nie je práve najlepšia na trhu. Ale nič, na čo sa nedá zvyknúť.
Radšej prirodzene ako športovo
Od prvého pohybu pneumatík je jasné, že Crosstar je gavalier s troška športovo vyladeným smokingom. Štart nie je agresívny, ale ľahký a mäkký. Jazdu berie ako veľmi prirodzený proces, pričom v meste ani na diaľnici svoje správanie nemení. Keďže 1,5 litrový motor v drvivej väčšine prípadov beží ako elektromobil, Crosstar dokáže pri štarte predviesť aj svoju veselú stránku.
Ide o kompaktné auto, ktoré dáva najväčší dôraz na komfort, takže aktívna jazda po kľukatých cestách s plynom na podlahe nie je jeho šálka kávy. Ide o pokojné rodinné auto, ktoré športový režim príliš schvaľovať nebude. V tesných zákrutách pneumatiky začnú rinčať hneď, ako zatočíte, a to bez akcelerácie. Zdá sa, že limit nie je stanovený príliš vysoko.
Samotná jazda má čo do činenia aj so zvýšeným podvozkom. Kvalita posedu s 25 milimetrami nadstavenej výšky nie je bezvýhradná. Verne bude informovať posádku, že povrch vozovky je v zlom stave. Je to čiastočne spôsobené aj odhlučnením interiéru, ktoré by mohlo byť o niečo lepšie.
Resumé
Honda Jazz prešla po siedmich rokoch prvýkrát úplnou transformáciou. Aj vďaka tomu sa 4. generácia môže pochváliť širokým rozhľadom na cestu, pohodlným posedom, vynikajúcou spotrebou a vysokou mierou použiteľnosti. Vyniká práve tým, že jeho pôsobenie nekončí pri nakladaní dvoch nákupných tašiek a jazdy bez pasažierov na zadných sedadlách. Má skutočné vlastnosti hodné rodinného vozidla.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 1 498 cm3 |
Max. výkon | 80 kW/109 k |
Max. krútiaci moment | 131 Nm / 253 Nm |
Palivo | Benzín + 2 Elektromotory |
Pohon | Predná náprava |
Prevodovka | e-CVT |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 044 mm |
Šírka | 1 694 mm |
Výška | 1 526 mm |
Rázvor náprav | 2 517 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 300 kg |
Rozmer pneumatík | 185/55 R16 |
Objem batožinového priestoru | 304 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,5 s |
SPOTREBA | |
Mesto | 3,9 l/100 km |
Diaľnica | 6,4 l/100 km |
Okresky | 4,0 l/100 km |
Priemer | 5,5 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | od 19 590 € |
Cena testovanej verzie | 24 830 € |
TEST Honda E – najpokročilejšie auto súčasnosti? Dojazd iba 150 kilometrov?